ODZVONILO I NEMCIMA I FRANCUZIMA, ALI I JAPANCIMA „Dani slave“ su završeni
Brzi uspon domaćih proizvođača električnih vozila (EV) u Kini, kao što su BID i Kspeng (KSPEV), preokreće najveće tržište putničkih automobila na planeti i ostavlja najveće svetske proizvođače automobila na gubitku.
Najnoviji znak velikih izazova sa kojima se suočavaju tradicionalni proizvođači automobila pojavio se u ponedeljak, kada je Folksvagen upozorio da bi mogao da zatvori fabrike u Nemačkoj po prvi put u svojoj istoriji, u pokušaju da smanji troškove.
Nemački automobilski gigant zabeležio je pad isporuke u Kini, njegovom pojedinačnom najvećem tržištu, za više od četvrtine u odnosu na pre samo tri godine na 1,34 miliona u prvoj polovini ove godine. A prošle godine, kompanija je izgubila svoju krunu kao najprodavaniji kineski brend automobila od BID-a, izgubivši titulu koju je imala od najmanje 2000. godine.
Ali Folksvagen, drugi najveći proizvođač automobila na svetu posle Tojote (TM), nije jedina kompanija u nevolji. Ford (F) i General Motors (GM) su takođe među kompanijama koje vide da prodaja i tržišni udeo nestaju u Kini jer lokalni potrošači odbijaju inostrane brendove da umesto toga kupuju kineske.
U julu je udeo stranih proizvođača automobila u prodaji automobila u Kini pao na 33 odsto sa 53 odsto u istom mesecu dve godine ranije, prema podacima Kineskog udruženja za putnička vozila (CPCA).
Profit proizvođača automobila u Kini je takođe pod pritiskom. U kvartalu koji je završen 30. juna, prihod od Tojotinih kineskih zajedničkih preduzeća opao je za 73 odsto u poređenju sa godinom ranije, prema finansijskim izveštajima.
Što je još gore, GM-ova zajednička preduzeća u Kini (ima 10 u zemlji) prijavila su uzastopne kvartalne gubitke ove godine. Prodaja američkog proizvođača automobila u Kini prepolovila se sa vrhunca od preko 4 miliona u 2017. na 2,1 milion prošle godine.
-Vrlo malo ljudi zarađuje novac (u Kini)“, rekla je njena izvršna direktorka Meri Bara analitičarima na nedavnom pozivu o zaradi. -To je neodrživo jer količina kompanija koja tamo gube novac ne može da traje beskonačno. I zaista, kada uđete u vrstu rata cena koji se sada dešava, to je zaista trka do dna- navela je ona
Kineski brutalni i produženi rat cenama električnih vozila već je zauzeo nekoliko lokalnih proizvođača automobila. Strani proizvođači automobila takođe su morali da restrukturiraju svoje poslovanje ili zatvore nekada velike operacije u zemlji.
U oktobru je japanska kompanija Mitsubishi Motors objavila da će prekinuti proizvodnju svojih automobila u zajedničkom preduzeću u Kini, nakon godina pada prodaje. Honda (HMC), Hiundai i Ford su takođe preduzeli drastične korake, uključujući otpuštanja i zatvaranje fabrika, kako bi smanjili troškove, prema podacima berze i izveštajima državnih medija.
-Dani slave… uživanja u visokim stopama rasta i ogromnim profitima (u Kini) su završeni-rekao je Majkl Dan, veteran auto industrije i izvršni direktor Dunne Insights, konsultantske kuće fokusirane na EV.
-Ako ste brend za masovno tržište u Kini, vaši dani su odbrojani.
Tesla ‘čudo’
Za globalne proizvođače automobila, iznenadna promena u bogatstvu prati oko dve decenije neprekidnog rasta prodaje i profita u Kini, počevši od ranih 2000-ih. Folksvagen i General Motorsa, koji su počeli sa radom u zemlji mnogo godina ranije, uživali su u još dužem nizu finansijskih nagrada.
Osećaj da se dobra vremena nikada neće završiti bio je toliko jak da je, prema Dune-u, jedan izvršni direktor automobila rekao: -Ovde zarađujemo više novca nego Bog- piše Dune
Čak i nakon što je kineska vlada počela da uliva novac u lokalne proizvođače električnih vozila i baterija sredinom 2010-ih, prema strategiji lidera Si Đinpinga „Made in China 2025“, strani proizvođači automobila nastavili su da rastu udeo na tržištu. Kineski potrošači i dalje preferiraju konvencionalne automobile dobro afirmisanih brendova.
Tada je, kažu analitičari, stigao Tesla (TSLA). U decembru 2019, prvi Tesla Model 3 proizveden u Kini je sišao sa proizvodne linije u Šangaju i sve se promenilo.
