RUSI NE DAJU NAFTU, NI SAUDIJCI… Da li je vreme da razmišljamo o vožnji biciklom – pa dokle stignemo
Benzin je na globalnom nivou sve skuplji, a što je najgore, ni od septembra neće biti bolje. Dve najave iz svetskih centara „crnog zlata“, Saudijske Arabije i Rusije nisu dobre – Saudijci najavljuju smanjenje proizvodnje nafte, a Rusi smanjenje izvoza.
Saudijska Arabija će, prema najavama, u septembru smanjiti proizvodnju na devet miliona barela dnevno, dok će Rusija smanjiti izvoz nafte na svetska tržišta na 300.000 barela dnevno. Po računici iz jula, globalno snabdevanje naftom biće smanjeno za ukupno 5,16 miliona barela dnevno.
Dakle, ne treba se nadati skorom sniženju cene benzina ni u Srbiji. Inače, Aleksandar Novak, zamenik premijera Rusije, objasnio je da je odluka o smanjenju doneta kako bi se izbalansiralo tržište.
Da li treba razumeti Ruse?
Sad, treba razumeti i Ruse – pre dva meseca, njihova nafta marke Urals koštala je 55,28 dolara, a poređenja radi, u istom periodu prošle godine iznosila je 87, 25 dolara. Zašto bi iko prodavao najtraženiju robu na svetu po toliko manjoj ceni? Retoričko pitanje.
Opet, kako će sve to uticati na nas, obične smrtnike, koji obično sipaju benzin za „jednu crvenu“ (1.000 dinara), pa teraju dok se tih nekoliko litara ne potroši, pa opet sve ponovo? Pad proizvodnje nafte ne utiče odmah na cenu goriva, i obično prođe oko dva meseca pre nego što cena nafte i njena proizvodnja počne da utiče i na cenu njenih derivata. Što je možda još gore – to opet znači da će cene benzina i dizela početi da rastu tamo u novembru, kad je mnogo bolje imati svog četvorotočkaša pri ruci.
Pa, šta nam je onda činiti? Električni automobili su još daleko od Srbije, a sve i da nisu, malo ko može da ih priušti, jer si i dalje skupi. I opet, to nije ono najgore. Čak i da se kupamo u novcu, ne isplati se, iako na prvi pogled deluje da je bolje od dobrih starih benzinaca i dizelaša.
Skupo, kako god okreneš
Jedna američka studija utvrdila je da i dalje ima mnogo vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem koji troše jako malo goriva, i na 100 pređenih milja su i dalje jeftiniji od onih koji idu na struju. Naravno, kod većih automobila je drugačija situacija, jer, jasno, gutaju gorivo. Pa onom ko može da priušti sebi, BMW iz serije 5, ili pak Audija A6, bolje da kupi neku luksuznu verziju električnog automobila. Doduše, za većinu građana dve prethodne rečenice su u domenu puste mašte, ali eto, neka ih, čisto radi informacije više.
Kad se sve sabere, što se benzina našeg nasušnog tiče, čeka nas sasvim neizvesna i najverovatnije neprijatna jesen. Ipak, ne treba biti potpuni pesimista. Za sve nas koji se sećamo i kraja prošlog veka, i kriznih devedesetih godina, ovo je i dalje podnošljiva situacija. Mada treba izbegavati onu staru srpsku „uvek može gore“…
Ostaje nam, ipak, da uživamo koliko možemo dok kraja leta i da se nadamo najboljem. Benzina će biti, ne vade je samo Rusi i Saudijci, mi je nabavljamo i iz drugih izvora, ali ako se ovako nastavi, po kojoj ceni? Skori kraj rata u Ukrajini bi svima puno pomogao… a dotle, možda treba razmišljati i o vožnji biciklom, pa dokle stignemo. Nikad se ne zna.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.