NE SANJAJTE VIŠE – VEĆ ŽIVITE SVOJE DEČAČKE SNOVE Kratki vodič o školovanju za najpopularnije zanimanje – profesionalnog komercijalnog pilota
Da li vam je glava oduvek bila nekako u oblacima? Otkad znate za sebe, tokom leta aeroplanom, za vreme poletanja i sletanja neki neobjašnjivi adrenalin bi vam strujao telom. Osećaj sreće bi vas preplavio i imali ste utisak da ste svoj na svome, iako ste ste se nalazili na sedam hiljada metara iznad zemlje! Ako je vašu maštu oduvek golicalo pitanje kako biste mogli da postanete pilot, ovaj vodič je za vas. Možda ste o ovome razmišljali kao o hobiju, ali postati komercijalni pilot je zapravo odličan izbor životne profesije. Štaviše, možda i najlepše koju možemo da zamislimo.
Pređimo na stvar. Najvažnije je da se prvo razume šta tačno podrazumeva zanimanje komercijalni pilot. Razvojni put koji vas razdvaja do pilotske kabine traje oprilike tri godine. On podrazumeva hiljadu teorijskih pitanja na srpskom, više od 16.000 na engleskom, 200 sati naleta i dozvole za upravljanje avionom u različitim vremenskim (ne)uslovima. Naravno, možda i više od svega vam je potrebno rada, volje, samopregora i beskrajnog strpljenja. Ako nemate zaokruženu finasijsku konstrukciju odmah odustanite od školovanja za avijatičara jer vam je potreban budžet od nekih pedesetak hiljada evra. Da, dobro ste pročitali!
Šta podrazumeva zanimanje kapetana komercijalnog vazduhoplova?
Kapetan aviona ili narodski rečeno pilot je onaj gospodin u teget uniformi, koji uvek miriše na neki zanosni afteršejv, sa šapkom na glavi i sa četiti zlatne crte na ramenskim epoletama. U njega smo uvek kao deca, gotovo svi od reda, gledali sa divljenjem i starohopoštovanjem kada bi ga ugledali na aerodromu ili u kokpitu na ulasku u avion. Koliko je njegov životni poziv ozbiljan dovoljno je samo reći da pilot upravlja letelicom i odgovoran je za sve predviđeno i nepredviđeno što se dešava tokom našeg putovanja iznad oblaka. Da bi kapetan uopšte bio dostojan tog zvanja potrebno je da završi školovanje na vazduhoplovnoj akademji, tokom kojeg će se specijalizovati za upravljnje određenim tipom letelice i dobiti za nju neophodnu licencu. Nešto poput vozačke dozvole za automobil, samo mnogo ozbiljnije. Postoje tri vrste licenci – licenca privatnog pilota, profesionalnog komercijalnog pilota i profesionalnog linijskog pilota. One se periodično proveravaju i obnavljaju zbog promena u psihofizičkom stanju testiranog kandidata.
Komercijalni piloti lete u avio-kompanijama kako bi prevozili putnike ili teret, a da bi bili na tom radnom mestu morali su da prođu kroz standardizovani sistem školovanja. Prema istraživanjima samo 1 od 4 čoveka može da prođe psihofizičke kriterijume vazduhoplovne akademije za komercijalnog pilota.
Kapetan je odgovoran za bezbednost letelice, ali i svih putnika u avionu, kao i kabinskog osoblja koje je na usluzi putnicima. Na njemu je i donošenje odlukau slučaju bilo kakve opasnosti, ali tek nakon detaljnog promišljanja i analize situacije. Ono što on odluči moraju da poštuju svi putnici u vazduhoplovu jer osoba koja dobije licencu za pilota mora da bude psihički stabilna kako bi mogla da donese pravovremeno najbolje moguće rešenje u kriznim situacijama. Zbog velike odgovornosti, ali i čestih letova, ovo zanimanje ume da bude izuzetno stresno, pa biti kapetan aviona znači i suočavanje sa izazovima na svakodnevnom nivou i tokom svakog minuta svog radnog dana.
Kursevi za pilote kod nas – i žene mogu da konkurišu
Kako je ovo prestižno zanimanje san mnogih dečaka, devojčica i odraslih muškaraca i žena, ne samo zbog fantastičnih primanja, već i zbog prilike da obiđete svet uzduž i popreko evo gde, retki koji se odvaže da se školuju za ovaj poziv, mogu da se testiraju i započnu neophodno školovanje. Namerno smo pomenuli devojčice i žene jer ako niste znali danas su žene uspešni kapetani u mnogim avio-kompanijama sveta, pa i u našoj nacionalnoj – Er Srbiji.
