INDIJSKI EKONOMSKI ADUT KOJI MOŽE DA DOMINIRA SVETOM Ova industrija uskoro bi mogla da dostigne vrednost od 1 trilion dolara
Pre više od dve decenije, Indija je započela svoju transformaciju u globalnu i moćnu IT državu, uvodeći eru stvaranja bogatstva i otvaranja novih radnih mesta koja nikada ranije nisu viđena u zemlji.
Sada je treća najveća ekonomija Azije spremna za sledeći veliki korak u tehnologiji – predstavljanje softverskih kompanija nove generacije kao što su Zoom i Slack.
Pandemija koronavirusa primorala je kompanije širom sveta da ulažu ogromne investicije u digitalnu infrastrukturu, podstičući uticaj i profit kompanija koje pružaju usluge preko softvera, takozvanje SaaS kompanije (Software as a Service). Prema istraživanju KPMG-a, preduzeća su prošle godine trošila dodatnih 15 milijardi dolara nedeljno na tehnologiju dok su se trudila da stvore bezbedno radno okruženje na daljinu.
SaaS kompanije pružaju veb-bazirane aplikacije koje vode računa o svemu, od toga koliko je softver siguran do toga koliko dobro radi. Neke od najpoznatijih svetskih SaaS kompanija su Zoom, SAP Concur i Salesforce (CRM), kao i američki div Slack koji je kreirao aplikaciju za razmenu poruka na radnom mestu.
Prema nedavnom izveštaju koji su sastavili kosultantska firma McKinsei & Co. i SaaSBoomi, u saradnji za zajednicom lidera u industriji, Indijska industrija softvera kao usluge mogla bi da vredi 1 trilion dolara do 2030. godine i da stvori skoro pola miliona novih radnih mesta, piše CNN.
U Indiji postoji skoro hiljadu takvih kompanija, od kojih su deset njih jednorozi ili startapi vredni najmanje milijardu dolara, dodaje se u izveštaju.
– Ovo može biti velika prilika kao što je industrija IT usluga bila 90-ih – rekao je Giriš Matrubotam, izvršni direktor Frashworks-a, najpoznatije indijske SaaS kompanije, koja je prošlog meseca podnela zahtev da se njenim akcijama trguje na berzi priključivši se tako brojnim idnijskim kompanijama koje učestvuju na finansijskom tržištu.
Freshworks je osnovan pre više od jedne decenije u južnom indijskom gradu Čenaju. Kao i kompanija Salesforce, on obezbeđuje softver koji pomaže kompanijama da upravljaju odnosima sa svojim klijentima. To je takođe najstariji indijski jednorog u sektoru, koji je prikupio sredstva od investitora kao što su Tiger Global i Accel, i ima više od 50.000 kupaca. Prema podacima firme Tracxn, ova kompanija je poslednji put procenjena na 3,5 milijardi dolara.
Druge indijske SaaS firme su pronašle svoje mesto na tržištu fokusirajući se na određene niše. Zenoti, na primer, je jednorog koji pravi softver za spa i kozmetičke salone.
Od 10 indijskih SaaS jednoroga, šest je dostiglo tu prekretnicu 2020. godine, a investitori širom sveta počeli su na indijske kompanije da obraćaju posebnu pažnju, što govori i činjenica da su prošle godine sinvestitori uložili 1,5 milijardi dolara, čak četiri puta više nego 2018. ili 2019. godine.
Velike investicije
Mohit Bhatnagar, generalni direktor Sequoia Capital India, kaže da su investitori jako uzbuđeni zbog SaaS-a i „masovnog usvajanja“ softvera tokom poslednje decenije.
Dok je Indija, i pored nabrojanih uspešnih primera, mali igrač na globalnom SaaS tržištu, investitori kažu da bi ta zemlja na kraju mogla da dominira sektorom zbog dve stvari: velikog broja programera koji govore engleski i relativno niske cene njihovog angažovanja.
Zahvaljujući usponu indijske IT industrije, softverski inženjering je postao jedna od najtraženijih opcija karijere u zemlji.
– Indija zapravo ima jednu od najvećih razvojnih zajednica na svetu – rekao je Bhatnagar i dodao da su mnogi od tih inženjera radili u svetski poznatim kompanijama.
