PRETERALI SU, IPAK Poseta restoranu i kafani je drastično poskupela – Bizportal proverava da li je to opravdano i pošteno
Početak godine doneo je ne tako sjajnu statistiku za česte posetioce restorana, kafića i barova, naime prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, ugostiteljske usluge u decembru prošle godine bile su za 16,9 odsto veće nego u decembru 2021. godine. Shodno tome, cena hrane porasla je od 12 do skoro 25 odsto, u zavisnosti od vrste obroka, kao i sokova, aperitiva, i svih ostalih alkoholnih pića.
Njihova cena je, takođe, povećana i do 25 odsto, a ono čime vlasnici ugostiteljskih lanaca pravdaju „jače“ cene jeste kriza na globalnom nivou i nestabilna inflacija. Ipak, da li je toliko poskupljenje sasvim opravdano?
Izleda da nije. Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača je u razgovoru za Bizportal objasnio da trenutna sitaucija po ugostiteljskim objektima prikaz lošeg manira vlasnika, koji se pozivaju na aktuelne nemire u svetu, kojima opravdavaju drastična poskupljenja, ali i da postoje izuzeci, kao i da ugostiteljske usluge ne smeju tako naglo da poskupe.
– Najpre je bila pandemija korona virusa sa kojom je došlo poskupljenje ugostiteljskih usluga i proizvoda. Nedugo posle toga krenula je ratna kriza, pa se nekako namestilo da vlasnici ponovo podignu cene svojih usluga. To što se pozivaju na nemire u Rusiji i Ukrajini, ili na bilo koju krizu u svetu, zarad dodatne dobiti, apsolutno nema smisla. Ovakav izgovor za poskupljenje nije opravdan, jer se generalno iz tih krajeva sveta ne uvozi ništa od neophodnih sirovina za neometan rad – objašnjava Dragić.
Naš sagovornik se osvrnuo i na povećanje cena pića. Dragić smatra da i u tom segmentu vlasnici nisu često realni, jer se veći deo takvog asortimana puni i proizvodi u našoj zemlji.
– Posebno je neopravdano poskupljenje alkoholnih i bezalkoholnih pića po lokalima. Sva pića koja se uglavnom služe i prodaju po ugostiteljskim objektim se pune u Srbiji, njihova cena proizvodnje je ostala ista, pa poskupljenje tih proizvoda nije smelo da se desi – ističe Dragić za Bizportal.
Međutim, postoje konkretne promene zbog kojih je poskupljenje opravdano, ali samo ukoliko je i tada umereno.
– Cena rada se podigla, odnosno cena satnice i minimalne zarade, pa je zbog takve promene razumljivo i podizanje cena ugostiteljskih usluga i dobara. Na taj način vlasnici nadoknađuju količinu novca za koji su dužni da isplate svoje osoblje. U toj situaciji je opravdano poskupljenje cena po restoranima i kafićima, ali samo ukoliko je to povećanje takođe minimalno, a ne mnogo veće od toga, kakva je situacija u brojnim lokalima širom Beograda i Srbije – rekao je Marko Dragić.
Sagovornik je dodao takvim poslovanjem vlasnici pokrivaju svoje gubitke, ali i da se najveća šteta pravi krajnim korisnicima.
Pored povećanja cena rada, jedina, dodatna realna okolnost na koju ugostitelji mogu da se pravdaju zbog rasta cena usluga i proizvoda jesu promene na tržištu mesa. Proizvodna cena mesnih sirovina je skočila, pa su skuplji obroci koji uključuju bilo koju vrstu mesa unutar, takođe opravdani.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.