TVITER IDE U ZABORAV Nova društvena mreža dobija sve više korisnika, a retko ko je u Srbiji čuo za nju
Otkako je Elon Mask preuzeo Tviter, korisnici iznervirani najavama novih pravila igre na toj društvenoj platformi, tragaju za alternativnim platformama, a najviše pažnje privukao je nemački Mastodon. Maskovi prvi potezi bili su šokantni. Samo nedelju dana od preuzimanja Tvitera, vlasnik SpaceX-a i Tesle pokrenuo je radikalne promene – otpustio je hiljade zaposlenih, obećao povratak blokiranih korisnika i izneo plan pretplate za privilegirani pristup stranici.
To je nateralo deo korisnika da pređu na nove platforme, a za sada je dostupno par očitih alternativa.
Mastodon – anti Tviter
Donedavno nepoznat široj javnosti, Mastodon je doživio procvat popularnosti među internetskim korisnicima koje zabrinjavaju Muskovi planovi s Twitterom.
Stvorio ga je njemački programer Eugen Rochko 2016. godine, a platforma se predstavlja kao „decentralizirana“ društvena mreža bez oglašavanja na kojoj je očuvanje privatnosti sveto.
-Vaša sposobnost komuniciranja putem interneta ne bi trebala biti stvar hira jedne komercijalne kompanije!- tvitovao je Mastodon kad je u aprilu objavljen Maskov dogovor s Tviterom.
Mastodon se u praksi, poput Twittera, temelji na objavljivanju malih poruka, ali svaki novi korisnik mora se prijaviti na nezavisni server, a ima ih na hiljade. U teoriji, korisnici mogu slobodno komunicirati preko Mastodonovih servera, ali to može biti komplicirano i nepouzdano.
Rochko je putem svog ličnog profila naveo da je Mastodon u ponedeljak dosegao više od milion aktivnih korisnika mesečno s dodatnih 1124 servera i gotovo 490.000 novih korisnika od 27. oktobra – kad je Musk preuzeo Tviter.
To je još uvek malo u poređenju s Tviterom koji je krajem juna imao gotovo 238 miliona aktivnih korisnika dnevno.
Mnogi novi korisnici Mastodona žale se na neintuitivno sučelje platforme, upozoravaju na poteškoće pri kreiranju računa i sporost za razliku od stranica koje vode tehnološki divovi.
Moderiranje sadržaja pod velikim je upitnikom jer je prepušteno isključivo nahođenju administratora servera, pri čemu neki odbijaju pristup drugima i narušavaju iskustvo na platformi.
U fazi razvoja
Druge stranice koje žele dobrodošlicu korisnicima koji odlaze s Twittera još uvek su u fazi razvoja.
To je slučaj novog projekta BlueSky suosnivača Tvitera Jacka Dorseyja koji je krajem oktobra tvrdio da ima 30.000 ljudi na listi čekanja nakon samo 48 sati ili projekta Cohost koji obećava da se lični podaci njegovih korisnika nikada neće prodavati.
Etabliranim platformama poput Tumblra, stranice za mikroblogiranje ili aplikacije Clubhouse za audio chat ponovno je porasla popularnost.
I nekoliko drugih startup-ova privlači pozornost, uključujući Counter Social i Tribel Social.
Tu su još desničarske stranice Gab, Parler ili Truth Social, platforma koju je pokrenuo bivši američki predsednik Donald Trump. Te stranice pozicionirale su se kao konzervativna alternativa Tviter puno pre nego što ga je Mask preuzeo.
Očekuje se povratak Trampa na Tviter ubrzo nakon američkih izbora na sredini mandata u utorak pa će sudbina finansijski ugroženog Truth Sociala postati neizvesna.
„Prvi dani“
Za sad nema naznaka da će se alternative Twitteru moći natjecati s novom Muskovom kompanijom, a kamoli je nadmašiti.
Musk je u tvitu u ponedeljak čak uveravao da se „broj korisnika Twittera značajno povećao u celom svetu od najave dogovora“, ali nije naveo nikakve brojke.
-A ovo su tek prvi dani, kako Tviter bude postajao najpouzdaniji izvor istine, biće nezamenjiv-naglasio je.
Tek treba videti hoće li najistaknutije ličnosti Tvitera (slavne osobe, sportaši i političari) ostati na toj platformi ili će se vratiti na one s još većom publikom poput Facebooka, Instagrama ili TikToka.