NEOGRANIČENE MOGUĆNOSTI METAVERZUMA Tri najveća izazova za marketing u virtuelnom svetu
Rukovodioci i preduzetnici bi trebalo veoma ozbiljno da shvate otvorene, gotovo neograničene marketinške mogućnosti metaverzuma. Preduzetnik piše o nekim od najznačajnijih izazova sa kojima se kompanije suočavaju dok su hrabre u ovoj digitalnoj „nepoznatoj zemlji“.
Marketing u metaverzumu je poput postavljanja veb stranice u najranijim danima interneta ili postavljanja prašnjave drvene šindre na Starom Zapadu u 19. veku. Može biti izuzetno teško znati koliko vremena i resursa treba uložiti u poduhvat koji je veoma eksperimentalne prirode i daleko od garantovanog finansijskog uspeha ili ispunjavanja mnogih drugih ključnih indikatora učinka (KPI).
Tako bi barem mogla reći sadašnja konvencionalna mudrost koja ohrabruje ljude da budu pažljivi i oprezni u vezi sa nečim u nastajanju, nečim još nedokazanim.
Realnost je, međutim, da srednje i velike kompanije zainteresovane za uspostavljanje dugoročne veze sa mlađom polovinom milenijalaca i generacijom Z zaista ne bi trebalo da razmišljaju o marketingu u metaverzumu kao hipotetičkom.
Kako Fejsbukov ogroman rebrending i ulaganje od 10 milijardi dolara u sopstveni metaprostor potvrđuju – između ostalih sjajnih, blistavih pokazatelja – mnogi od najzahtevnijih, moćnih umova u tehnologiji se klade da ovo nije prolazna fantazija ili pandemija, već prirodna evolucija Internet. Stoga, rukovodioci i preduzetnici treba da shvate njegove široke, gotovo neograničene marketinške mogućnosti veoma ozbiljno. Evo nekih od najznačajnijih izazova sa kojima se kompanije suočavaju dok počinju da se bore sa ovom digitalnom „nepoznatom zemljom“.
Odlučite u koji ćete metaverzum postaviti
Prvi izazov je najočigledniji. Uprkos popularnim zabludama, metaverzum nije jedno mesto. Umesto toga, to je ekosistem impresivnih virtuelnih svetova koji se takmiče da ugosti korisnike, događaje, igre za zaradu i sve ostalo što čini ove platforme tako uzbudljivim alternativama i dodacima fizičkoj stvarnosti. Trenutno postoji nekoliko velikih igrača u ovoj oblasti, uključujući Decentraland, Sandbok i Roblok. Potencijalni oglašivači treba da prouče svaku od ovih platformi i razviju radno znanje o svojoj demografiji, troškovima, mogućnostima rasta i mesečnim korisnicima pre nego što odluče gde da ciljaju svoj metamarketinški podsticaj.
Roblok, na primer, generalno služi mlađoj demografskoj grupi, a kompanije treba da budu svesne da će trošenje novca na oglašavanje u tom konkretnom metaverzumu biti usmereno na tinejdžere i rane dvadesete. Decentraland se, s druge strane, pozicionira kao platforma za odrasle zainteresovane za velike, jedinstvene događaje poput Metaverse Fashion Week-a koji se održava krajem marta.
Vremenom će se razlike između ovih platformi verovatno samo povećavati, čineći kompanije još detaljnijim u izboru svojih virtuelnih reklamnih sajtova.
Razumevanje sredstava angažovanja
Ovo je možda najizazovniji i najvažniji izazov sa kojim se kompanije i reklamne kompanije trenutno suočavaju kada se približavaju metaverzumu i povezuju ga sa njim. Logika i logistika marketinga na mestima kao što su Decentralend i Sandbok dramatično se razlikuju od onih u fizičkom svetu, a jaz se može objasniti ovim jednostavnim, sažetim rečima: Metaverse korisnici žele autentično iskustvo.
Ovo nije svet bilborda, reklama, novinskih oglasa i banera. Ta era marketinga, koja je i dalje prisutna kod nas, nije pokušavala da sakrije svoje reklame ničim drugim osim nedvosmislenim pokušajima da privuče pažnju korisnika i zainteresuje vas za svoje poslovanje.
Ali svet marketinga u metaverzumu je drugačiji, manje u jednodimenzionalnim izlozima za vaš proizvod, a više u stvaranju maštovitih, veoma interaktivnih, trodimenzionalnih iskustava. Uzmimo posebno pogodan primer: Gucci Garden.
U maju 2021. italijanska modna kuća zauzela je dvonedeljni virtuelni prostor na platformi Roblok metaverse. Kada su ušli u Gucci Garden, korisnici Robloka su se transformisali u gole, bezlične lutke. Prolazeći kroz svaku prostoriju izložbenog prostora, koja je obuhvatala dvorišta, baštenske zabave, metroe i druge „nivoe“ koji podsećaju na tradicionalne video igrice, lutke postepeno upijaju karakteristike svog okruženja.
Do kraja ovog iskustva – koje je takođe uključivalo skrivene predmete poput haljina i naočara za sunce koje su korisnici mogli da kupe uz Robuk – vaš privremeni avatar je ukrašen živim bojama i šarama koji odražavaju iskustvo putovanja kroz Gučijevo čudno i povremeno očaravajuće mesto.
Iako Gucci Garden nikako nije zaslepljujuća avantura sa sjajnom grafikom i uzbudljivom igrom, on je relativno impresivan primer kako kompanije mogu da priušte korisnike metaverzuma živahnim događajem koji diše i koji je daleko dinamičniji od tradicionalnih marketinških tehnika.
Marketing u metaverzumu znači pokretanje aukcija, otvaranje izložbi, organizovanje zabava i generalno davanje korisnicima i njihovim avatarima nešto intrigantno i bez presedana što nikada ranije nisu videli. U kojoj god industriji da se nalazite ili proizvode koje želite da odaberete, dizajniranje nečega ovakvog će se pokazati kao značajan, ali potpuno vredan zadatak.
Merenje performansi
KPI uključuju sve, od finansijskih merenja kao što su neto profit, prihod i prodaja do metrika usmerenih na kupca, kao što su zadržavanje i zadovoljstvo kupaca. Dovoljno je reći da marketing u metaverzumu neće biti prikladan za mnoge od ovih KPI u ovom trenutku u tekućoj evoluciji ovih novorođenih platformi. Umesto toga, kompanije i njihovi menadžeri treba da se fokusiraju na jednu meru iznad svih drugih: angažovanje. Što se više korisnika kompanije može angažovati i zabaviti kroz svoja marketinška iskustva, to bi poduhvat trebalo smatrati uspešnijim.
Iako bi KPI kao što su „klikovi“ na vašoj Veb2 veb lokaciji mogli postati važan alat za merenje tokom vremena, to je sada dovoljno za uspeh na nivou svesti o brendu u ovim virtuelnim svetovima. Za nekoliko godina, kada će se milioni ljudi okupiti u Sandboku, Decentralendu i Meta-ovom predstojećem Juggernaut metaverzumu, kompanije koje su marljivo negovale angažman najduže biće u odličnoj poziciji da počnu da uvode niz drugih KPI-ja.