Srbi veruju dizelašima, ali se to polako menja – Koji su to najprodavaniji polovnjaci
Građani Srbije najčešće kupuju automobile starije od 10 godina, sa dizel-motorom, iz Francuske i Nemačke, rezultati su analize portala „Polovni automobili“.
Petar Veličković sa tog sajta kaže da je uočen pad prodaje „polovnjaka“ zbog inflacije, rata u Ukrajini i sukoba na Bliskom istoku, ali i specifičnih okolnosti visokih troškova uvoza u Srbiji. Navodi da se u 2024. očekuje rast prodaje, po uzoru na situaciju na tržištu novih vozila.
Polovnjaci su tokom 2023. godine bili manje traženi širom Srbije, a građani su najčešće kupovali vozila starija od deset godina, sa dizel-motorom, rezultati su tradicionalne godišnje analize portala „Polovni automobili“.
Veličković kaže da je nastavljen trend pada prodaje polovnih vozila, a geopolitička situacija je glavni razlog, kao i da se krajem prošle godine desio se još jedan ratni sukob, uz već postojeći u Ukrajini. – U mnogim državama je to napravilo ozbiljne posledice – inflaciju, nestabilnost cena i troškova života – rekao je Veličković.
Navodi da je značajno i što su kraje dali troškovi uvoza polovnih automobila u Srbiju.
-Postoji određena procedura koja mora da se uradi da bi automobil mogao da bude registrovan i prođe tehnički pregled, a cena toga je skočila sa 7.000 na 12.000 dinara. Ujedno, država je našla način da naplaćuje ekološku taksu za automobile iz uvoza. I kada se sve to sabere, trošak po automobilu je porastao između 200 i 300 evra. Kada uračunamo troškove transporta i više-navodi Veličković.
U Italiji pad, Francuska i Nemačka rastu
Na evropskom tržištu, najveći pad kupovine polovnih vozila zabeležen je u Italiji, skoro 11 odsto. U Španiji je pad prodaje sličan srpskom, u Austriji svega jedan odsto.
U Francuskoj i Nemačkoj, sa tržišta odakle Srbija uvozi najveći broj vozila, došlo je do rasta prodaje, za 24 i 8 odsto.
-U nekom trenutku, trendovi sa evropskog tržišta – odakle dominantno uvozimo polovne automobile – trebalo bi da budu prisutni i kod nas. Međutim, moramo biti oprezni, u Nemačkoj je pre nekoliko meseci pala cena ‘polovnjaka’, što se kod nas nije osetilo. Takođe, na formiranje cene u Srbiji značajno utiču i pomenuti skupi troškovi uvoza- kaže on.
U 2024. godini očekuje se stabilnije tržište
Prognoze i analize, tvrdi Veličković, ukazuju na to da bi tokom 2024. godine tržište polovnih automobila trebalo da se stabilizuje.
-To je moguće ako se smiri inflacija i troškovi života, ali i ako se smire odnosi velikih sila. Tada bismo imali stabilniju situaciju na tržištu polovnih automobila, jer se nešto slično već dešava na nivou Evrope kada je reč o tržištu novih vozila – naglašava Veličković.
Iznenađuje ga što je rast prodaje novih automobila veći za 11 odsto. U Italiji je kupovina porasla za skoro 19, a u Francuskoj i Nemačkoj za 16 i 7 odsto.
Srbija veruje „dizelašima“, ali se trend polako menja
Građani Srbije su tokom 2023. najčešće kupovali vozila koja su proizvedena između 2007. i 2011. godine, oko 43 odsto, a preovladavali su automobili sa dizel-motorom (64,5 odsto).
-To su preslikani podaci iz 2022. godine. Mi smo okrenuti polovnjacima koji su stari od deset godina i imaju euro 3 ili 4 normu. Bilo je najava da će od 1. januara ta vozila ukinuti, ali do toga još nije došlo. Ako se to dogodi, ostaćemo bez značajnog dela tržišta polovnih vozila iz uvoza-smatra portparol „Polovnih automobila“, uz napomenu da će slična vozila koja su već registrovana i voze se u Srbiji moći nesmetano da se prodaju.
Ukazuje i da se karakteristika okrenutosti tržišta ka vozilima sa dizel-motorom menja sa rastom cene dizel-goriva.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.
Svi su pametni oslobašaju se automobila koji ih truju samo smo mi ”pametni” da ih kupujemo a posle to plaćamo lekarima da nas leče.