SEZONA U CRNOJ GORI PROVLAČI SE KROZ IGLENE UŠI Hoteli prazni, gostiju nema – avgust im je poslednja šansa da se izvuku
I pored optimističkih predviđanja s proleća ove godine, da posledice pandemije, kriza u Ukrajini i potresi na svetskom ekonomskom planu neće značajnije uticati na uspešnost popunjenosti smeštajnih kapaciteta i broja noćenja širom crnogorske obale, čini se da je stvarnost sasvim drugačija. Negde s proleća, poznavaoci prilika u turizmu predviđali su da bi se kroz intenzivne reklamne kampanje mogao privući veći broj gostiju iz zemalja regiona i tako nadomestiti očekivani pad posećenosti tradicionalno najmnogobrojnijih turista, iz Rusije i bivših sovjetskih republika, ali taj projekat nije izveden do kraja. Po izveštavanju medija ovih dana, letnja sezona u zemlji podno Lovćena je nikad lošija i teško da će po broju posećenosti biti blizu rekordne 2019. godine.
Aleksandar Seničić, direktor YUTA, u razgovoru Bizportal rekao nam je da posećenost nije na očekivanim nivoima, a da su glavni razlozi usporavanja turističkih kretanja na “našem moru“ izostanak većeg broja gostiju iz Rusije, Belorusije i Ukrajina, kao i iz zemalja u okruženju. Turisti iz okolnih država su možda i mogli da kompenzuju ovaj pad posećenosti da su na vreme organizovane reklamne kampanje koje bi ih privukle ovom delu Jadranske obale.
Statistika TO Crne Gore – broj turista na prošlogodišnjem nivou
– Oprečne su statistike koje se bave ovogodišnjim brojem posećenosti i popunjenošću smeštajnih kapaciteta u Crnoj Gori – kaže Aleksandar Seničić i ističe da ako je sudeći po podacima Nacionalne turističke organizacije Crne Gore brojevi su negde na prošlogodišnjem nivou.
Istini za volju, po rečima našeg sagovornika koji kaže da se u petak vratio iz posete Crnoj Gori, ako matematiku ostavimo po strani, ono što možemo da vidimo na terenu, jeste da nema gužvi na ulicama, plažama i u ugostiteljskim objektima.
– Nema dileme da je najveći krivac za lošu posećenost rat u Ukrajini, imajući u vidu da su ugostitelji i hotelijeri najveći broj gostiju upravo očekivali iz te zemlje, Rusije pa čak i iz Belorusije, koji su godinama činili veliku većinu putnika u ove krajeve. Njih ove godine nema – dodao je Seničić.
Takođe, kako kaže direktor YUTE, dodatni razlog oseke gostiju na crnogorskoj obali je i taj što se turistički poslenici nisu u velikoj meri odredili prema tržištu regiona na adekvatan način, i na taj način kompenzovali taj izostanak najbrojnijih gostiju.
Prošla sezona je bila veoma uspešna jer je CG ukinula kovid protokole
– Poređenja radi, 2021. je u Crnoj Gori bila rekordna posećenost gostiju iz Srbije i ova zemlja je zabeležila najuspešniju turističku sezonu u poslednjih desetak godina – kaže Seničić i naglašava da je to bilo pre svaga zahvaljujući ukidanju kovid protokola, pa je bio slobodan ulazak i izlazak iz zemlje, bez ikakvih ograničenja. To je bio odličan potez jer je u to vreme većina zemlja u kojima naši ljudi letuju još uvek imala na snazi restrikcije pri ulasku na svoje teritorije. Ove godine nema tih ograničenja u većini turističkih zemalja, pa se određeni broj putnika okrenuo drugim odredištima i zaobišli su ovaj deo Jadranske obale.
Naš sagovornik smatra da ove godine kada se sve to vratilo u normalu, manjak interesovanja turista za Crnu Goru i nedovoljno dobra kampanja su učinili svoje. Ipak, treba napomenuti i to da na ovoj destinaciji ima dosta izuzetno kvalitetnog privatnog smeštaja u kojima su cene iste kao lani.
Ruku na srce, kada je hotelskim kapacitetima reč, oni beleže poskupljenje svojih usluga i za njih sada treba izdvojiti više novca u rasponu od 5 do 7 odsto, u odnosu na prošlu godinu, što i nije tako puno kada se uzmu u obzir inflatorna kretanja i cene na nekim drugim destinacijama, za koje sada treba izdvojiti i do 20 odsto više, u poređenju sa prošlogodišnjom turističkom sezonom.
Bolja promotivna kampanja u regionu i državne subvencije su mogle privući veći broj gostiju iz okruženja
Po rečima direktora YUTA-e da je sezona mogla biti uspešnija da se više radilo na promotivnim kampanjama u regionu i davanju prednosti u promocijama privatnom smeštaju koji je sada u Crnoj Gori na jednom zavidnom nivou, a po cenama su iste ili niže nego na drugim destinacijama, a sa kojima turistima iz okruženja nisu toliko upoznati.
On je istakao i da su državni podsticaji prema ovim gostima mogli da uvećaju priliv turista iz regiona, uvođenjem subvencija putničkih aranžmana za Crnu Goru i da se na taj način nadoknadi odsustvo gostiju koji su ove godine izostali.
