REKORDNA TURISTIČKA SEZONA U SRBIJI Vaučeri doprineli popularizaciji novih destinacija u kojima će se pokrenuti talas investicija
Turistička sezona u Srbiji već sada ove godine beleži odlične rezultate, a poslenici u ovom sektoru nadaju se da će, kada dođe svođenje računa krajem septembra, ovo biti godina koja će premašiti čuvenu sezonu iz 2019.
Prema poslednjim podacima Republičkog zavoda za statistiku, u prvih šest meseci ove godine ukupno je ostvareno 1.076.412 noćenja u domaćim smeštajnim kapacitetima. Istovremeno, broj noćenja domaćih turista povećan je za 24 odsto, dok broj noćenja turista koji dolaze iz inostranstva beleži fantastičan rast od 48,3 odsto.
Kako za naš portal objašnjava direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić, ovako dobra sezona posledica je prethodnog rada i intenzivnih marketinških aktivnosti, koje su nakon pauze zbog pandemije, sada počele da donose dobre rezultate.
– Ovo je jako dobra sezona što se tiče stranih gostiju. Mi smo se u početku bojali da će nas strani gosti možda zaboraviti zbog toga što nije bilo putovanja u protekle dve godine, ali su intenzivne marketinške aktivnosti ka stranim gostima, koje je Srbija radila u proteklih 6, 7, 8 godina ove godine doneli dobre rezultate što pokazuje da se i dalje u inostranstvu kotiramo kao poželjna destinacija. Kada je u pitanju domaći turizam, rast broja poseta i noćena obezbeđen je zahvaljujući vaučerima, koji se ove godine izdaju u značajno većem iznosu nego ranije – rekao je Seničić.
Vaučeri doprineli intenzivnom razvoju domaćeg turizma
Podela vaučera za subvencionisano letovanje u Srbiji u visini od 15.000 dinara, koji su podeljeni za samo mesec dana, ne samo da su popunili domaće kapaciteta, već su značajno uticali i na razvoj drugih mesta koja ranije nisu bila toliko popularna među posetiocima.
Prema podacima RZS-a, u prvih šest meseci ove godine je tako recimo Banja Kanjiža ostvarila rekordan rast broja noćenja u obimu od 58,1 odsto. Zatim i Banja Palić beleži odlične rezultate. U ovoj banji pored Palićkog jezera, koje je inače popularna turistička destinacija, broj noćenja je porastao za 79,1 odsto. Sa dobrim rezultatima mogu se pohvaliti i Vranjska Banja sa rastom broja noćenja od 45,7 odsto i Sijarinska Banja sa rastom od 36,5 odsto.
Isti trend je zabeležen i na planinama u Srbiji. Pored tradicionalnih turističkih centara, Zlatibor i Kopaonik, gde je zabeležen rast broja noćenja u obimu od nešto više od 30 procentata, polako se u ovom segmentu turističke ponude razvijaju i novi biseri kao što su Tara, sa rastom broja noćenja od 53,7 odsto, Fruška Gora sa rastom od 51,8 odsto i Divčibare sa rastom broja noćenja od 45,4 odsto.
Seničić pojašnjava da ovakva situacija nije iznenađujuća jer su tradicionalne destinacije zbog vaučera i velike navale brzo bile popunjene.
– Zbog vaučera je bilo logično da se u Srbiji razviju nova turistička mesta, kao što je Banja Kanjiža, koja je jedna od lepo uređenih banja u Srbiji. Poznate destinacije kao što su Vrnjačka Banja, Kopaonik, Zlatibor bile su vrlo brzo rezervisane i onda domaći turisti koji su želeli da letuju u našoj zemlji morali su da rezervišu druga mesta. – rekao je Seničić i dodao da to predstavlja još jednu, dobru, stranu turističkih vaučera koji su jako biti za razvoj domaćih kapaciteta i unapređenje ponude što će pokrenuti novi talas investicija u turizmu.
