Izvoznici nafte najavljuju novo smanjenje proizvodnje – zašto Srbija ipak ne treba da brine
Zemlje izvoznice nafte i njeni partneri, objedinjeni u organizaciji pod nazivom OPEK+, najavile su sastanak početkom marta, na kojem će odlučiti da li da ponovo ograniče proizvodnju nafte. Time će još jednom doći u situaciju da, kako su preneli mediji, posredno utiču na eventualno produbljivanje ekonomske krize.
Podsetimo, OPEK (Rusija, Irak, Ujedinjeni Arapski Emirati, Kuvajt, Kazahstan, Alžir i Oman) je 30. novembra odlučio da ograniči snabdevanje u ovom kvartalu na oko 900.000 barela dnevno. Prema ranijoj izjavi saudijskog ministra energetike, princa Abdulaziza bin Salmana, postoji velika mogućnost da će ograničenje biti produženo i u martu.
Mnogi su strahovali da će takva odluka iznedriti novu krizu na tržištu energenata, koje je ionako uzdrmano sankcijama protiv Rusije sa jedne strane, i problemima u snabdevanju izazvanim ratom u Ukrajini sa druge strane.
Pred OPEK-om je sada još jedan izazov, koji takođe može da utiče na produženje ograničenja proizvodnje – to je kriza u Crvenom moru, izazvana napadima jemenskih Huta na brodove sa naftom i drugom robom, koja putuje prema Sueckom kanalu, o čemu je Bizportal pisao.
Ipak, pored mračnih predviđanja, cena barela nafte ostale su na oko 80 dolara po barelu, što je razumna cena u datim okolnostima. Štaviše, prema najnovijim podacima sajta oilprice.com, po svoj cene su u padu, i većina vrsta, poput Brent nafte, jer sada na 77 dolara po barelu. I sve to uprkos krizi na Srednjem istoku.
Uz sve to, krajem prošle godine, stručnjaci iz nemačkog auto-kluba ADAC, procenili su da u ovoj godini ne bi trebalo da bude većih turbulencija na tržištu nafte, pa i ostalih energenata.
– Oprezno sam optimističan (za 2024. godinu) da će gorivo biti na sadašnjem, opuštenijem nivou. Dizel bi čak mogao da bude još jeftiniji nakon kraja sezone grejanja na proleće – procenio je stručnjak iz ADAC-a.
Pozitivno je to što su zemlje, koje nisu članice OPEK-a, nastavile da proizvode dovoljno nafte, ili da povećavaju proizvodnju, i na taj način su uzdrmano tržište dovele u ravnotežu.
Poslednji nešto veći rast cena nafte zabeležen je samo u oktobru, na samom startu sukoba Izraela i Hamasa, a zatim je došlo do stabilizacije koja se zadržala do danas. I nema naznaka da će biti većih problema.
A što se Srbije tiče, prema tvrdnjama iz vlasti, rezervi i nafte i gasa ima dovoljno. Uz to, početkom januara, Naftna industrija Srbije je sklopila novi ugovor sa Jadranskim naftovodom za transport 10 miliona tona nafte do 31. decembra 2026. godine.
Dakle, samim tim će i goriva biti dovoljno, a uz optimistične procene stručnjaka, moguće je da će se sadašnje cene zadržati do kraja zime, dok na proleće postoji mogućnost da i dizel i benzin pojeftine.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.