SRBIJA JE AGRARNA ZEMLJA Naš izvoz ide ka rekordu – Bizportal proverava šta se još može popraviti
Jelena Tanasković, ministarka poljoprivrede, je na regionalnoj agrobiznis konferenciji izjavila da Srbija ima izuzetan poljoprivredni potencijal. Kako je navela, Srbiji se pored Evropske unije, koja predstavlja najveće tržište za izvoz domaćih proizvoda, uspešno otvaraju nove šanse na tržištima Kine, Emirata i Afrike.
– Srbija ima izuzetan poljoprivredni potencijal u smislu izvoza. U 2022. smo izvezli poljoprivrednih proizvoda za 4,7 milijarde, a ove godine ćemo i taj rekord oboriti. Za sada radimo na 47 novih sporazuma – rekla je Tanasković.
Tanasković je tom prilikom izdvojila i organsku proizvodnju, koja je od 2016. godine porasla više od 200 odsto.
Kako još pojačati domaći izvoz?
Ipak, da li još ima prostora za popravljanje solidne poljoprivredne situacije? U razgovoru za Bizportal, Milan Prostran, agroekonomista, skrenuo je pažnju na sve što bi značajno moglo da poboljša domaći izvoz, ne samo sirovina, nego i drugih brojnih prerađevina.
– Kada je domaći izvoz u pitanju, najzastupljenije su sirovine, kukuruz, pšenica, malina, a ono čega imamo najmanje jesu prerađevine od kukuruza, i generalno prerađevine. Najmanje se izvoze skrobovi, ulje od suncokreta, a tu ima prostora da bude mnogo bolja situacija – rekao je Milan Prostran za Bizportal.
Jedna od važnih stavki, prema Prostranovim rečima, jeste da se pronađe najbolja metoda koja bi pomogla da se savlada što više baza prerade koje bi umnogome doprinele prihodu od izvezene robe.
– Srbija jeste agrarna zemlja, ali postoje kritične tačke koje moramo da savladamo kako bismo bili bolji. Največi problem je struktura izvoza sirovine i poluprerađevina, akcenat je visoka baza prerade, ali moramo mnogo više da radimo da na zaštiti i promociji svoje nacionalne marke, odnosno svojih domaćih proizvoda – istakao je sagovornik.
On je takođe objasnio da svi pravi izvoznici moraju da ispune četiri osnovna kriterijuma, tzv. „4K“ , a oni su kvalitet, kvanitet, kontinuitet, konkurentnost.
Ekonomski interes je odličan motiv
Prostran je rekao da Srbija treba da bude otvorena prema svim tržištima koja se nude kao opcija za izvoz, ali i da mora da se poradi na dodatnim količinama robe.
Objasnio je da tržišta za robu koju izvozimo jesu Evropska unija u koju ode 6o odsto robe, u zemlje CEFTE 30 odsto, i da onih deset ostaje za neke druge države.
– Ukoliko dve strane mogu da pronađu ekonomski interes, roba treba da se izvozi, nije bitno gde. Srbija bi mogla da se ugleda na Holandiju, koja je po kapacitetima zemljišta slična nama. Oni izvezu 98 milijardi dolara poljoprivrednih dobara, pa zašto ne bismo i mi mogli tako – rekao je Prostran.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.