SMEŠTAJ SKUPLJI I ZA 50 ODSTO Spisak zemalja koje su najviše povećale cene pred turističku sezonu – tu je i Hrvatska
Kombinacija inflacije i povećane potražnje za turističkim putovanjima kumovali su rastu cena hotelskih usluga po stopama koje najčešće nadmašuju inflatorne, a među njima je i susedna Hrvatska. To je samo deo globalnog tržišta koje beleži rast hotelskog smeštaja i za više od 50 odsto, u zavisnosti od destinacije.
Tako se najveći rast cena hotelskog smeštaja, u odnosu na poslednju normalnu turističku godinu 2019. dogodio u Rimu, Berlinu i Palma de Majorci, pokazala je analiza britanskog magazina Hotel News Resource, jednog od 10 globalno najuticajnijih turističkih portala.
Analiza je napravljena na osnovu njihovih istorijskih podataka o cenama hotelskog smeštaja u vodećim evropskim gradovima, uz napomenu da će potražnja kratkoročno do srednjeročno, uprkos uzlaznom trendu inflacije, rasti sve do kraja godine. Uz visoku potražnju, i cene će nastaviti da idu prema gore, ali neizvesno je šta će u cenovnoj politici doneti iduća godina.
Upoređujući prosečne cene soba od 2019. do 2022., analiza pokazuje da su cene trenutno znatno više. Cene soba u junu tako su u Rimu rasle 51,4 odsto, Berlinu 50,2 odsto, u Dublinu za 44,5 odsto, London je imao porast u proseku za 44,3 odsto, Barselona 29 odsto, Amsterdam za 12,1 odsto, i Pariz za 19,8 odsto. Sličan je trend i u vodećim evropskim destinacijama letnjeg turizma za jun, gde po porastu cena u odnosu na jun 2019. vodi Palma de Majorka (+40%), na Ibici su cene porasle 30 odsto, u Aix en Provence za 21 odsto, Monpelje beleži rast cena od 14 odsto, a grčki Rodos 13 odsto.
Okolnosti nisu jednostavne. Spoljašnji činioci, privreda koja se brzo otvara posle kovida i ruski napad na Ukrajinu, stavili su veliki pritisak na lance snabdevanja. Kao rezultat toga, došlo je do dramatičnog porasta troškova energije i hrane i za hotelijere.
Takođe, troškovi rada za hotelijere znatno su porasli u celom svetu, a pogotovo u SAD-u i Evropi. Značajno je više slobodnih radnih mesta nego ljudi koji mogu da ih popune, što znači da hotelijeri moraju da ponude veće plate i ostale nagrade. To dodatno povećava troškove poslovanja.