OZNAKA ZA SNIŽENE CENE IDE U ZABORAV? U svetu je već počela velika promena u supermarketima
Da li su nalepnice sa sniženim cenama stvar prošlosti? Negde su žute, negde narandžaste ili zelene boje, ali vam „bodu oči“ i nemoguće je ne primetiti ih. Takva sniženja uglavnom iznose 30 do 50 odsto – što je uvek isplativo i korisno, a posebno u danima inflacije. Konkretno u Velikoj Britaniji, jedna građanka Poli Arousmit tačno zna kada njena tri lokalna supermarketa snižavaju dnevne cene svojih proizvoda, tako da uvek obavlja „pametnu kupovinu“.
Ona procenjuje da joj traženje – u ovom slučaju žutih nalepnica sa popustima – godišnje uštedi na stotine funti.
– Nema sumnje da mi skoči dopamin kada uzmem namirnicu sa žutom etiketom – kaže ova gospođa iz Londona, i dodaje: „To je nije prevelika ušteda, ali jeste trenutak radosti“.
Ipak, kako ovih dana piše BBC, svakodnevni ritual brojnih Britanaca bi uskoro mogao da se okonča, a to je zato što supermarketi usvajaju dinamičke cene, koje kontroliše softver veštačke inteligencije (AI).
NEMA VIŠE ZAVARAVANJA POTROŠAČA Ovakvo pakovanje čipsa ide u zaborav
Inovativni sistem uključuje digitalne etikete sa cenama, prikazane ili na polici ispod prehrambenih artikala ili na visokotehnološkim nalepnicama na samom proizvodu. Ove cene automatski i bežično ažurira AI, kada se određena stavka približi datumu prodaje.
AI, takođe, ispituje koliko prodavnica ima zalihe tog artikla i kolika je bila potražnja za njim – u istom periodu prethodnih godina. Dakle, nema potrebe da osoblje šeta kroz prodavnicu sa svežom hranom i pištoljem za lepljenje nalepnica pred kraj dana.
Takvo dinamičko određivanje cena, vođeno veštačkom inteligencijom je već realnost u kontinentalnoj Evropi, pošto su prodavci prehrambenih proizvoda kao što su DIA u Španiji, Iper u Italiji, Metro u Nemačkoj i Hoogvliet u Holandiji uveli ovu tehnologiju.
Svi oni koriste sistem koji obezbeđuje izraelska firma „Wasteless“. Kažu da podaci koje prikupljaju pomažu supermarketima da bolje razumeju upravljanje zalihama i da izbegnu preterano trebovanje robe. Samim tim, može se smanjiti otpad od hrane, i to za više od trećine.
U međuvremenu, Asda je nedavno isprobala digitalne cene sa francuskom tehnološkom firmom „SES-Imagotag, koja kaže da sada isporučuje svoju tehnologiju za oko 350 velikih trgovaca širom Evrope, Azije i SAD. Nemački lanac supermarketa Kaufland koristi sistem britanske firme „Displaydata“.
Prema jednoj studiji, takve dinamičke cene mogle bi da vrede dodatnih 10% prihoda za prodavce sveže hrane. To je zato što će im ovakav sistem pomoći da prodaju artikle koji bi inače morali da budu odloženi. Trenutno su britanski supermarketi i drugi prodavci hrane odgovorni za oko 300.000 tona otpada hrane godišnje, navodi se u jednom izveštaju.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.