NOVI UDAR NA VOZAČE Najavljuju rast cena zimskih guma – u Srbiji ih još ima i po starim cenama
Istraživanja dva internet portala, Check24 i Alzura u Nemačkoj, pokazala su da su cene zimskih guma više i do 21 odsto u odnosu na prošlogodišnje. Check24 je za 100 najprodavanijih zimskih guma putem portala izračunao da će poskupljenje biti gotovo 21 odsto. Poskupele su i celogodišnje gume, ali ne u tolikoj meri (16 odsto). U Alzuri je zabeležen rast nabavnih cena u maloprodaji od 18,9 odsto. One su prvih dana septembra u proseku dosegle 83,27 evra po gumi. Poređenja radi, ta ista cena je pre godinu dana iznosila 70 evra.
Do pre nekoliko meseci, industrija guma i dalje je uglavnom dobijala važne sirovine kao što su čađ i sintetička guma iz Rusije i Ukrajine. Takođe, visoke cene nafte, plina i električne energije povećale su i troškove proizvodnje.
Što se Srbije tiče, kako saznajemo od jednog beogradskog vulkanizera, u proteklih par meseci bilo je poskupljenja i kod nas, oko 20 odsto.
– S obzirom na to da počinje sezona zimskih guma, sasvim je moguće da će doći do novog poskupljenja – kaže naš sagovornik, i napominje da su, za razliku od pneumatika, delovi za automobile znatno više poskupeli.
Što se guma tiče, uprkos poskupljenju, malo pažljivijom pretragom po oglasima firmi na Internetu, i dalje je moguće naći gume za putničke automobile, sa cenama koje su i dalje u granicama normale – između od 5 do 6 hiljada dinara. Za manje dimenzije guma, primera radi, 165/75, ima novih i po ceni od 3.000 do 4.000 dinara.
Kada su u pitanju najtraženije dimenzije, 185/65, 195/55, naravno, cene variraju u odnosu na proizvođača. Za gume poznatijih proizvođača pneumatika, po pravilu je potrebno izdvojiti do 1.500 dinara više od pomenute najmanje cene.
Dakle, sa ili bez poskupljenja, u kupovinu novih guma (pod uslovom da su potrebne sve četiri) bez 20.000 dinara se ne ide.
Inače, prema preporukama stručnjaka nemačkog autokluba ADAC, maksimalna starost zimskih guma bi trebalo da bude oko osam godina, čak i ako dubina njihovih šara odgovara zakonskom minimumu. Starost guma se najlakše određuje prema, takozvanom, DOT broju. On se sastoji od četiri cifre i nalazi se na bočnom profilu gume. Tako, na primer, broj 1216 znači da je guma proizvedena u 12. nedelji 2016. godine.
Preporuke raznih svetskih udruženja i asocijacija koja se bave pneumaticima jesu da u trenutku kupovine oni nisu stari više od pet do šest godina. Takođe, pneumatici se mogu smatrati novim ukoliko su u prodavnici stajali do pet godina, ali je uslov da su za to vreme pravilno skladišteni i čuvani od vlage. Takođe, stručnjaci navode da bi jedna guma mogla da pređe maksimalno oko 45.000 kilometara, što bi se moglo smatrati i njenim životnim vekom pri normalnim uslovima korišćenja. Važno podsećanje – dugovečnost guma pre svega zavisi od trapa automobila, i ključno je da on bude centriran. Bitno je i zbog guma, i zbog kompletne bezbednosti automobila.