KO JE LUJ VITON? Bio je nepismeni beskućnik, a postao je jedan od najbogatijih ljudi na svetu
Izraz „od trnja do zvezda” kao da je izmišljen za Luja Vitona, čije samo ime izaziva tihu patnju kod mnogih žena, sklonih firmiranoj i izuzetno skupoj robi. Svi znaju za ultraluksuzni brend, ali malo ko zna strašnu priču o životu čoveka koji je stvorio modnu imperiju.
Jedan od najpoznatijih dizajnera svih vremena, Luj Viton, rođen je 4. avgusta 1821, i već od samog rođenja počinju i njegovi problemi. Živeo je u porodici sitnih zanatlija i stolara, u kući bez struje i vode. Njegova majka Korin je, prema podacima iz Vikipedije, umrla kada je imao samo 10 godina. Nedugo zatim, umro je i Vitonov otac, Eksavijer, pa je dečak Luj ostavljen na milost i nemilost maćehi. Sa njom se nije slagao, pa je već sa 13 godina pobegao od kuće iz rodnog grada Anšaja.
Tri godine, peške do Pariza
Ne postoji nijedan podatak da je Luj Viton ikada pohađao školu. Čak i da je hteo da se obrazuje, dečak Luj za to nije imao vremena, dok je živeo u rodnom gradu – radio je od jutra do mraka na njivi, kako bi prehranio svoju porodicu.
Posle bekstva od zle maćehe, prešao je gotovo 500 kilometara da bi stigao do Pariza, i preživljavao je tako što je radio sitne poslove, a spavao je u šumi, ili pod vedrim nebom. I dok se Viton, putujući ka Parizu, zlopatio, u svetu, pa i u Francuskoj, događala se industrijska revolucija. Do „Grada svetlosti” je putovao čitave tri godine, ali to je imalo jednu dobru stranu – naučio je da radi sa kožom, metalom i niz drugih veština, koje će mu kasnije i te kako biti od koristi.
Budući svetski poznati dizajner je uvideo svoju priliku i sa stečenim znanjem zaposlio se kod proizvođača luksuznih kovčega. Njegov talenat za dizajn nije promakao oštrom oku pariske više klase, pa je u roku od samo nekoliko godina, tek punoletan, stekao reputaciju kao majstor svog zanata.
Kad te carica pohvali…
Prelomna godina u životu Luja Vitona bila je 1851, kada je carica Evgenija lično postala njegova mušterija. Postao je njen lični paker i proizvođač kovčega. Carica ga je pohvalila rekavši da je izuzetan u svom poslu. Malo je reći, sjajna preporuka! Pariska elita počela je da se otima o njega, i Luj je napravio listu klijenata za koju je znao da će mu obezbediti posao do kraja karijere.
Godine 1854, Viton osniva sopstvenu radionicu za izradu i pakovanje kovčega, u kojoj je dizajnirao platnene kofere, koji do tada nisu postojali. Svi su bili oduševljeni njegovim lepim dizajnom, a kovčezi su bili mnogo lakši od standardnih, kožnih. Osmislio je i prvu bravu otpornu na obijanje. Porudžbine za njegove kovčege su, u međuvremenu, stizale iz svih delova sveta, čak i iz dalekog Egipta.
Vitonov uspon trajao je do 1870. godine i francusko-pruskog rata, koji je devastirao Francusku, a usput je stradao i Vitonov posao, radnja mu je bila uništena. Ipak, izdržljivi Viton je nedugo potom uspeo da oporavi svoje poslovanje, i otvori radnju na ekskluzivnoj lokaciji, u samom srcu Pariza. Godine 1872, dizajnirao je monogram sa crvenom prugom, koji dugo njegov pečat i posle smrti 1892. godine. Preminuo je od raka mozga u 70-oj godini. Njegov sin Žorž je 1896. osmislio sada već legendarni monogram „LV“, kako bi teže bio falsifikovan. Ubrzo su počeli da proizvode ženske torbice, i tek onda je popularnost brenda Viton eksplodirala.
Preskupo, samo za elitu
Njegovo nasleđe je svima dobro poznato, a radnici zaposleni u kompaniji Luj Viton moraju da prođu obuku od 18 meseci do dve godine, pre nego što počnu da prave sopstvene proizvode. Tokom sedamdesetih godina prošlog veka, brend Viton se proširio širom sveta i stekao ogromnu popularnost. Kasnije, kompanija Luj Viton se udružila sa proizvođačem luksuznih pića, Henesijem (LVMH).
Kada je preduzetnik Bernar Arno preuzeo kompaniju, Anri Viton, Lujev praunuk, se razočaran povukao iz firme, i to je bilo prvi put u stogodišnjoj istoriji da nijedan član porodice ne učestvuje u njegovom funkcionisanju
Danas brend Luj Viton vredi 39 milijardi dolara, a Bernar Arno je obavezno u prvih pet najbogatijih ljudi na svetu. Mnogi smatraju da su proizvodi pod imenom Luj Viton precenjeni, torbice dostižu cene od 200.000 evra i više, a u svakom slučaju, predstavljaju vrhunski statusni simbol, rezervisan za bogate ili preciznije, najbogatije.
Ipak, sve je počelo sa jednim nepismenom siročetom, koji je dugo bio beskućnik…
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.