DA NE ZARATE ZBOG TIKTOKA? Trn u oku američkih vlasti – plaše ga se više nego raketa iz Severne Koreje
I mlado i staro u Srbiji (čak i oni koji možda i nemaju internet) najverovatnije su čuli za društvenu mrežu Tiktok. Ukratko, to je platforma za deljenje kratkih snimaka, postoji i profesija „tiktoker“ (najgledaniji tvorci sadržaja na toj mreži) i uglavnom je koriste mladi ljudi. Međutim, Tiktok je zanimljiv i zbog svoje specifičnosti – oko njega se vodi ekonomski rat između dve velike države, Kine i Sjedinjenih Američkih Državama.
Nije ta svađa od juče, ali sada je opet aktuelna, jer Amerikanci žele da uvedu zakon kojim će pokušati da konačno uklone Tiktok iz svoje zemlje. Zakon bi, ukoliko bude usvojen, trebalo da natera kinesku kompaniju BajtDens, da proda Tiktok. Ukoliko kineski vlasnici to ne urade, Amerikanci će, iako to nije u njihovom slobodarskom duhu, zabraniti korišćenje aplikacije za Tiktok na mobilnim telefonima.
Trn u oku zvani Tiktok – ali, zbog čega?
Nego, zašto je Tiktok toliki trn u oku vlastima u Vašingtonu? Razloga je više, a jedan je strah od špijunaže. Bar tako zvuči zvaničan razlog zbog kojeg bi kinesku društvenu mrežu trebalo proterati iz „Zemlje slobodnih i doma hrabrih“, kako sebi vole da tepaju Amerikanci. Oni se plaše da komunistički (strašna reč!) zvaničnici u Pekingu imaju pristup podacima američkih korisnika i da te podatke zloupotrebljavaju, sebi na korist. Jer, bože moj, to nije fer, kad je već Fejsbuk imao pristup podacima velike većine svih ljudi na svetu…
I to (Tiktok) je retka stvar oko koje se slažu i Džozef Bajden, aktuelni predsednik SAD-a, i njegov glavni konkurent ne predstojećim američkim izborima, Donald Tramp. Bajden je izjavio da će bez razmišljanja potpisati zakon protiv Tiktoka. To bi isto uradio i Tramp, ali je on bar u tom smislu pošteniji – rekao je da će zabranom Tiktoka odmah porasti Fejsbuk, u vlasništvu američkog milijardera Marka Zakerberga.
Stvarno, voleli ga ili ne, Tramp ima taj direktan pristup zbog kojeg i uspeva da privuče glasače. Dakle, nema laži, nema prevare. Jeste, za američku javnost dobro zvuči priča o „opasnim komunističkim špiujunima“, ali da se ne lažemo – sve se, kao i uvek, vrti oko para.
Da, toliko je jednostavno. Deca i tinejdžeri vise na Tiktoku i tako prave ozbiljnu štetu američkim firmama, poput Fejsbuka.
Ako Tramp pobedi na predsedničkim izborima, nema sumnje, Tiktok će munjevito biti proteran, a Zakerberg će moći da skoči za jedno dva, tri mesta gore na listi milijardera. Naravno, ovo treba uzeti sa rezervom (ipak je to Tramp) – nije isključeno da u međuvremenu promeni ploču i počne da brani Tiktok, jer mu Fejsbuk i njegov vlasnik, Mark Zakerberg, odavno idu na živce.
Inače, do sada je prvi put povodom svojevrsne „afere Tiktok“ reagovala i kineska vlada, a portparol njihovog ministarstva je izjavio da američki kongres „podriva fer konkurenciju i investicije i da će se na kraju to odraziti i na same SAD“.
Ima tu i klasične zavisti, jer, kao što su i američki mediji primetili, tvorac Tiktoka, po imenu Zang Jiming, je napravio ono što bi i Amerikanci napravili, samo da su se na vreme setili. Tiktok je privatna firma, sasvim u duhu kapitalizma. Nadigrao ih je njihovim oružjem.
To je, suštinski, izuzetno zarazna, vrlo agresivna društvena mreža, koja koristi mlade ljude, uvek najbolje mušterije, za potrebe ogromne zarade. Sve isto kao i američke varijante.
Dali smo im da nas prate i sad nema kukanja
Nego, šta mi, prosečni zavisnici od Fejsbuka i Tiktoka, da radimo? Ništa, da nastavimo i dalje da im uterujemo milijarde u džepove, pa sad da li su Kinezi ili Amerikanci, isto nam dođe.
Da im dajemo na korišćenje, recimo, najvrednije fotografije svoje dece, kako bi oni mogli da nam podmeću reklame. I da, naravno, da nas prate, svi oni.
Nastankom društvenih mreža, odrekli smo se svetinje, a to je pravo na privatnost. I sad sa strane gledamo kako se otimaju oko nas. Tražili su nam dušu, a mi smo im je dali na tacni, i pitali da li treba još.
No, da ne mračimo više. Šta je tu je. Deca već uveliko mogu da nabroje 50 jutjubera ili tiktokera, kao iz topa, dok bi se dobro namučili da imenuju tri srpska pisca.
Takvo je vreme, ko zna, vrlo je moguće da će, baš zbog toga, biti i pametnija od nas. Pismenija sigurno ne, ali kome to treba u eri Tiktoka i malo zastarelog Fejsbuka?
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.