ŠTA JE SWOT ANALIZA? Koristan alat koji neprilike iz okruženja može pretvoriti u poslovne prilike
Prilikom pisanja raznih planova ili projekata, pišu se određene analize. Jedna od najpoznatijih analiza je zasigurno SWOT. Sastavni je deo svakog dobrog poslovnog plana, investicijske studije i projektne prijave za finansiranje iz EU fondova.
Iza reči SWOT kriju se četiri engleske reči: Strengths, Weaknesses, Opportunitites i Threats. Dakle, radi se o analizi snaga, slabosti, prilika i pretnji. SWOT analiza može se sprovoditi za različite stvari (analiza države, analiza sektora, analiza grada, analiza škole, analiza osobe itd.), a ne samo za analizu organizacije kao što je poduzeće.
Snage predstavljaju obeležja ili svojstva organizacije koje je čine konkurentnom i uspešnom. Slabosti su nedostaci ili razlog zašto je organizacija neuspešna u odnosu na konkurenciju, tj. u lošem položaju na tržištu. Prilike u obliku trendova ili određene situacije na tržištu daju organizaciji mogućnosti za nove poduhvate i doprinose uspešnosti. Nasuprot prilikama, postoje i određene pretnje koje utiču na poslovanje, ali i opstanak organizacije.
Snage i slabosti predstavljaju unutrašnje činioce i na njih je moguće uticati za razliku od spoljnih faktora. Prilike i pretnje kao spoljni činioci, odnosno okruženje, mogu se identifikovati kako bi im se mogli pravovremeno i što bolje prilagodili.
SWOT analiza često se koristi prilikom pisanja poslovnog plana ili projekta. Jednostavna je i korisna jer daje uvid u trenutno stanje organizacije. Kvalitetna SWOT analiza omogućava da se razmisli i pronađu načini kako slabosti pretvoriti u snagu, a pretnje u prilike. Analiza može biti detaljna koliko to odgovara vašim potrebama, piše portal Financa.
Uz SWOT analizu mogu se raditi i PESTLE analiza, analiza opcija i rizika, analiza deoničara (stakeholder), analiza (stablo) ciljeva i analiza (stablo) problema. Pitanje je šta vam treba i šta želite postići. Uvek treba postojati smisao zašto se određena analiza radi.