SRBIJI FALE KAMIONDŽIJE Rešenje? Pomoći mladim vozačima da postanu profesionalci sa 18 godina
Srbiji hronično fale profesionalni vozači, i taj problem deli i sa Evropom kojoj, prema poslednjim informacijama, fali oko 400.000 kamiondžija. Ipak, sada postoji izvestan pomak. U Skupštinu je ovih dana stigao predlog izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, a jedna od ključnih predloga u njemu glasi – vozačku dozvolu za kamione moći će da dobije i osoba sa navršenih 18 godina (sada je minimum 21. godina).
Da li će to pomoći da se više mladih odluči za ovaj naporan i odgovoran posao, koji je ujedno i jedan od ključnih za razvoj domaće privrede? Prema rečima Zorana Stankovića, generalnog direktora firme „LTC Stanković“, koja se bavi logistikom u domaćem i međunarodnom transportu i vangabaritnim prevozom, uvođenje niže granice za profesionalne vozače bi svakako moglo da pomogne, ali i za to je potrebno vreme, jer mladom kamiondžiji treba dosta vremena da vrhunski savlada vožnju.
– Njima treba dve godine da postanu pravi vozači, i da na taj način pomognu privredi Srbije – kaže Stanković za Bizportal.
Naš sagovornik kaže da bi se izmenom zakona stvorio novi prostor za podmlađivanje kvalitetnih kamiondžija, ali podseća i da oni i dalje moraju da ulože oko od 2.500 do 3.000 evra u svoju obuku, pre nego što dođu do prve plate. Jeste skupo, ali Stanković kaže da su troškovi toliki i da tu nema pomoći, bar zasad.
Još jedna prednost koju bi zakon omogućio je i taj da se mladi ljudi odmah posle srednje škole opredele za posao profesionalnog vozača, što je važno, jer ima dosta njih koji se, zbog želje za boljom zaradom, odlučuju na polaganje u kasnijem životnom dobu, iz sasvim drugih profesija. A onda se ispostavi da baš i nisu dobri za volanom kamiona, jer ne može odmah da se vidi da li će se neko dobro snaći.
– Ipak su kamioni ogromne mašine koje koštaju i po 100.000 evra, a prevoze robu koja je, recimo, duplo skuplja – ilustruje Stanković.
Stanković kaže i da je važno to da zakon ne ostane mrtvo slovo na papiru, i da je ipak ključno da svi pomognu da se napravi korak napred. A to važi i za logističke firime, prevoznike, pa do političara, koji bi svi zajedno trebalo da ulažu u mlade ljude.
– Treba reći i da kamiondžije dobro zarađuju, od 1.500 pa do 2.000 evra i više, u zavisnosti od broja sati provedenih za volanom – zaključuje Stanković.
Podsetimo, kako je Bizportal već pisao, u Srbiji posluje oko 5.000 licenciranih preduzeća za teretni prevoz, sa oko 30.000 kamiona u svom posedu. Tu se ubrajaju i oni koji imaju po jedan ili nekoliko teretnih vozila u vlasništvu, pa do velikih firmi koje imaju i do 300 kamiona.
Manja preduzeća još i posluju, jer je lako naći vozača za jedan kamion. Međutim, firme koje, recimo, imaju 40 kamiona, i te kako osećaju prazninu za volanom – obično ih je petnaestak na putu, dok ostali stoje u garaži i čekaju nove vozače. Možda sada ima šanse da se to, u neko dogledno vreme, promeni.
Inače, pored vozačke dozvolu za kamione (kategorija C i CE) koju može dobiti i osoba sa navršenih 18 godina, u izmeni zakona koji će biti na glasanju u Skupštini je isto predloženo i za autobuse kategorije D1 i D1E.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.