KLJUČNI SAVETI ZA ZAPOSLENJE Pomogao je ljudima da dobiju posao u Guglu i Fejsbuku – sad otkriva 4 katastrofalne greške u pisanju CV-ja
Prema predviđanjima stručnjaka, u Srbiji će do 2025. godine porasti na 120.000 ljudi, što je tri puta više nego sada. Još jedna pozitivna strana moćnog IT sektora je u tome što je usko povezana sa svm granama industrije. To znači da neće samo programeri profitirati – i radnici koji nisu vični tom poslu imaju svoju šansu, jer su potrebni i prodavci, radnici u proizvodnji, bankarstvu…
U svakom slučaju, sigurno je da mnogi mladi ljudi (i ne samo mladi) razmišljaju o zaposlenju u IT sektoru. Nije na odmet da, kada jednom odluče da se okušaju u IT industriji, pročitaju savet čoveka koji je uspeo da zaposli ljude u najmoćnijim globalnim kompanijama – Guglu, Fejsbuku i Majkrosoftu. Sve, naravno, počinje „ličnom kartom” radnika, to jest, njegovim CV-jem.
Prema rečima Džermejna L. Marija, vlasnika HR firme JupiterHR, ni on u početku svoje karijete, nije znao kako treba da izgleda dobar CV.
– Godine 2013, posle fakulteta, borio sam se da nađem posao i odlučio sam da unajmim pisca CV-ja. Nije ispalo kako treba: platio sam 650 dolara, a dobio sam CV na čitavih 6 strana, za manje od dve godine radnog iskustva, koliko sam tada imao – napisao je u autorskom članku za američki CNBC Džermejn Mari.
Prekretnica se, kaže on, dogodila kada je ušao u prostorije lokalne radio-stanice koja se bavi sportskim vestima. Recepcionar na ulazu mu je rekao: „Da li bi ti voleo da čitaš šest strana nečijeg CV-ja, pored svih ostalih obaveza na poslu?”
Te noći je. kaže, otišao kući i potpuno preradio CV. Tvrdi da ga je sročio tako da je počeo da dobija ponude za posao sa svih strana, a prijatelji su počeli da ga mole za savete. Shvativši da mu to leži, napravio je firmu koja se bavi konsultantskim uslugama pri zapošljavanju, JupiterHR.
Ovo su saveti Džermejna Marija za pisanje CV-ja:
1. Lični podaci
To je trošenje prostora u CV-ju, jer u ovom odeljku poslodavcu ne treba oduzimati vreme. Menadžeri uglavnom preleću preko teksta CV-ja. To znači da prva polovina CV-ja ima mnogo veću ulogu u ostavljanju prvog utiska nego druga polovina, i vama je potrebno da najimpresivnije kvalifikacije stavite na vrh. Umesto navođenja ličnih podataka, treba odmah iskoristiti prvi deo CV-ja, za navođenje iskustva, veština i stepena obučenosti za zadati posao.
2. Iskustvo koje je zastarelo
Čovek lako odluta prilikom pisanja svojih profesionalnih iskustava, i pretrpava tekst nepotrebnim detaljima. Nije neophodno da se navede sve. U svetu IT-ja, na primer, sve što ste radili pre više od tri godine se smatra zastarelim. Treba se fokusirati na jednu ili dve poslednje pozicije u poslu, i kako su veštine koje su korišćenje na tim poslovima bile idealne i u novom poslu.
3. Fotografije
Poenta je da prvi utisak iz CV-ja budu veštine, a ne izgled ili lični stil oblačenja. Trebalo bi izostaviti portret ili bilo kakve intervencije na fotografiji, kao što je dodavanje grafičkih detalja. Čak i najjednostavnija linija koja je docrtana na fotografija može da ostavi pogrešan utisak kod poslodavca. Umesto toga, treba pobrojati uspehe u profesiji u formi liste, uz opis kako ste ih sproveli u delo u odeljku „iskustvo”.
Ako se prijavljujete za posao koji zahteva kreativnost, ima i drugih načina da se pohvalite svojim veštinama. Čak 99 odsto CV-ja se danas čitaju na računaru, iskoristite to kao svoju prednost. Korisno je staviti link prema portfoliju ili blogu, odmah pored imena i vašeg kontakta.
4. Popunjavanje prostora
Iako se to uglavnom događa kandidatima za prvi posao, čak i iskusni radnici prave tu grešku – dodaju nebitne profesionalne angažmane, samo da bi dokazali da su sve vreme bili zaposleni. Ako iza sebe imate godine iskustva, to ne znači da treba da navedete svaki posao koji ste ikada radili. Navedite samo iskustva koja su u vezi sa poslom za koji se prijavljujete. Najbolji način da CV bude upečatljiv jeste da se iskustvo stavi u kontekst, uz navođenje poslovnih uspeha pomoću brojeva i procenata.
Brojke pomažu da jasno pokažete koliko možete da doprinesete radnoj atmosferi. Možda ste povećali prodaju za 50 odsto, ili povećali posetu mejlu vaše firme za 500 odsto. U svakom slučaju, to znači da ste ostavili stvaran pozitivan efekat u radu, koji može da se izmeri.