MORA DA IM SE STANE NA PUT Trgovci skoro da i ne primaju više reklamacije, ovo je problem
Godina je prošla, a ostali su isti problemi potrošača u Srbiji, kaže Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS (Nacionalna organizacija potrošača), sumirajući mesece za nama. Prema njegovim rečima, iz godine u godinu se prenose isti problemi koji se uporno ne rešavaju, iako za to postoji mogućnost, pre svega u vidu Zakona o zaštiti potrošača.
Da nije sve tako crno, govore upravo podaci gde je ova oblast unapređena.
– Jedino što je napredak i što je pohvalno jeste što je uveden prekršajni nalog, gde se sankcionišu trgovci koji krše zakon, a i to nije u dovoljnoj meri, jer nema dovoljno tržišnog nadzora i kontrole nad trgovcima – kaže Dragić.
Ova praksa je posebno primetna prilikom perioda takozvanih velikih sniženja, akcija ili popusta.
– Vidimo da trgovci konstantno krše Zakon o trgovini, Zakon o zaštiti potrošača, a tržišna inspekcija ne sankcioniše takve privredne subjekte. Podsećam da upravo naplata od prekršajnog naloga ide u budžet Republike Srbije, pa mi se čini da je ovom slučaju trgovački lobi jači od same države. Država bi trebalo da pokaže da štiti svoje građane, u ovom slučaju potrošače, kao i da posluša između ostalog i potrošačke organizacije, kad ukazuju na propuste u samom radu nadležnih institucija, trgovaca. Trebalo bi da se priključi svim akcijama, kako bi se zaštitili potrošači – rekao je Dragić.
Još jedan očigledan problem je veliki broj reklamacija na kvalitet obuće i odeće i bele tehnike.
– Zašto toliko dovodimo u pitanje kvalitet? Delimično, toliki broj žalbi odnosi se najviše na uvoznu robu koja nema kvalitet, odnosno koja nema standarde i koja nema dovoljno kontrole prilikom uvoza da bi se ona dalje plasirala u domaće tržište. Treba naglasiti da imamo veliko tržište, pa je samim tim i broj reklamacija veliki, ali činjenica je da svaki drugi, treći tako kupljen proizvod završi na reklamaciji. To je kod nas u kancelariji situacija na dnevnom nivou – kaže Dragić.
Dodatno, postavlja se dalje pitanje na koji način da se reši reklamacija kada nedostaje veliki broj ovlašćenih servisera, kao i veliki broj nezavisnih veštaka.
-To su sve problemi koji se prenose iz godine u godinu-dodaje.
Kao rešenje, Dragić predlaže da se uvede standardizacija, odnosno veća kontrola prilikom uvoza proizvoda.
– Da se vodi više računa o deklaracijama. Potrebno je više servisera, možda i mreža koja bi u svakom trenutku mogla da brže i efikasnije rešava probleme, i između ostalog da se konačno radi na tome da se nađu veštaci koji će moći da utvrde šta je problem sa proizvodom – savetuje on.
Kada je u pitanju obuća i odeća, između ostalog nedostaje da država konačno formira nezavisni organ koji će se baviti uporednom analizom proizvoda, prenosi Blic.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.