Na hiljade novih električnih automobila blokiraju luke – čekaju kupce
Nemački Bremerhaven i Emden ili Zebruge u Belgiji su velike luke za transport automobila. Ali njihova parkirališta su puna kineskih električnih vozila – i to ne samo zato što je i manje kupaca.
Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih negde smeštali u police.
To znači da svaki automobil treba oko 10 kvadratnih metara prostora čak i kad samo stoji i čeka sledeći korak. A to postaje problem za luke specijalizovane za transport automobila kao što su u Nemačkoj Emden i još veći, Bremerhaven.
Emden je pre svega luka koncerna Folksvagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svetu.
– Svi poznatiji špediteri automobila redovno koriste našu luku i svake godine tu pristane preko 1000 nosača automobila (Carcarrier) – kaže Julija Vagner iz „BLG Logistics Group“ u Bremerhavenu. To znači preko 1,7 miliona vozila godišnje, a „skladišni kapaciteti“ – što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može da primi – su oko 70 hiljada vozila.
I u luci vide kako su se stvari promenile, najkasnije od prošle godine:
– Dugo vremena smo tu imali 80 odsto automobila za izvoz i ukrcavanje, a 20 odsto za uvoz i iskrcavanje. Ali taj odnos je u međuvremenu nekih 50-50 – kaže nam portparol iz logistike. Isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zebruge.
– Tako je u svim evropskim lukama u kojem se transportuju automobili u velikim količinama – svedoči Elke Verbelen iz luke Antverpen/Briž.
– Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego pre svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo.
I tamo se ljute na neke medije koji tvrde kako su luke „začepljene“ uvezenim automobilima: mesta još ima i problema u osnovi nema – ako se ne računaju problemi proizvođača i distributera. Jer naravno da i parkiranje u luci košta, a košta i ta „zamrznuta“ vrednost i kapital koji je zapeo između proizvođača i kupca, prenosi Seebiz, pozivajući se na Dpa.
Čak i prema markama automobila koji čekaju u luci nije moguće reći, gde je tu došlo do zastoja. Jer i proizvođači sa Zapada kao što je Tesla svoja vozila delom prave u Kini, a mnogi proizvođači vozila za tržišta Azije ili SAD tamo imaju i pogone, dobrim delom i zato da bi izbegli carine i troškove. Isto tako, određen deo automobila nikad neće tek tako stajati na parkiralištu luke nego se transportuje u kontejnerima.
Naravno da i Julija Vagner u Bremerhavenu primećuje kako e-automobili u Nemačkoj teže nalaze kupca i duže stoje u luci otkako su ukinute državne pomoći građanima za njihovu kupovinu. Elke Verbeln iz luke Zebruge dodaje i čitav niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promena načina prodaje gde sve više proizvođača „nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika.“
Osim toga, porastao je ukupan broj automobila koje prolaze kroz evropske luke. Doduše, još nije dostignut nivo pre korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci, smatra Elke Verbelen.
Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan radnik mora da sedne za upravljač i uveze ga na brod, a tamo najmanje još jedna osoba mora da pomogne da ga smeste prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora. Tu koncern Folksvagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gde bi se onda ti automobili „sami od sebe“ doveli na svoje mesto na brodu i onda se opet iskrcali.
Taj projekat podržava i nemačko ministarstvo saobraćaja i trebalo bi da bude gotov do 2026. Uspeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedeo i do 2.000 radnih mesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od fabrike pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti znatno praznija.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.