PRESAVILI TABAK Peking podnosi tužbu protiv evropskih carina, evo šta još treba da znate o tarifama
Carine, koje se kreću od 7,8 odsto do 35,3 odsto u zavisnosti od brenda, nadovezuju se na već postojeću stopu od 10 odsto i počele su da se primenjuju 30. oktobra.
Mere, koje je osmislila Evropska komisija kako bi umanjila uticaj kineskih subvencija i sprečila EU kompanije da budu potisnute iz sve unosnijeg sektora električnih vozila, važiće narednih pet godina.
– Kina je više puta ukazivala na mnoge nerazumne i neusklađene aspekte u istrazi EU o subvencijama za kineska električna vozila. To je protekcionistička praksa ‘nepoštene konkurencije’ pod maskom ‘fer konkurencije’- saopštilo je kinesko Ministarstvo trgovine.
– Kina se ne slaže sa presudom i ne prihvata je, te je podnela tužbu u skladu sa mehanizmom za rešavanje sporova STO. Kina će nastaviti da preduzima sve potrebne mere kako bi odlučno zaštitila legitimna prava i interese kineskih kompanija- objasnili su.
Iako nije najavila konkretne kontra-mere, Kina je ranije zapretila sankcijama evropskoj industriji mlečnih proizvoda, konjaka i svinjetine, što je Brisel ocenio kao „neosnovano.“
Umesto toga, ministarstvo je istaklo spremnost za nastavak pregovora s Komisijom kako bi se „što pre“ postiglo rešenje koje bi moglo da povuče carine, pristup koji snažno podržava Nemačka.
Pregovori su fokusirani na mogućnost uvođenja minimalnih cena za kineska električna vozila.
Iako su zvaničnici EU otvoreni za pregovore, upozoravaju da bi sprovođenje minimalnih cena za proizvod kao što su električna vozila, koji je složen i raznolik, moglo biti veoma teško za carinske organe. Komisija je već odbacila jedan raniji predlog.
Kineska privredna komora pri EU, koja je uključena u proces, osudila je carine kao „arbitrarne“, „neopravdane“ i „politički motivisane“ i upozorila na „složeni uticaj“ carina na pregovore o minimalnim cenama.
– Razočarani smo i zbog nedostatka suštinskog napretka u pregovorima pre isteka roka za donošenje odluke – saopštila je komora.
Portparol Evropske komisije izjavio je da tužba još nije zvanično primljena, niti je prijavljena na sajtu STO.
Komisija je dosledno branila istragu kao utemeljenu na činjenicama i u skladu sa pravilima STO. Nalazi objavljeni u junu poslužili su kao pravna osnova za uvođenje carina.
Zahvaljujući kineskoj finansijskoj pomoći, navodi Komisija, kineski proizvođači električnih vozila povećali su prodaju u Evropi izuzetnom brzinom: njihov tržišni udeo skočio je sa 1,9 odsto u 2020. godini na 14,1 odsto u drugom kvartalu 2024, prema internim procenama.
– Postoji jasna i neposredna pretnja da naša automobilska industrija neće uspeti u tranziciji ka električnim vozilima, i time će biti obrisana sa tržišta – rekao je visoki zvaničnik EU, upozoravajući na mogućnost zatvaranja fabrika i otpuštanja hiljada radnika.
Carinski rat se zahuktava
Električna vozila predstavljaju najnoviju tačku spora u širem trgovinskom sukobu zbog subvencija kineske vlade. Novi porezi izazivaju zabrinutost i među evropskim proizvođačima automobila.
Nove carine EU primenjuju se na električna vozila uvezena iz Kine počev od srede. One će ostati na snazi narednih pet godina. Ipak, pregovori između EU i Kine biće nastavljeni, a EU bi mogla ukinuti carine ukoliko se postigne dogovor.
Električna vozila su postala središte šireg trgovinskog sukoba oko kineskih subvencija i sve većeg izvoza zelene tehnologije ka bloku od 27 zemalja.
Evo nekoliko osnovnih informacija o carinama EU:
Šta je učinila Evropska unija?
Evropska komisija, izvršna agencija EU, sprovela je osmomesečnu istragu i zaključila da kompanije koje proizvode električna vozila u Kini koriste ogromnu državnu pomoć koja im omogućava da prodaju svoja vozila po nižim cenama od konkurenata u EU, zauzmu veliki deo tržišta i predstavljaju pretnju za radna mesta u Evropi.
– Usvajanjem ovih proporcijalnih i ciljanih mera nakon rigorozne istrage, brinemo se za poštene tržišne prakse i za evropsku industrijsku bazu- rekao je potpredsednik Evropske komisije Valdis Dombrovskis.
Zašto je Komisija reagovala?
Kineski električni automobili su porasli sa 3,9 odsto tržišta EV u 2020. na 25 odsto do septembra 2023. godine, navela je Komisija.