– Turistička mesta kao što su Tara, Divčibare, Zlatar, intenzivno se razvijaju jer veliki broj ljudi koji koristi vaučere počeo je da odseda u njima kako zbog popunjenosti u popularnim destinacijama, tako i zbog toga što je ovde ponuda jako povoljna, jer sa vaučerom od 15.000 dinara gotovo da ništa ne morate da doplaćujete, dok za premijum destinacije je potrebno izdvojiti određenu svotu novca. Sa druge strane, ovolika potražnja u narednom periodu doneće novi talas investicija u turistički sektor, tako da bi se mogla očekivati veća ulaganja u marketing zarad bolje promocije, ali i ulaganja u turističku infrastrukturu. U ovom poslednjem segmentu je tu najznačajniji privatni sektor, koji prvi primećuje da se povećava broj gostiju pa počinje da pravi smeštajne kapacitete. Sve ovo zajedno na kraju stvara okolnosti gde se znatno unapređuje kvalitet pansionskog i vanpansionskog smeštaja – ističke Seničić.
Prema njegovim rečima, već od naredne sezone trebalo bi očekivati da se pokrene novi talas investicija čime će Srbija dobiti znatno raznovrsniju turističku ponudu.
Beograd obara sve rekorde
Seničić ukazuje da će vrlo verovatno ovogodišnja sezona za naš glavni grad biti rekordna, a taj stav potvrđuje i podatak Republičkog zavoda za statistiku gde se navodi da je za prvih šest meseci u Beogradu broj noćenja povećan za 83 odsto.
Sezona još uvek nije gotova, ali sadašnji rezultati pokazuju da bi, na kraju, Beograd mogao oboriti rekord u broju poseta.
– Sezona se tek završava krajem septembra, ali se svi nadamo da će biti rekordna. Prema tome kako se sve odvija do sada, očekujemo da će broj noćenja prestići brojku iz 2019. godine i ovo danas je definitivno jedna od najboljih godina za naš turizam – rekao je Seničić, dodavši da je za broj poseta u Beogradu dosta značajno i to što imamo dobro razvijen vazdušni saobraćaj.
– Za rast posete inostranih gostiju dosta nam znači avio liniju koju imamo do Istanbula jer su nam Turci značajni gosti, a od ove godine imamo i direktne letove ka Ankari. Tu je takođe avio linija od Beograda do Pekinga koja će značajno povećati broj stranih gostiju u narednom periodu. Takva infrastruktura nam je veoma značjna i ona dodatno doprinosti da se beleže ovako pozitivni rezultati – ocenio je Seničić.
Pred kraj turističke sezone u Beogradu će biti održan i Europrajd, manifestacija koja privlači veliki broj gostiju i koja će biti izuzetno važna za marketinšku promociju i pozicioniranje naše prestonice na turističkoj mapi sveta.
– Europrajd je ogromna manifestacija u čijoj organizaciji moraju da učestvuju sve strukture, od države, preko gradske vlasti, do turističkih agencija jer nosi veliki turistički potencijal. Očekuje se pristizanje oko dvadesetak hiljada gostiju, ali ja mislim da su domaći turistički radnici spremni da prihvate taj broj bez većih poteškoća. Ova manifestacija, koju pored velike organizacije prati i veliki marketinški potencijal mogla bi dodatno da promoviše Beograd. Naš glavni grad je sada u top deset destinacija koje su poznate po dobroj turističkoj ponudi i odličnom noćnom provodu. Sa ovom manifestacijom, ta pozicija bi mogla dodatno da se poboljša i da možda očekujemo da Beograd uđe u top pet destinacija poznate po dobroj zabavi i provodu – zaključio je Seničić.
Kada se sumira dosadašnja sezona, čini se da ova godina predstavlja prekretnicu za domaći turizam posle koje bi mogao da se pokrene jedan novi ciklus razvoja i talas značajnih investicija sa ciljem da se još bolje pozicioniramo na turističkoj mapi sveta.