RIZIK SE (NEKAD) ISPLATI Umesto stana kupio je propalu firmu – sada zarađuje milion evra godišnje
Nekadašnji i dugogodišnji broker koji je radio u američkoj multinacionalnoj investicionoj banci i kompaniji za finansijske usluge, doneo je jednu odluku koja mu je donela neverovatnu zaradu, ali i posao iz snova.
Naime, on je nekada uživao u svom radu u čuvenoj bankarskoj kompaniji, voleo je brz tempo, čak i buđenje usred noći kako bi trgovao na Tokijskoj i Londonskoj berzi.
Međutim, 2011. godine, nakon skoro dve decenije provedenih na Volstritu, Čarls Koristin je doživeo „burnout“ – došao je do tačke pucanja koje mu je stvaralo radno okruženje i brojne obaveze. Pokušao je različite metode da se oporavi, prelazak na vegetarijansku ishranu, meditaciju, upisivanje MBA programa. Ništa od toga nije pomoglo.
Na jednom roštilju sa prijateljima, Koristin je upoznao vlasnika kompanije LesserEvil koja proizvodi konditroske proizvode i grickalice, koji je govorio o želji da proda svoje „ravnodušno“ preduzeće.
Iako Koristin nije imao iskustva u industriji hrane, ideja o novom početku ga je zaintrigirala — posebno mu se dopalo što je ime kompanije „sinhronizovano“ sa zdravim i pažljivim načinom života, kako je rekao.
U novembru 2011. godine, Koristin je kupio LesserEvil za 250.000 dolara iz svojih ušteđevina, uz buduću uplatu od 100.000 dolara, prema dokumentima koje je pregledao CNBC Make It.
Amerikanac je priznao da je rizik prisutan, i da je nedovoljno istražen s tim da je kompanija LesserEvil, gubila novac i imala manje od 1 miliona dolara godišnjeg prihoda u to vreme, procenjuje kompanija.
Ipak, kompanija sa sedištem u Konektikaru značajno je rasla pod njegovim rukovodstvom. Kao CEO i predsednik, Koristin je povećao godišnje bruto prodaje na 103,3 miliona dolara u 2023. godini — uključujući 82,9 miliona dolara neto prodaje — i uspeo da proizvode plasira u velike maloprodaje i prodavnice širom SAD-a.
Poslovanje, koje prodaje različite vrste kokica-a i čips nalik Cheetos-u koje se prave bez ulja, je profitabilno od 2021. godine, prema procenama kompanije. Prošle godine je zaradilo 14,4 miliona dolara pre kamata, poreza, amortizacije i deprecijacije.
– Nisam znao nikoga u industriji hrane… da pitam da li sam lud ili ne, ali to je verovatno dobro. Da sam uradio puno istraživanja i pogledao to, shvatio bih da je verovatnoća uspeha prilično mala – kaže Čarls Koristin, koji ima 52 godine.
Kako je Čarls Koristin pretvorio LesserEvil u prepoznatljiv brend?
Kada je kupio LesserEvil, Čarls Koristin je radio u TD Bank i upisao MBA program (međunarodno priznate studije usmerene na razvoj praktičnih poslovnih znanja) na Kornel univerzitetu.
Godine 2012. godine, dobio je MBA diplomu i započeo svoj novi posao kao CEO LesserEvil-a.
Prvo što je uradio jeste to da je zaposlio prijatelja iz škole kao COO i CFO-a, i svog instruktora wakeboard-a kao šefa marketinga.
Zajedno sa računovođom iz prethodnog posla, mali tim je radio iz kancelarije u Konektikatu kako bi ažurirao brendiranje LesserEvil-a i stvorio vlastitu proizvodnu liniju.
Stari brend nije privlačio kupce, a kompanija je plaćala oko 20 odsto svog prihoda od svake prodaje co-packer-ima koji su pomagali u proizvodnji i dostavi grickalica.