Na pitanje našeg novinara da li su doprineli slabijoj posećenosti gostiju iz naše zemlje crnogorskom primorju vaučeri za subvencionisani smeštaj za odmor u Srbiji, po mišljenju Aleksandra Seničića, to jeste mogućnost, ali ne u nekoj velikoj meri.
– Ne verujem da je to imalo nekog značajnijeg uticaja jer ljudi koji su želeli da odu na more, oni su to i učinili. Možda je na jedan mali procenat putnika to imalo uticaja, pa su zbog isplativosti usled nemanja finansijskih mogućnosti da odu na more, odlučili da letnji odmor ipak provedu u Srbiji. Nema govora da su vaučeri u većoj meri imali uticaja na turističku sezonu u komšijskoj državi – zaključio je Seničić.
Jek sezone kao da je ove godine malo zadocnio
Branka Karadžić, iz turističke agencije Olympic Travel iz Beograda kaže da se stiče utisak kao da se špic sezone ove godine malo pomerio jer je drastično povećano interesovanje za hotelski smeštaj na južnom Jadranu, naročito poslednjih dana.
– Prema našoj evidenciji, kada govorimo o ovogodišnjem prodaji aranžmana za Crnu Goru, oni su za sada, malo slabiji od prošle godine, a mnogo bolji nego pandemijske 2019. Tačno je da je u predsezoni bila slabija prodaja hotelskih kapaciteta ali tome je pre svega razlog izostanak akcijskih ponuda hotela i popusta za decu, koji su bili praksa ranijih godina. Čini se da ove godine hotelijeri nisu pribegavali tim tradicionalnim popustima na početku leta, pre svega zbog nesigurnosti usled dešavanja u Ukrajini i neohrabrujućih ekonomskih dešavanja – ističe Branka Karadžić.
Izostanak akcijskih ponuda u predsezoni je jedan od razloga slabe posećenosti građana Srbije u prethodnom periodu
Naša sagovornica, kao dugogodišnji turistički poslenik naglašava da s obzirom na blizinu Crne Gore, relativno pristupačne cene za naše građane i tradicionalno-porodične povezanosti naših državaljana, ona i njene kolege nisu ni sumnjali da će turistički kapaciteti početi da se pune, što se poslednjih petnaestak dana potvrdilo i u praksi.
– Mi smo u minule dve nedelje po obimu prodaje aranžmana već nadmašili 2019. godinu, nismo još dostigli 2020. Prestigli bi mi do sada, sasvim sigurno, i prošlu godinu ali taj izostanak akcijskih paketa u predsezoni na koje smo navikli naše klijente iz zemlje i regiona su razlog slabije prodaje naših usluga, a samim tim i posećenosti crnogorskog primorja u prethodnom periodu – naglašava gospođa Karadžić.
Sada se svi aranžami dobro prodaju, domaći i regionalni gosti će dati završnu reč
Pored toga, naša sagovornica ističe da je na manji broj gostiju u Crnoj Gori na početku perioda letnjih odmora, pre svega kada govorimo o hercegnovskoj rivijeri, uticalao i to što hotel Plaža u gradu mimoze ove godine ne radi, a veliki broj njihovih putnika je tradicionalno odsedao u ovom renomiranom turističkom objektu. Sada se sve to puni, i sasvim smo zadovoljni kolika je zainteresovanost naših klijenata za aranžmane u komšijskoj državi. Branka je dodala da se ovih dana dobro prodaju i kapaciteti u Grčkoj i Turskoj, a da se Tunis ponovo vratio na velika vrata. Izgleda su mnogi naši građani zamenili Egipat ovom zemljom Magreba, pre svega zbog priličnog poskupljenja aranžmana za letovališta na Crvenom moru.
Poslednjih mesec dana, predstavnica Olympic Travela, kaže da je primetno da se naši građani više opredeljuju za primorska odredišta u regionu, pa tako i za Crnu Goru. Iz kontakta sa klijentima svoje agencije saznaje da zbog ekonomskih turbulencija, straha od globalnog rata i korone koja se ponovo vratila, nekako se ljudi sigurnije osećaju ako mogu brzo da se vrate kući.
– O propaloj sezoni nema ni govora jer se sezona, malo zakasnela, zahuktava u Crnoj Gori, a gosti iz Srbije sve više popunjavaju tamošnje hotelske kapacitete. Naravno, moguće je da je popunjenost privatnih smeštaja podbacila, ali o tome nema podatke jer agencija u kojoj je zaposlena prodaje samo aranžmane koji podrazumevaju hotelski smeštaj – zaključila je Branka Karadžić.
I ovde se vraćamo na početak ove naše priče. Zadocnela turistička sezona u domovini mudrog Njegoša kao da se tek penje ka svom zenitu, ali o konačnim rezulatima, uspesima ili neuspesima će moći da se kaže nešto više septembra ili oktobra meseca. Kada dođe jesen, a leto odseli ka južnoj hemisferi. Do tada ostaje da se nadamo da će sukobi u Ukrajini ugasnuti i pomračiti strah od globalnog ratnog sukoba, da će ekonomije obuzdati inflaciju i recesiju, a koronavirus zauvek ostati u dalekoj prošlosti. U tom slučaju će vrlo verovatno gosti iz Srbije, Makedonije i Bosne sasvim sigurno nadomestiti odsustvo turista iz Rusije i Ukrajine, a turistička sezona u Crnoj Gori dostići možda i rekordne rezultate.