„U REDU JE, ZADRŽITE KUSUR“ Ne ostavljajte sitan novac prodavcima – punite džep bogatašima!
Previše sitnog novca smeta mnogim kupcima, pa na kasi stoga rado “doniraju” manje iznose. Ali kome i gde zapravo odlazi taj novac?
Kada pri kupovini iznos na računu završi na 98 ili 99 dinara, mnogi kupci kažu “U redu je!” sa pretpostavkom da će preplaćeni novac dobro doći kasirkama kada se nakupi malo veća cifra.
Međutim, nije tako!
Zaposleni koji rade na kasi, koji upravljaju i nadziru kasu moraju da osiguraju ispravno upravljanje gotovinom, a na to su dužni ugovorom o radu.
Ako postoji mala razlika, deo manjka obično se oduzima od isplate manjka koji se plaća od sopstvene plate. Odgovarajući propisi navedeni su u tzv. ugovoru o nedostatku koji se prilaže uz ugovor o radu.
A upravo je u tom ugovoru regulirano i da se pozitivan manjak, odnosno višak novca na blagajni, mora predati poslodavcu. To znači da svaki vid bakšiša ili napojnice ne ide zaposlenima nego prodavnici.
Nasuprot tome, uslužni radnici kao što su konobari, frizeri, majstori, pa čak i poštari smeju da primajunapojnice u određenoj meri. Čak ni u privatnim pekarama ili mesara davanje napojnice često nije problem.
Zašto je to tako ?
Sudska praksa kaže da zaposlenici ne smeju sa sobom da nose (vlastiti) novac kada obavljaju poslove blagajnika, ostavljati ga u bilo kojem obliku pokraj blagajne ili uopšte dok rade. Iz tog razloga većina zaposlenih stavlja višak isplata ili napojnica upravo u blagajnu.
Ako blagajnik ipak uzme višak novaca sa sobom, poslodavac može da ga optuži za dve stvari: korupciju – odnosno davanje povlašćenog tretmana kupcima, odobravanjem posebnog popusta, pri čemu blagajnici kao zahvalu dobivaju napojnicu.
Ili nepravilno vođenje blagajne – uzimanje iznosa novca iz blagajne koji još nije odbijen od naknade za manjak ili stavljanje previše novca u blagajnu kako bi se iz predostrožnosti nadoknadile eventualne razlike i kako bi se izbegle posledice po zakonu o radu.
Blagajnici takođe ne smeju da primaju poklone – poput čokolade kao znak male zahvale. Jer i tada se inače mogu optužiti za primanje mita.
Ako želite da usrećite zapsolene u supermarketima, jedino što bi trebalo jeste da budete ljubazni.