VAŽNA ZA SRBIJU, ALI I REGION Šta sve donosi planirana izgradnja gigafabrike za proizvodnju baterija za električne automobile
Posle sastanka koji je Ivica Dačić, ministar inostranih poslova Srbije juče imao sa delegacijom iz Slovačke, objavljena je i vest da će InoBat, slovačka kompanija za proizvodnju baterija za električne automobile otvoriti fabriku u našoj zemlji.
Za sada nema previše detalja o ovom svakako važnom dogovoru, koji još nije konačan, ali je prema upućenim izvorima blizu realizacije, sama kompanija je saopštila dovoljno podataka – u pitanju je fabrika koja će, kada bude završena, imati kapacitet od 32 gigavata.
Trebalo da bude otvorena 2025. godine, sa početnim kapacitetom od četiri gigavata. Prema saoštenju InoBata, vlada Srbije će odvojiti 419 miliona evra, za podršku ovom projektu.
Partnerstvo za budućnost
Sajt Intelinjuz je preneo i da je Marijan Bocek, izvršni direktor InoBata, izjavio da je srpska vlada pokazala kao „izuzetan partner”.
– Dogovor odražava našu zajedničku ambiciju za budućnošću sa zelenom mobilnošću, i važnost podsticanja modela održivog razvoja – rekao je Bocek.
Takođe, prema pisanju Intelinjuza, projekat fabrike će podržati i Međunarodna finansijska korporacija (IFC), inače ogranak Svetske banke, sa sedištem u Vašingtonu, SAD.
Ari Naim, regionalni menadžer IFC-a za Centralnu i Jugoistočnu Evropu, izjavio je da je „Srbija dobro pozicionirana za nastavak ulaganja u fabrike, i postala je centar revolucije e-mobilnosti u Evropi, stvarajući tako šansu za nova radna mesta i ekonomiju budućnosti”.
– InoBat gigafabrika u Srbiji bi mogla da posluži kao sidro koje će katalizovati mnogo veće investicije u regionalnim lancima proizvodnje – rekao je Naim.
Gradnju fabrike podržala je i Ana Brnabić, rekavši da je to dobar način da se Srbija pozicionira kao zemlja koja značajno doprinosti održivoj i zelenoj budućnosti.
Evropa kao konkurent Kini?
Inače, InoBat ima nešto drugačiji pristup od drugih proizvođača baterije, koji se obično muče da prikupe milijarde evra od ulagača, kako bi napravili fabriku koja će vremenom donositi dobit. Za razliku od njih InoBat počinje sa manjim ulaganjem u posao, koji će u početku, kao što je pomenuto, praviti manji kapacitet od 4 gigavat sata (takozvana megafabrika), da bi vremenom došao do punog kapaciteta (gigafabrika).
U svakom slučaju, industrija baterija se sve više grana i razvija širom Evrope, a o tome govori i podatak da je Evropska unija odobrila 6,1 milijardu evra od 2019. godine za istraživanja i inovacije u tom sektoru. Primera radi, za isti period, Velika Britanija je uložila milijardu funti, u lance snabdevanja za električne automobile.
Marijan Bocek je otvoreno govorio i o tome da je lobirao u Briselu da Evropska unija ulaže više u baterije za električna vozila koja se proizvode u Evropi, iako je svestan da trenutno teško parirati Kini, koja je apsolutni lider u proizvodnji baterija. Ipak, fabrika u Srbiji bi bila solidan početak.
Prema pisanju Intelinjuza, InoBat je već otvorio svoj ogranak u Srbiji, pod nazivom „InoBat Auto Beograd”. Usput, ova slovačka firma za proizvodnju baterija osnovana je u septembru 2019, a prema podacima sa njihovog zvaničnog sajta, već u septemru je dobila 5 miliona evra podrške od vlade republike Slovačke.
InoBat je prošlog meseca saopštio da je potpisao deklaraciju o namerama sa španskom vladom o izgradnji gigafabrike u Valjadolidu, što je u okviru njihove namere da otvore po jednu u zapadnoj i jednu u istočnoj Evropi.