KONAČNO REŠENA MISTERIJA Evo zašto su Ajfon telefoni toliko skuplji u Srbiji, nego u Evropi i Americi
Misterija koja traje već nekoliko godina unazad jeste pitanje zašto su kod nas Ajfon telefoni, i to znatno, skuplji nego u ostalim državima Evrope. Brojni konzumenti Epl uređaja širom Srbije stvaraju teorije zavere – šta je uzrok tome i zašto baš mi plaćamo drastično veću cenu od građana širom sveta. Ipak, odgovor je zapravo vrlo jednostavan.
Veličina tržišta i platežna moć
Postoji nekoliko važnih faktora koji utiču na formiranje krajnje cene svih uređaja, pa tako i mobilnih telefona u Srbiji, a svakako da je vodeći upravo mali broj konzumenata Ajfon uređaja na domaćem tržištu.
– Cena kompletne tehničke robe formira se spram veličine tržišta i konkurencije. S obzirom na to da je naša zemlja malo tržište, dobavljači i distributeri imaju nekoliko poteškoća kada se ugovara plasman robe. Za količinu koja im je potrebna, odnosno količinu koja pokriva broj korisnika Ajfon uređaja u Srbiji, oni ne mogu da dobiju tako povoljno cene kao dobavljači u Nemačkoj ili nekoj drugoj zemlji sa velikim brojem potrošača. Takođe, na to utiče i platežna moć grupe korisnika – započinje Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
AJFON HISTERIJA SAMO ŠTO NIJE KRENULA Da li će se praksa „pljačke“ nastaviti i koliko će novi Iphone da košta u Srbiji?
Naš sagovornik ističe važnost određenih propisa koji se vezuju za to što Srbija nije članica Evropske unije, i da upravo zbog toga ne možemo ni na jedan način da se poredimo sa cenama u zemljama EU, kao jedinstvenim tržištem, na kom ima nekoliko stotina miliona konzumenata Ajfon uređaja, i gde važi identični propisi za sve države članice.
– Kada se posebno ugovara za države koje nisu u EU, a specijalno manje države i slabo razvijena tržišta, onda se ugovora dosta manja količina. Shodno tome, cena troškova uvoza i neki prateći troškovi znatno podižu cenu samih telefona. Neizostavan faktor jeste taj što nema ozbiljnije konkurencije na domaćem tržištu, odnosno među uvoznicima i dobavljačima. Praksa je pokazala da je njima važnije da prodaju jedan Ajfon za 1.000, umesto deset komada za 700 evra – objašnjava Alfirović.
„Uzmi ili ostavi“
Očigledno je da je sami proizvođači mogu da manevrišu sa uslovima i cenama kako im i za koga odgovora.
– Cena je suštinski krajnji ishod dogovora između dobavljača iz Srbije i samih proizvođača Ajfon uređaja. Koliko će komada poručiti, koju će cenu dobiti i kakve prateće uslove mogu da očekuju je sve ono što cenu i formira. Uslove, za nas očito stroge, diktiraju veliki proizvođači, a njihova politika je „uzmi ili ostavi”, gde nemate mnogo prostora za pregovore i što bolje uslove. To je možda i faktor koji najviše utiče na cene i na samu činjenicu da su kod nas ti uređaji drastično skuplji nego na razvijenim tržištima – govori Alfirović.
Jednostavno im se može
Put od proizvođača uređaja i zadovoljnog kupca Ajfon telefona završava se upravo u maloprodajnim objektima, gde je praksom unazad utvrđeno da i tu cena varira od 20 do 70 evra razlike, a prema rečima Mladena Alfirovića, prodavci su slobodni da samostalno formiraju maržu. Oni nemaju nikakva ograničenja, niti propise. Koliko će taj telefon koštati u maloprodaji i koliko će oni na njemu zaraditi samo zavisi od poslovne odluke i poslovne politike objekta.
Država treba da raguje, i jednostavno da kaže u Srbiji nemože da se prodaje jer nema srpski jezik na uređajima, i odma im zabrani prodaju u Srbiji, s ko privatno uvozi 100%carina jer nema srpski jezik.