STRAH OD INFLACIJE MENJA ŽIVOTNE NAVIKE Stanovnike najveće evropske ekonomije rastuće cene zabrinjavaju više od svega
Osetivši na sopstvenom novčaniku značajno povećanje cena u raznim oblastima života, Nemci su počeli da menjaju način života, smanjujući troškove koliko god je to moguće.
Kako je pokazala najnovija studija, inflacija zabrinjava stanovnike Nemačke čak više od vojnih operacija u Ukrajini i pandemije koronavirusa.
Najviše bojazni zbog inflacije, ukrajinski sukob i pandemija u drugom planu
Mnogi ljudi u Nemačkoj već menjaju način života zbog inflacije, dok drugi strahuju da će to uskoro morati da učine. Nameštanje cena zabrinjava potrošače čak i više od borbi u Ukrajini ili pandemije koronavirusa, navodi nemačka televizija N-TV, prenose Novosti.
Brzo rastuće cene u skoro svim oblastima života sada zabrinjavaju narod Nemačke više od bilo čega drugog. Istovremeno, sukob u Ukrajini i pandemija korona virusa za njih prelaze u drugi plan. Ovo su rezultati reprezentativnog istraživanja koje je sprovela konsultantska kuća Mekinzi.
Oko 40 odsto od više od 1.000 ispitanika u Nemačkoj reklo je da je njihova najveća briga trenutno inflacija. Rusku specijalnu operaciju u Ukrajini navelo je 34 odsto ispitanika, a samo 8 procenata – pandemiju korona virusa. Skoro trećina ispitanika (29 odsto) strahuje da će ih rast cena naterati da promene način života u pravcu smanjenja troškova. Strah od inflacije posebno je izražen kod ljudi sa niskim primanjima. Dve trećine ispitanika očekuje da će cene nastaviti da rastu u narednih 12 meseci.
– Dve godine koronavirusa ostavile su trag. Ali inflacija i ono što se dešava u Ukrajini izazivaju u ljudima više pesimizma nego ikada ranije – rekao je Markus Džejkob, ekspert u „Mekinziju“, sumirajući studiju. Ljudi su osetili poskupljenje i videli da im je krajem meseca u novčaniku ostaje manje novca. Visoko plaćeni radnici takođe smanjuju troškove.
Najviše ispitanika više novca troši na hranu, energente i prevoz
Prema studiji, dve trećine ispitanika u poslednje vreme troši više novca na hranu, 61 odsto na benzin i troškove prevoza, kao i na energiju. Kao rezultat toga, skoro svaki treći Nemac je smanjio potrošnju u drugim oblastima potrošnje. Uštede su pravljene prvenstveno kroz kozmetiku, odeću, zabavu i putovanja.
– Industrije koje su već pretrpele značajne gubitke od pandemije posebno su pogođene novom štedljivošću – rekao je Sajmon Lend, stručnjak u Mekinziju. LJudi su smanjili potrošnju u oblastima na koje su zaista želeli da potroše više novca kada se pandemija smiri, kao što su odlazak u restorane, boravak u hotelima i organizovanje događaja.
Skoro dve trećine potrošača je već počelo da menja svoje kupovno ponašanje suočeno sa rastom cena, na primer, prelaskom na jeftinije privatne robne marke, navodi studija. Više od polovine ispitanika reklo je da su postali svesniji o potrošnji energije u svakodnevnom životu.