Koristinova ušteđevina su se uglavnom potrošila, pa je tim prikupio nedovoljni iznos od prijatelja i porodice, i obezbedio dodatno finansiranje preko veze koju je Koristin imao u banci. Sledeći korak bila je selidba fabrike od 5.000 kvadratnih metara u Konektrkar 2012. godine, nakon čega su je opremili polovnom opremom kupljenom na aukcijama.
– Sve je bilo škrto i moralo je da se reinventuje dok smo išli – rekao je Koristinov školski drug.
Godine 2014, kada se fabrike u susedstvu preselila, LesserEvil je srušio zid i dodao 2.000 kvadratnih metara i novu proizvodnu liniju u svoje operacije.
Te godine, lični nutricionista Koristina dao je sugestiju fokusiranu na zdravlje – koristiti kokosovo ulje za pravljenje kokica. Koristin je bio skeptičan da li će kokosovo ulje ostati sveže u pakovanju grickalica, pa je doslovno testirao na polici.
– Stavili smo ga na vrh frižidera, koji se zaista zagreva [i ostavili ga] na tri meseca – objasnio je Amerikanac.
Ulje je ostalo sveže, a Koristin je voleo iznenađujuće puterasti ukus, pa je LesserEvil lansirao reformulisani proizvod sa novim logotipom smešnog Bude 2014. godine — nazivajući ga „Buddha Bowl“.
Donosio je otprilike 2 miliona dolara te godine, čineći jednu trećinu godišnjeg prihoda LesserEvil-a, kaže kompanija. Kroger, prvi veliki maloprodaja koja je prodavala LesserEvil, počela je da prodaje njegove proizvode 2015. godine. To partnerstvo pomoglo je finansiranju još jednog preseljenja LesserEvil-a 2017. godine — ovoga puta u fabriku od 20.000 kvadratnih metara, prenosi CNBS.
Godinu dana kasnije, kompanija je dobila prva spoljašnja sredstva — oko 3 miliona dolara, kaže kompanija — od firme za ulaganje u održivu hranu i poljoprivredu InvestEco.
Amerikanac Čarls i njegov tim su iskoristili sredstva za dodavanje proizvodnih linija u novu fabriku i ponovno ažuriranje pakovanja LesserEvil-a, svaki proizvod sada ima svog „guru-a“, od antičkog grčkog pesnika Homer-a do Henry David Thoreau-a.
Rebrendiranje i dodati proizvodi pomogli su da se brend postigne profitabilnost. Koristin je te godine počeo da se isplaćuje platu iz LesserEvil-a, kaže kompanija.
62 miliona dolara profita za samo šest meseci
Kompanija je i dalje ostvarila 62 miliona dolara neto prodaje tokom prvih šest meseci 2024. godine. Koristila je još jedan krug finansiranja — 19 miliona dolara, u krugu koji je predvodila investiciona firma „Aria Growth Partners“ — da otkupi prethodne investitore i otvori novu fabriku u New Milfordu, u blizinis svoje prvobitne fabrike u Konektikatu.
Danas, kompanija ima 280 zaposlenih, a ciljevi novog vlasnika da se nastavi sa rastom i lansiranjem novih proizvoda. Dugoročno, jednostavno želi da kompanija bude „brend koji bi mogao da bude prisutan dugo vremena,“ kaže on.
Kompanija LesserEvi čiji je Amerikanac vlasnik je doprinela rešavanju njegovog zdravstvenog problema, pa sada radi manje, od oko 7:45 ujutro do 16:30 popodne, i oseća se srećnije od kada je napustio čuveni Volstrit.
U slučaju ovog srećnog, ali i sposobnog Amerikanca, rizik se i te kako isplati. Iako je mogao sebi da obezbedi kuću, stan, ili već nešto treće, on se odlučio za poslovni iskorak – koji mu je doneo mir, ali i finanijsku stabilnost.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.