EVROPO, IZVINI… Amerikanci hoće da potkopaju Kineze, a otimaju unosan posao saveznicima
Američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) već je mesecima kamen spoticanja u odnosima SAD-a i EU. Unija optužuje SAD da ovim zakonom, prvenstveno izdašnim podsticajima koje on predviđa, želi da preseli većinu visoko-tehnološke industrije iz EU u samu Ameriku.
Jedna od klauzula toga zakona, koja do sada nije bila šire spominjana, je i ona koja ima intenciju da stavi SAD u centar reciklaže baterija za električna vozila (EV). Kako nagađa Rojters, ta odredba ima više za cilj potkopavanje kineske dominacije na tom području, no imaće negativnih efekata i na EU.
„Rojters navodi da IRA uključuje klauzulu koja automatski kvalifikuje materijale za baterije za električna vozila reciklirane u SAD-u kao američke i – pogodne za subvencije, bez obzira na njihovo poreklo. To je važno jer kvalifikuje proizvođače automobila koji koriste reciklirane materijale za baterije u SAD-u za podsticaje za proizvodnju električnih vozila.
„Rojters“ je razgovarao s više od desetak industrijskih zvaničnika i stručnjaka koji kažu da je to početak procvata izgradnje fabrika u SAD-u, podstičući proizvođače automobila da istražuju više baterija koje se mogu reciklirati.
To bi na kraju moglo otežati kupcima u zemljama u razvoju kupovinu polovnih električnih vozila. Kina upravlja gotovo celokupnim recikliranjem baterija za EV na globalnom tržištu za koje se predviđa da će porasti s 11 milijardi dolara u 2022. na 18 milijardi dolara do 2028, prema istraživačkoj kompaniji EMR. Kako će se na tržištu pojavljivati sve više modela i količine električnih vozila i vozni park bude stario, taj će posao rasti.
Metali u tim baterijama, pre svega litijum, kobalt i nikl, u proseku vrede između 1.000 i 2.000 evra po automobilu, rekao je za Rojters šef odela za održivost BMW-a Tomas Becker. Louie Diaz, potpredsednik kanadske kompanije za recikliranje baterija Li-Cycle, ističe da bi tih materijala moglo nedostajati već za nekoliko godina jer proizvođači automobila povećavaju proizvodnju električnih vozila. No, dodaje, ti materijali se mogu beskonačno reciklirati i ne gubiti snagu.
Džefri Brajan Štraubel, izvršni direktor kompanije „Redwood Materials“, koja uz pomoć dve milijarde dolara iz IRA-e gradi fabriku za reciklažu baterija u Nevadi, rekao je da IRA tretira reciklirane baterijske materijale kao lokalno “urbano iskopane” ili materijale izvučene iz otpada, a ne dobijene iz rudarstva. To je podstaklo američke kompanije da ubrzaju napore recikliranja od kolega u EU, koje su se koncentrisale na propisivanje minimalne količine recikliranih materijala u budućim baterijama za EV.
Kristijan Marston, glavni tehnološki direktor „Altilium Metalsa“, ističe da je u toku trka za izgradnju “zatvorenog lanca snabdevanja” gde se reciklirani minerali stavljaju u lokalno proizvedene nove baterije. “Svako želi da kontroliše vlastiti lanac snabdevanja i niko ne želi da bude zavisan od Kine”, rekao je Marston.
Globalno, postoji najmanje 80 kompanija uključenih u recikliranje električnih vozila, s više od 50 startapova koji su privukli najmanje 2,7 milijardi dolara od korporativnih ulagača, gotovo svi u poslednjih šest godina. Količina EV baterija dostupnih za recikliranje trebala bi se udeseterostručiti do 2030, navode iz „Circular Energy Storage“.
Otprilike 11,3 GWh baterija dostiglo je kraj životnog veka 2022., a to bi trebalo porasti na 138 GWh do 2030, a što je ekvivalentno otprilike 1,5 miliona EV-a. Baterije za električna vozila mogu trajati 10 ili više godina.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.