DRUŠTVENE MREŽE VIŠE NEĆE BITI ISTE Facebook i Instragram prave radikalne promene zbog trke sa TikTok-om
Otvorite Facebook ili Instagram i videćete promene. Društvene mreže koje su prvenstveno definisali prijatelji i porodica sa kojima odlučite da se povežete se rekonstruišu tako da sadrže više postova, posebno video snimaka, uticajnih osoba, poznatih ličnosti i nasumičnih stranaca koji postaju viralni.
Ako to zvuči poznato, nije slučajno. Facebook se utrkuje da održi korak sa TikTokom, veoma popularnim početnikom u ovoj sferi koji redefiniše kako funkcionišu društveni mediji.
– Oči svih su prikovane za TikTok i način na koji on trenutno funkcioniše – rekao je Majkl Sajman, softverski inženjer koji je radio na Fejsbuku, Guglu i Tviteru na projektima da pridobije koji su uključivali privlačenje publike tinejdžerskog uzrasta.
Aplikacija za kratki video u vlasništvu kineske kompanije BiteDance porasla je na milijardu korisnika za samo nekoliko kratkih godina, stvarajući plesne trendove i apsurdne izazove i podstičući stvaranje planetarno popularnih muzičkih hitova poput „Old Town Road“ Lil Nas Ks-a i oživljavanja „Dreams“ grupe Fleetvood Mac“, kao i „Running Up That Hill“ Kejt Buš.
Facebook je i dalje daleko najveća društvena mreža na svetu, sa skoro 3 milijarde ljudi koji se prijavljuje svakog meseca, a taj broj drastično raste kada se doda društvena mreža Instagram koja je takođe u vlasništuv Mete, kompanije koja u svom vlasništvu drži i Facebook..
Ali pod pritiskom uspeha TikTok-a, kompanija koja povezuje ljude sa kolegama sa fakulteta, prijateljima, porodicom i drugima sa zajedničkim interesima skoro dve decenije pokušava da se okrene ka novoj eri društvenih medija, gde algoritmi vođeni veštačkom inteligencijom sve više oblikuju ono što korisnici vide.
Izvršni direktor kompanije Meta Mark Zakerberg opisao je to kao „veliki pomak”. Umesto sadržaja koji se prikazuje na osnovu toga koga pratite i sa kim ste povezani, postovi koji se prikazuju korisniku na naslovnoj strani sada određuje vštačka inteligencija, a ceo ovaj proces Zakerberg naziva „motorom za otkrivanje“.
Veliki finansijski pritisak na Metu
Kompanija Meta, čiji je direktor Mark Zakerberg osnivač Facebook-a, sada se suočava sa jakim finansijskim pritiscima. Njenja vodeća uloga među društvenim mrežama potpuno se izgubila. Po privi put je krajem prošle godine zabeleženo i smanjenje broja dnevnih korisnika koji posećuju Facebook. Takođe, još jedan problem je što publika stari. Mlađi ljudi koji su nekada hrlili na Instagram sada su na TikToku zbog čega se rast prodaje usporava, a profit opada.
Meta planira da objavi svoj najnoviji finansijski izveštaj u sredu. Očekuje se da će to pokazati koliko konkurencija, kao i globalni ekonomski problemi i neprekidni uticaj Apple-ovih promena privatnosti, pritiskaju njen biznis sa oglašavanjem.
Zakerberg je godinama upozoravao na porast TikToka. On je eksplicitno priznao pretnju koju predstavlja u razgovoru sa investitorima u februaru mesecu, napominjući da „ljudi imaju mnogo izbora kako žele da provode svoje vreme, a aplikacije kao što je TikTok veoma brzo rastu“, prenosi radio NPR.
Pre dve godine, Facebook je predstavio kratke video snimke nalik na TikTok pod nazivom Reels, i uveliko ih potencira da budu objavljeni na naslovnoj strani korisnika. U aprilu, Zakerberg je rekao da na Reels otpada petina vremena koje ljudi provode na Instagramu.
Sada kompanija ide još dalje: remontuje Facebook aplikaciju kako bi izgledala i radila više kao TikTok-ova glavna stranica za korisnike, koja prikazuje šta god algoritam aplikacije misli da bi vam se moglo dopasti, bez obzira ko je kreirao sadržaj.
Softverski inženjer Sajman kaže da kompanija nema drugog izbora osim da oponaša ono što on naziva TikTok-ovim „masovnim šouom talenata“.
– TikTok dolazi i to je kao, „Koga briga koga pratiš!“ – rekao je on.
Poznati korisnici društvenih mreža već se žale na nove promene
Transformacija Instagrama već izaziva negativne reakcije.
Ove nedelje, poznate ličnosti Kim Kardašijan i Kajli Džener, koje obe imaju ogromne pratioce na Instagramu, ponovo su objavile mim u aplikaciji zahtevajući: „Ponovo napravite Instagram, Instagram. Prestanite da pokušavate da budete TikTok“.
U novom videu koji odgovara na zabrinutost korisnika u utorak, šef Instagrama Adam Moseri rekao je da se kompanija ne oslobađa onoga što ljudi vole.
– Ali takođe ćemo morati da evoluiramo, jer se svet brzo menja i mi ćemo morati da se menjamo zajedno sa njim – rekao je on.
Zakerberg je bio jasan u pogledu svog cilja. On želi da izvuče što više novca iz postojećih aplikacija svoje kompanije, tako da može da izgradi ono što vidi kao sledeću veliku platformu: metaverzum, gde će, kako se nada, ljudi komunicirati u virtuelnoj stvarnosti. A zarađivati novac znači navesti više ljudi da provedu više vremena na Facebooku i Instagramu, kako bi mogli da prodaju više oglasa.
Ipak, nisu svi uvereni da će ovaj projekat funkcionisati.
– TikTok ima jednu fundamentalnu stvar koju Facebook nema. TikTok je kul. I veoma je teško ponovo stvoriti kul – kratko je zaključio Met Navara, konsultant za društvene mreže i analitičar.