Abhinav Ashana, preduzetnica i jedan od osnivača kompanije Postman, istakao je svoje iskustvo u radu kao pripravnik u Yahoo-u u Bengaluru kao ključni momenat da donese odluku da napravi svoj proizvod.
Došao je na ideju da napravi alat koji bi pojednostavio proces testiranja API-ja (Application Programming Interface). API je programski kod koji definiše kako dve aplikacije komuniciraju jedna sa drugom, a Astana kaže da je ovaj program olakšao inženjerima da rade zajedno dok dizajniraju i grade svoje API-je.
– Videli smo kako je softver kreiran u ovim globalnim kompanijama i tu smo uvideli da je API ključni problem – rekla je Asthana kojoj je iskustvo u radu sa velikim kompanijama donelo veliku zaradu, jer njena kompanija Postman danas je jedan od najvrednijih jednoroga u Indiji sa procenjenom vrednošću od 5,6 milijardi dolara.
Niska cena poslovanja velika prednost
Niska cena poslovanja u Indiji je veliki plus za ovu vrstu industrije. Prema izveštaju konsultantske firme Bain & Company, plata početnih programera u Indiji je 85% manja od njihovih kolega u Sjedinjenim Američkim Državama.
– Ako gradite SaaS kompaniju u SAD, bolje je imati klijenta od milion dolara, a ne klijenta od 10.000 dolara, jer morate da platite prodaju i marketing u toj zemlji – rekla je Prašana Krišnamurti, izvršni partner u SaaS-u. akceleratoru Upekkha dodala da je situacija u Indiji potpuno drugačija.
– Kada dajete uslugu kupcima iz Indije, možete imati ova mala i srednja preduzeća, kao i velika. Većina SaaS kompanija se fokusira na globalne klijente, slično strategiji koju su sledili indijski IT giganti kao što su TCS i Infosis (INFI). Investitori ovo vide kao dobrodošlu promenu, pošto se većina najstarijih indijskih jednoroga, poput Flipkart i Paytm, fokusirala prvenstveno na domaće tržište – dodala je ona.
Danas je situacija dosta drugačija. Skoro 98 odsto kompanija sa liste Fortune 500 koristi Postmanove proizvode, dok je prvi klijent Freshvorks-a bio u Australiji.
SaaS firme imaju mnogo bolju poziciju da sarađuju sa globalnim igračima na tržištu od kompanija za e-trgovinu, kao što je na primer indijski Flipkart. Takve kompanije pišu softver jednom, a nakon što je završen taj tehnički deo, može da se koristi više puta.
– Za Flipkart su vam potrebne milijarde dolara neophodne za međunarodni rast, ali za Freshwork vam je potrebno mnogo manje kapitala da biste postali učestvovali na globalnom tržištu – rekao je Matrubotam, koji je takođe investitor u Postman-u. To je zato što firme za e-trgovinu zahtevaju tonu novca da bi uspostavile fizičke operacije negde drugde i uz to moraju da angažuju vozače za dostavu, iznajmljuju skladišta i kupuju zalihe.
Ono što Indija ima kao prednost na ovom vrlo dinamičnom tržištu jeste to što su softverski preduzetnici savladali umetnost prodaje na daljinu prilično lako, kada se ceo svet tokom pandemije dovijao kako da savlada tu prepreku za vreme zatvaranja.
Uprkos euforiji i optimističnim prognozama, ispred indijskih IT kompanija stoje i brojne prepreke koje moraju da savladaju pre nego što dostignu obećavajuću vrednost od 1 trilion dolara.
Jedna od tih prepreka je i to što će njihovim inženjerima biti teško da razviju disciplinu koja je nepohodna za kompanije koje se fukusiraju na proizvod.
U IT uslugama, „prodajete svoj proizvod i kažete da na sve što kupac kaže“, ističe Krišnamurti. SaaS kompanije, sa druge strane, moraju da kažu kod 99% odsto (potencijalnih) kupaca, što je veliki izazov za prodaju.
Upravo je u tom segmentu indijski startap ekosistem relativno nezreo u poređenju sa Silicijumskom dolinom. Iako postoje brojne kompanije jednorozi, zemlja ipak nema globalnu marku tehnoloških proizvoda prepoznatljivu u čitavom svetu.
Ali, ipak postoji nada da će se to uskoro promeniti.