Komisija tvrdi da su kineske kompanije to postigle uz pomoć subvencija tokom čitavog proizvodnog procesa, od jeftine zemlje za fabrike od lokalnih vlasti do ispod tržišnih cena litijuma i baterija od državnih preduzeća, kao i poreznih olakšica i povoljnog finansiranja od banaka pod kontrolom države.
Brzi rast tržišnog udelа izazvao je strahove da će kineski automobili na kraju ugroziti sposobnost EU da proizvodi vlastitu zelenu tehnologiju potrebnu za borbu protiv klimatskih promena, kao i radna mesta za 2,5 miliona radnika u autoindustriji i još 10,3 miliona ljudi čija radna mesta zavise indirektno od proizvodnje EV.
Subvencionisani solarni paneli iz Kine su uništili evropske proizvođače, što je iskustvo koje evropske vlade ne žele da ponove u svojoj autoindustriji.
Neobično je da je Komisija delovala bez zvanične žalbe evropske autoindustrije. Lideri industrije i Nemačka, koja je dom BMW-u, Folkswagen-u i Mercedes-Benz-u, su se protivili tarifama. Razlog je što su mnogi automobili koji će biti pogođeni carinama proizvedeni od strane evropskih kompanija, a Kina bi mogla uzvratiti protiv autoindustrije ili u drugim oblastima.
Kako reaguje Kina?
Peking je oštro kritikovao istragu i više carine, nazivajući ih protekcionističkim i nepravednim. Ministarstvo trgovine Kine je takođe pokrenulo istrage o evropskim izvozima brendija, svinjetine i mlečnih proizvoda. Početkom ovog meseca, objavilo je privremene carine od 30,6 odsto do 39 odsto na francuske i druge evropske brendije, nakon što su članice EU glasale za finalizaciju carina na EV.
Zvaničnici su takođe izjavili da razmatraju da li da povećaju carine na uvoz vozila sa motorima na benzin velikog obima.
Pregovori između dve strane su se u poslednjim nedeljama fokusirali na takozvane „cene obaveze“ kao moguće rešenje. U tom scenariju, proizvođači automobila bi se složili sa minimalnom prodajnom cenom za svoje EV u Evropi.
Neki kineski proizvođači automobila razmatraju proizvodnju automobila u Evropi kako bi izbegli bilo kakve carine i bili bliže tržištu. BYD gradi fabriku u Mađarskoj, dok Chery ima zajedničko ulaganje za izgradnju automobila u katalonskoj regiji Španije.
Kako se EU carine upoređuju sa onima koje je najavila SAD?
Bajdenova administracija povećava carine na kineske EV na 100 odsto sa trenutnih 25 odsto. Na tom nivou, američke carine će praktično blokirati sve uvoze kineskih EV.
To nije ono što Evropa želi da uradi.
EU zvaničnici žele pristupačne električne automobile iz inostranstva kako bi postigli svoje ciljeve smanjenja emisije gasova sa efektom staklene bašte za 55 odsto do 2030. godine – ali bez subvencija koje evropski lideri vide kao nepravednu konkurenciju.
Planirane tarife su usmerene na izjednačavanje uslova na tržištu tako da odgovaraju visini prekomernih ili nepravednih subvencija koje su dostupne kineskim proizvođačima automobila.
Evropske zemlje takođe subvencionišu električne automobile. Pitanje u trgovinskim sporovima je da li su subvencije poštene i dostupne svim proizvođačima automobila ili iskrivljuju tržište u korist jedne strane.
Šta to znači za evropske vozače i proizvođače automobila?
Nije jasno kakav će uticaj carine imati na cene automobila. Kineski proizvođači su sposobni da proizvode automobile tako jeftino da bi mogli apsorbovati carine u obliku nižih profita umesto povećanja cena.
Trenutno, kineski proizvođači automobila često prodaju svoja vozila u inostranstvu po mnogo višim cenama nego u Kini, što znači da favorizuju profit umesto tržišnog udela, čak i s obzirom na njihove nedavne dobitke na tržištu.
Pet od šest modela BYD-a bi i dalje donosilo profit u Evropi čak i sa 30 odsto carinom, prema proračunima Rhodium Group koje citira AP.
Model BYD Seal U Comfort se prodaje po ceni od 21.769 evra (23.370 dolara) u Kini, ali po ceni od 41.990 evra (45.078 dolara) u Evropi, prema Rhodium-u. Osnovni model BYD-ovog kompaktnog Seagull, koji treba da stigne u Evropu sledeće godine, prodaje se za oko 10.000 dolara u Kini.
Iako bi potrošači mogli imati koristi od jeftinijih kineskih automobila u kratkom roku, dopuštanje nepravednih praksi bi moglo dugoročno značiti manje konkurencije i više cene, tvrdi Komisija, piše euronews.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.