NE DAJTE DA VAS VARAJU TRGOVCI Minimum garancije je 2 godine, sve ispod toga je protivzakonito – a ima i još zamki
Svejedno da li su u pitanju električnu uređaji, garderoba ili neka druga roba, kupac, naravno, očekuje da njegov novi proizvod kvalitet. Međutim, nekada se njegova očekivanja ne podudaraju sa onim stvarnim kvalitetom nekog proizvoda. Na sreću, za svaki nov artikal postoji garancija. Pod uslovom da je sve po zakonu.
Brojne kupce električnih uređaja zbunjuje informacija na nekim sajtovima, koji nude garancije na više od dve godine, a problem se javlja kada na adresu stigne uređaj sa garantnim listom u trajanju od samo dve godine, iako je prodavac obećao da će garancija biti pet godina. Druga, ne tako retka prepreka sa kojom se susreću brojni kupci jeste kada im stigne uređaj sa garancijom od 12 meseci, a oni ni ne znaju da im sam zakon garantuje cele dve godine garancije.
Garancija od 12 meseci
U Zakonu o zaštiti potrošača navodi se da je zakonsko pravo svakog potrošača da ukoliko kupljena roba ima neku vrstu nedostatka i zbog toga zahteva popravku ili zamenu, da se ona i obezbedi, ukoliko uređaj nije stariji od dve godine (iako nekada na garantnom listu piše samo 12 meseci). Takođe, malo ko zna da, ukoliko se desi neki ozbiljniji kvar ili oštećenje uređaja u roku od šest meseci od dana kupovine, kupac ima pravo na zamenu istog proizvoda, a može čak i da raskine ugovor i traži povraćaj novca, kao i da umanji cenu uređaja.
Mnogi, ne znajući ove podatke iz Zakona, kada se pokvari uređaj posle godinu dana posedovanja, odustanu od reklamacije. To je greška! Bez obzira na to što se trgovac obavezao da će u roku od samo 12 meseci moći da popravi pokvareni uređaj, ili zameni, pravo kupca po Zakonu jeste dve godine. To znači da garancija koju je dao trgovac ne može da ograniči zakonska prava svakog kupca.
Prava svakog potrošača
- 2 godine – imate pravo na poravku i zamenu robe iako nemate garanciju
- 6 meseci – imate pravo da robu koja nije ispravna zamenite ili tražite novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba vam može biti i popravljena ali izričito uz vašu saglasnost
- 8 dana – je rok u kome trgovac mora da odgovari na reklamaciju
- 14 dana – imate pravo da se predomislite i vratite robu bez ikakvog obrazloženja ali samo ukoliko ste je kupili na daljinu (naručili robu preko interneta)
- 14 dana – dana je rok u kom je trgovac u obavezi da vam vrati novac za vraćenu robu koja je kupljena na daljinu
- 15 dana – rok za rešavanje reklamacije
- 30 dana – rok u kome je trgovac dužan da vam isporuči kupljenu robu u protivnom je u obavezi da vam vrati novac
- 30 dana – od dana podnošenja reklamacije je rok u kom trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju
Garancija na više od dve godine
Skoro svaka trgovačka radnja, bar za neke određene proizvode, navodi garanciju u trajanju od pet godina. Na ovaj marketinški trik „pao“ je i naš sagovornik Petar Nikolić. To je saznao kada mu se veš mašina, koju je nedavno kupio, pokvarila. Pozovao je trgovca kako bi poslali servisera, za mašinu koja je stara samo četiri meseca.
– Serviser je u kratkom roku došao na adresu. Problem je nastao u razgovoru sa osobljem trgovine gde sam kupio veš mašinu. Pokušao sam da objasnim da je moja garancija na ovaj uređaj u trajanju od pet godina, kada me je osoba sa druge strane telefonske linije razuverila u to – objasnio je Petar.
Naime, zakonski kao kupac, naš sagovornik ima pravo na garanciju u trajanju od dve godine, ali trgovac nudi još dodatne tri godine, koje ne stoje na garantnom listu koji je Petar imao kod sebe.
– Kako su mi objasnili, za te dodatne tri godine garancije koje mi je trgovac ponudio pri kupovini veš mašine, moram da odem u prodavnicu i podignem papir sa garantnim listom. A na moje pitanje, zašto je to tako, dobio sam odgovor „to je politika firme“ – objasnio je Petar.
Odlazak na adresu trgovca po garanciju je ređa praksa, većina prodavaca ima opciju da na sajtu prozvođača kupac popuni informacije o određenom proizvodu. Ovu „začkoljicu“ potvrdio je i Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ali i obrazložio da tu niko ne krši zakon.
– Postoje dve vrste garancija – trgovačka i proizvođačka. Kada govorimo o proizvođačkoj garanciji, tada i po Zakonu kupovinom određenog uređaja imate pravo na dve godine garancije kupljenog proizvoda. A kada je reč o garanciji koja je duža od dve godine, nju daje trgovac – razjasnio je Papović za Bizportal.
Papović je kazao da te takozvane trgovačke garancije imaju i određene uslove. Svaki ugovor koji nudi garanciju na više od dve godine treba detaljni iščitati, i proveriti uslove koje treba ispuniti kako bi garancija trajala navedenih pet godina.
– Nekada su uslovi trgovca da u toku tih pet godina radite servisiranje kupljenog elektronskog uređaja baš kod njihovih servisera. Zato je jako važno da detaljno pročitate ugovor o uslovima ispunjavanja garancije, jer kada neki uređaj prestane da radi, a nije bio servisiran u njihovom ovlašćenom servisu, nemate prava na ponuđenih pet godina garancije – zaključio je Papović.