JEFTINIJE OD OVOGA NE MOŽE Zemlja uvod nacionalnu železničku kartu da smanji upotrebu automobila
Portugal lansira novu kartu za voz od 20 evra mesečno pod nazivom Green Rail Pass.
Najavljen od strane premijera Luis Crne Gore u avgustu ove godine, omogućiće putnicima da putuju skoro svim gradskim, regionalnim, međuregionalnim i međugradskim uslugama kojima upravlja državna železnička kompanija Comboios de Portugal (CP). Propusnicu je u petak odobrilo Vijeće ministara zemlje.
Vrhunski nagibni Alfa Pendular vozovi neće biti uključeni u kartu i ne važi za druge oblike javnog prevoza kao što su metro ili laki šinski sistemi.
Nova karta je manje od polovine cene prethodne neograničene mesečne železničke karte od 49 evra uvedene prošle godine i koja pokriva sve regionalne vozove. To je takođe manje od polovine cene drugih sličnih evropskih propusnica za nacionalni prevoz kao što je Deutschlandticket koja će porasti sa 49 na 58 evra 2025.
Ne podržavaju svi Green Rail Pass
Međutim, nisu svi zadovoljni idejom koja stoji iza nove železničke propusnice, jer Komisija radnika CP kaže da će to biti finansijska katastrofa za državnu železničku kompaniju i otkriti njen nedostatak kapaciteta da odgovori na povećanje potražnje.
-Da bismo vam dali predstavu o finansijskom uticaju ove nacionalne propusnice, 20 evra je manje od karte 2. klase u vozu Intercidades od Lisabona do Koimbre (21,30 evra u 2. klasi; 26,85 evra u 1. klasi)”- U saopštenju se navodi Radnička komisija.
Propusnica takođe neće važiti za gradske vozove u gradskim oblastima Lisabona i Porta. To znači da će to biti dodatni trošak za putnike koji već plaćaju karte za intermodalni javni prevoz u ovim oblastima – 30 € za Navegante Municipal u Lisabonu ili 40 € za Navegante Metropolitano u Portu.
Dokument koji je videla portugalska novinska agencija Lusa sugeriše da će na međugradskim uslugama unapredna rezervacija sedišta takođe biti obavezna najmanje 24 sata unapred. Putnici će moći da rezervišu dve besplatne sedišta na dva odvojena putovanja svakog dana.
Portugalski premijer je takođe dodao da je ta inicijativa deo šireg plana zelene mobilnosti koji ima za cilj da olakša korišćenje održivog transporta.
-Oni koji žive u Bragi i žele da odu u Porto ili Aveiro, oni koji žive u Aveiru i žele da odu u Leiriju ili Lisabon, oni koji žive u Leiriji i žele da odu u Lisabon ili Faro, imaće priliku, za € 20 mesečno, da bismo iskoristili mogućnost putovanja portugalskom železnicom i, uz to, mogli da se kreću, štiteći životnu sredinu- rekao je on u avgustu.
Još uvek nema mnogo detalja o tome kada će tačno propusnica biti dostupna ili ko će moći da je kupi. Više informacija o tome kako će funkcionisati očekuje se u okviru obimnijeg paketa mera mobilnosti od strane vlade.
Prethodno je planirano da se pokrene pre kraja septembra, vlada je sada rekla da će biti uvedena pre kraja godine nakon pregovora sa CP kako bi se osigurala efikasna, sigurna implementacija koja garantuje kvalitet usluge.
Gde još u Evropi postoje neograničene propusnice za železnicu?
Nemačka je u aprilu prošle godine predstavila svoju kartu za Deutschland od 49 evra, koja omogućava neograničeno putovanje železnicom na regionalnim uslugama širom mreže zemlje tokom mesec dana. Ovo je dovelo do porasta broja putnika u železničkom saobraćaju tokom prva dva meseca nakon pokretanja.
Smatra se „najvećom reformom javnog prevoza u istoriji Nemačke“, postavlja se pitanje dugoročne finansijske održivosti propusnice, a njena cena bi trebalo da poraste za 9 evra od sledeće godine.
Francuska je ove godine pokrenula mesečni France Pass koji nudi, ali je dostupan samo stanovnicima Francuske starosti od 27 godina i manje i ne uključuje brze TGV vozove ili region Il de Frans.
U Austriji se Klimaticket od 1.095 evra prihvata u svim javnim prevozima širom zemlje godinu dana. Postoje snižene cene za putnike mlađe od 25 i starije od 65 godina, kao i za osobe sa invaliditetom. Ako vam nije potrebna karta za celu zemlju, postoje i regionalni Klimaticket koji važe u jednoj ili više imenovanih provincija.
Mađarska nudi sličnu šemu kroz dve vrste putnih karata. Nacionalna putna karta vam omogućava da koristite svaku autobusku i železničku liniju u Mađarskoj kojom upravljaju železničke kompanije MAV-START, MAV-HEV i GISEV, kao i usluge autobuske kompanije Volanbusz. Jedini izuzetak su opštinske službe. To košta oko 49 evra za 30 dana, a studenti dobijaju ogromno smanjenje cene od 90 odsto.
Mađarska je takođe uvela županijske putne karte koje vam omogućavaju da koristite autobuske i železničke usluge u jednom od 19 okruga u zemlji za oko 25 evra.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.