-Preko noći, kao da se dogodilo čudo – rekao je Dan, opisujući to kao „monumentalnu“ prekretnicu.
-Teslina proizvodnja modela 3 u Šangaju transformisala je perspektivu potrošača o električnim automobilima. Oni su postali „novi cool- dodao je.
Tesla je imao „halo efekat“ na kineske proizvođače električnih vozila, kao što su BID, Neo i Li Auto, prema Dunne-u, koji su stalno poboljšavali svoje električne automobile tokom nekoliko godina i bili spremni da iskoriste iznenadni skok potražnje.
Međunarodna agencija za energetiku predviđa da će prodaja električnih i plug-in hibridnih vozila u Kini ove godine dostići 10 miliona, što čini skoro polovinu prodaje automobila u zemlji u odnosu na samo 1,1 milion pre četiri godine.
Smene generacija su takođe pomogle kineskim brendovima.
-U 1990-im i 2000-im, roditelji su bili ti koji su kupili mnogo automobila i (oni) nisu verovali nijednom od kineskih brendova“, rekao je Tu Le, generalni direktor u Sino Auto Insights, konsultantskoj firmi.
Poznati proizvođači automobila bili su zatečeni naglim prelaskom na električna vozila u Kini. Tajming je samo pogoršao stvari: mesecima nakon što je Tesla pokrenuo potražnju za električnim vozilima, Kina je ušla u višegodišnje zatvaranje zbog korona virusa.
Direktori automobila nisu mogli svake godine da posećuju Kinu da sami vide šta se dešava, rekao je Le.
Kada im je konačno sinulo koliko su njihove firme zaostajale u svemu, od softvera za vozila i brzine proizvodnje do tehnologije baterija i kontrole lanaca snabdevanja ključnih za pravljenje električnih vozila, bilo je skoro prekasno da se povrati izgubljeno tlo.
Prošle godine, BID je prodao rekordnih 3,02 miliona vozila širom sveta, uključujući plug-in hibride, za 62% više u odnosu na 2022. Za poređenje, Folksvagen je isporučio 1,02 miliona električnih i plug-in hibridnih vozila, što je 26% više u odnosu na 2022. U međuvremenu, Tesla, koji proizvodi samo potpuno električne automobile, prodatih 1,8 miliona.
-Globalni proizvođači automobila su uhvaćeni na električnim vozilima, uljuljkani u samozadovoljstvo godinama pobeđivanja u prodaji vozila na benzin- napisao je Dan u nedavnom biltenu.
Novi svetski auto centar
A kineski proizvođači električnih vozila nisu zadovoljni uspehom samo kod kuće.
Izvoz putničkih automobila ove zemlje raste: skočio je za više od 60% prošle godine u odnosu na prethodnu godinu na 4 miliona. Po nekim merama, Kina je postala najveći svetski izvoznik automobila, ispred Japana i Nemačke. Više od četvrtine tog izvoza bilo je električno, prema CPCA.
Do 2030. godine, kineski proizvođači automobila bi mogli da vide svoj udeo na globalnom tržištu električnih vozila udvostručen na otprilike trećinu, predviđa UBS, pri čemu će evropske firme pretrpeti najveći gubitak tržišnog udela kao rezultat.
Pretnja koja predstavlja čuvenu automobilsku industriju Evrope i Severne Amerike izazvala je talas povećanja carina na elektromobile proizvedene u Kini. Ali nije jasno da li će veće uvozne carine biti dovoljne da zaustave napad.
Povratkom u Kinu — tržište koje je preveliko da bi se u potpunosti napustilo i koje brzo postaje globalno središte za proizvodnju i izvoz električnih vozila — globalni proizvođači automobila se u velikoj meri oslanjaju na lokalna partnerstva.
Prošle godine, Folksvagen je kupio 5odsto udela u Kspengu za 700 miliona dolara i dogovorio strateško partnerstvo za zajednički razvoj vozila dok pokušava da preokrene pad prodaje u Kini.
Nekoliko meseci kasnije, Stellantis (STLA), koji proizvodi automobile Citroen, Fiat i Peugeot, kupio je 20% udela u kineskom proizvođaču električnih vozila Leapmotor za oko 1,5 milijardi evra (1,7 milijardi dolara).
Počevši od ovog meseca, Stellantis će početi da prodaje Leapmotor vozila u devet evropskih zemalja, naglašavajući rastući uticaj kineskih EV brendova i na prekomorskim tržištima.
U isto vreme, kineski proizvođači automobila ubrzano rastu svoje globalno prisustvo, a BID planira fabrike na Tajlandu i u Mađarskoj, između ostalih zemalja. Kompanija takođe kupuje svog nemačkog distributera Hedin Electric, kako se kreće ka rastu u Evropi, navodi se u saopštenju od petka piše Si En En
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.