VEŠTAČKA, A IZGLEDA KAO PRAVA HRANA Milica pravi pršutu i kulen koji se ne jedu, ali zbog kojih kreće voda na usta
Na beogradskoj periferiji, blizu Dunava, u jednom magacinu nastale su prve replike (kopije) hrane u Srbiji, ali i u regionu. Tako realnog izgleda, da i iskusne mesare ostavi u čudu, i sve tako dok zapravo ne pomirišu šunku, pršutu, butkicu, kulen…
Kreativci iz „Gastrodecor“ firme na čelu sa vlasnicom Milicom Šaponjom, bave se proizvodnjom i rentiranjem veštačke hrane za različite potrebe, a prema njenim rečima, inspiraciju je pronašla u italijanskoj kulturi.
Hrabru ideju, zajedno uz podršku porodice je sprovela u delo, a kako navodi za Bizportal, u startu je bilo izutetno teško – predrasude u preduzetničkim vodama je nisu preskočile.
– Mislila sam da moram da se menjam, da postanem oštrija, kako bih uspela u poslu. Vremenom se ispostavilo da pol nema nikave veze sa uspehom, kao i da svi imaju jednaku želju za slobodom i ličnim razvojem – započela je vlasnica Gastrodecor firme.
S tim da dolazi iz preduzetničke porodice, podrška nije izostala, kao ni brojni saveti iz bliskog okruženja.
– Moj put i iskustvo u dosadašnjem poslu, potpuno je drugačije, od svega što su članovi moje porodice prošli. Krug podrške je bio tu, ali indvidulizam u preduzetništvu je ipak na prvom mestu. Bez te osobine se jednostavno ni ne kreće u preduzetničke vode, isto važi i za muškarce i za žene – kaže Milica Šaponja.
Pored preduzetničke porodice, koja predstavlja snagu i oslonac vlasnici Gastrodecor firme, sigurno veliki plus kvalitetnim replikama veštačke hrane, doprinosi i činjenica da su u njihovoj kući decenijama unazad proizvode, pravi proizvodi o mesa za ličnu upotrebu.
– Ideja je proizašla iz fantastičnih italijanskih restorana, marketa i prodavnica. Hrana i piće im je istaknuto svuda, a sve to podstiče apetit i podiže raspoloženje. Sve to izgleda i šalje poruku da se uživa, jede i pije. Pitala sam se kako sve te pršute mogu da se koriste kada stoje okačene na plafonu nekog restorana, i to godinama unazad, dok nisam saznala da nisu prave. Italijani koriste replike hrane napravljene od plastike, a kada sam imala i prvi kontakt sa takvim proizvodom, poželela sam da napravim bolje od toga, a dodatna motivacija mi je bila što niko to u Srbiji, ali i regionu, ne radi – dodaje sagovornica.
S tim da je Gastrodecor prva firma u celom regionu koja se uhvatila u koštac sa proizvodnjom veštačke hrane, postojali su brojni rizici, zbog neistraženog tržišta, ali i strah kako će ljudi da reaguju na replike hrane.
– Iskreno, nisam znala šta me čeka. Bilo je jako rizično samim tim što je nešto novo, i što treba približiti ljudima korist i namenu naših proizvoda. I posle dve godine i dalje je teško, pa sam iz tog razloga uvela opciju rentiranja proizvoda kako bi ljudi imali mogućnost da koriste naše proizvode, dok se ne uvere u efekat koji oni donose – iskrena je Milica Šaponja.
Satisfakcija je kada njeni klijenti rado preporučuju proizvode drugim ljudima i vlasnicima restorana.
– S tim da se većina ugostitelja plaši promena, makar kada je reč o enterijeru, posebno kada im restorani dobro posluju, naš je uspeh kada u svoj prostor ubace naše replike hrane. Posle kratkog vremena, uvere se i sami da time automatski podstiču apetit gostiju i time povećavaju svoju zaradu.
Vlasnica dodaje da je od ideje, detaljnog istraživanja, na kraju i same realizacije prvog proizvoda prošlo punih godinu dana, a pored pršute, u njenom asortimanu se nalaze i replike slanine, kulena, dimljenih butkica, ali i povrća.
– Želela sam da se hrana koja se nalazi na tanjirima ovog područja pretvori u replike. Autentična za Srbiju i region, svaki restoran je ima u ponudi, prodavnice i marketi takođe, pa je logičan sled bio da istaknem baš našu tradicionalnu hranu, a povrće je dodato jer svojim bojama utiče na izgled cele postavke, i mesnim proizvodima donosi dodatnu draž – kaže ona.
Prema njenim rečima, za svaki komad replike potrebno je više od desetak dana kada je spreman za plasiranje na tržište, a posebnu draž proizvodima doprinose slikari koji ručno oslikavaju svaki artikal.
– Efekat realnog izgleda naše veštačke hrane je podignut na maksimum, sve izgleda kao da samo fali nož da se malo naseče i uživa u ukusu. Ponosni smo na to. Za to su zasluženu slikari u penziji, koji svojim umetničkim pečatom doprinose autentičnosti proizvoda, ali i činjenici da ne postoje dva identična komada veštačke hrane iz našeg asortimana – dodaje Šaponja.
Jedna od najvažnijih stavki malih preduzetnika jeste krajni profit za koji se treba ozbiljno i pomučiti, a da je teško, i da je put do uspeha trnovit svedoči i vlasnica Gastrodecor firme.
– Posao je za sada „na nuli“, ali postoji veliki finansijski potencijal, samo kada moji proizvodi zažive među ljudima, a na tome sada najviše i radimo. Često se našalim, pa kazem kako je ovaj posao trenutno misionarski. Za sve je potrebno vreme, za neke stvari poput ovoga trebaće vise vremena. Izvoz robe je u svim našim planovima i na tome se vredno radi. Bitno je da je ceo region zainteresovan i odusevljen, a plasiranje na crnogorsko tržište je sledeća stavka. Najbitnije je da svi u startu misle da je pravo meso u pitanju jer nam to govori da smo replike uradili do najsitnijih detalja – objasnila je ona.
Nemoguće je izbeći brojne anegdote koje su se dešavale na festivalima, posebno onda kada mesari priđu njenim proizvodima.
– Bilo je dosta prilika po festivalima, i situacija gde iskusni mesari najpre moraju da pomirišu proizvod kako bi se uverili da nije pravi komad pršute, butkice, kulena… Te situacije umeju da budu komične, a opklade su takođe česte. Dešava mi se da mi zvoni telefon u kasnim satima i da zovu direktno iz restorana gde su postavljene naše replike sa pitanjem da li zaista nije pravo, jer gubitnik plaća večeru – prepričala je vlasnica.
Milica je istakla da nema preduzetništva bez ljubavi prema stvaranju, kao i da je fokus na dugoročne planove i zaradu najvažniji u stvaranju dobrog brenda.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.
Puno uspeha ovoj mladoj ženi u poslu