DETALJNI PRIKAZ Ruska nafta neće ići u Evropu – pogledajte koliko se svet promenio
Ruska kompanija Transnjeft saopštila je danas isporuke nafte u Evropu preko naftovoda Družba u 2023. godini pale za 60 odsto međugodišnje. U skladu sa sankcijama Evropske unije preko severnog kraka Družbe isporuke se obustavljene, a njen južni krak i dalje funkcioniše, ali u smanjenom obimu.
Takođe, ruska novinska agencija Tass prenela je da će sve neisporučene količine nafte biti vraćene u ruske luke.
Dakle, što se tiče Evrope, prihod Rusije je smanjen za 90 odsto, a postavlja se pitanje – kuda sva ta ogromna količina ide posle povratka u Rusiju.
Prema podacima sajta Visualcapitalist.com, do sredine 2023. godine, Evropska unija je ipak uvezla sirove ruske nafte i gasa u vrednosti od 18 milijardi dolara, što znači da je deo ipak uspešno prodat.
Sa druge strane, kao i do sada, a od početka rata u Ukrajini, Kina je ubedljivo najveći kupac ruskih fosilnih goriva, sa udelom sirove nafte od 80 odsto. Ipak, prihod je uprkos odličnoj saradnji smanjen, sa 210 miliona dolara u 2022, na 178 miliona dolara u 2023. godini, ali taj razlika postoji pre svega zbog pada cene ruske sirove nafte, a ne zbog manjka ruskog izvoza u Kinu.
Sledeća zemlja koja nabavlja najviše nafte je Indija, pa sledi Turska, a zanimljivo je da, prema podacima iz ove godine, a sa sajta Russianfossiltracker, Evropa na jakom četvrtom mestu po nabavci nafte i gasa iz Rusije. Glavni razlog je taj što zemlje poput Mađarske, Slovačke, Belgije Bugarske, i Češke i dalje kupuju od Rusije, jer i nemaju previše alternativnih izvora.
Ovako izgleda poredak kupaca ruskog goriva: Malezija (5. mesto), Brazil (6), Ujedinjeni Arapski Emirati (7), Južna Koreja (8), Saudijska Arabija (9) i Singapur (10).
Sve ukupno, a od početka rata u Ukrajini, 573 milijarde evra od izvoza fosilnih goriva, dok je od te sume Evropska unija platila Rusiji 184 milijarde evra.
Na donjoj fotografiji može se videti kako sada izgleda izvoz ruskih fosilnih goriva, po podacima sajta Russianfossiltracker:
Poređenja radi, na sledećoj fotografiji može se videti kako je izvoz izgledao pre rata u Ukrajini, kada je Evropska unija bila ubedljivo najveći uvoznik ruskih goriva, pre svega nafte i gasa, i to znatno ispred Kine.
Imajući u vidu da Rusiji ove godine planira da znatno ojača veze sa zemljama unutar BRIKS-a, o čemu je Bizportal pisao, jasna je i namera Vladimira Putina da većinu svog izvoza prebaci na Istok.
A što se Srbije a i svih drugih zemalja Evrope tiče, i iz ovih podataka je jasno koliko je važno naći što više alternativnih izvora za uvoz nafte i gasa.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.