Na našim prostorima postoje tri velike škole koje vrše obuku pilota a to su: SMATSA vazduhoplovna akademija u Vršcu (nekadašnja JAT-ova vazduhoplovna akademija), Linx Aviation i Princ Aviation.
Kada je u pitanju SMATSA vazduhoplovna akademija, sve kreće od prijave za polaganje kvalifikacionog testa koja se može popuniti na njihovoj internet stranici. Prijem budućih kapetana vrši se na osnovu prijemnog ispita, koji se sastoji iz polaganja engleskog jezika, fizike i matematike. Dokumenta koja budući piloti nose na ispit su: fotokopija lične karte ili pasoša, diplome najviše stečenog obrazovanja, dve fotografije dimenzija za pasoš, zdravstvene knjižice i fotokopija lekarskog uverenja. Septembra prošle godine ova je visokoškolska ustanova obezbedila stipendije tokom trajanja školovanja za četvoro najbolje rangiranih kandidata.
Kursevi za pilote – vrste koje možete pohađati
Ova akademija nudi pilotima mogući upis na dve vrste kurseva. Modularni kurs za pilote je namenjen polaznicima koji žele pojedinačno da prođu sve faze u obuci profesionalnih pilota i idealni su za ljude koji imaju stalan posao ili druge obaveze, pa žele postepenu obuku.
Integrisani kursevi su zasnovani na celodnevnoj teoretskoj i praktičnoj obuci kandidata, pa se završavaju za najviše od 18 do 24 meseca. 215 časova leta je potrebno kao minimum da bi se ostvario uslov za dozvolu, a uz to i oko 1160 sati teorijske obuke.
Prosečan cenovnik škola je između 40 i 50 hiljada evra za celokupno školovanje. Svaka škola ima drugačiji cenovnik, kao i drugačije vrste usluga koje pruža u okviru svojih obuka, a one su namenjene i prilagođene budućim polaznicima. Detalje oko upisa i kurseva možete saznati na njihovim veb stranicama.
Pilotske licence i proces zapošljavanja
Ovaj poziv je kao što smo već rekli stvar prestiža, a pomalo i glamura jer upoznajete različite zemlje i kulture, što retki od nas iskuse i zbog toga je veoma cenjen i izuzetno dobro plaćen. Iznad svega je izuzetno odgovoran jer brinete o bezbednosti putnika i robe koju prevozite. Bez obzira na sve pomenuto, i ovde put do zaposlenja može biti trnovit jer kao i za druge poslove i za ovaj morate da prođete razne konkurse i druge propisane procedure pre nego što postanete prvi na čelu posade nekog boinga ili erbasa.
Proces zaposlenja traje dugo i može iziskivati troškove oko ispunjavanja preciznih zahteva kako bi se ostvarila zapažena karijera. U nekim kompanijama potrebno je iskustvo od čak 10 godina letenja kako bi pilot bio kvalifikovan.
Svi piloti koji upravljaju letelicama u avio-kompanijama prošli su zahtevnu obuku i trening kako bi bili primljeni u radni odnos i dospeli do pozicije glavnog pilota. Razvojni put koji kapetan prođe od prvog trenažnog leta do dobijanja dozvole za upravljanje avionom je dug i težak, ali i jedini način za pilote da napreduju u svojoj karijeri.
Ne treba zaboraviti i podtak da je na listi najplaćenijih poslova upravo ovaj i zauzima prvo mesto na rang listama već dugi niz godina jer se vazdušni saobraćaj razvija relativno brzo. Najviša godišnja plata komercijalnih pilota iznosi otprilike 120.000 evra, što se na prvu loptu čini mnogo ali setite se samo koliko zarađuju fudbaleri na godišnjem nivou! Plate kapetana su nikada nisu jdovoljno velike jer je to naknada za hrabrost, odgovornost, izdržljivost i odlučnost koju ova profesija sobom nosi. Svaki put kada svojom letelicom uzleti ka novoj destinaciji, negde gore na deset hiljada metara može da otkaže motor, udari grom u krilo ili da dođe do gubitka pritiska u kabini. I tada kapetan za par sekundi mora da odluči kako da dela i reši problem u najkraćem mogućem roku.
Da imaju najlepšu kancelariju na svetu to znamo, a kakvo im je radno vreme?
Dolaze na posao, u njihovom slučaju aerodrom, sat vremena pre poletanja. Kraj radnog dana im je otprilike pola sata nakon sletanja u odredišnu vazdušnu luku. Dešava se, ali ipak retko, da pilot ima propisanu četrdesetočasovnu radnu nedelju. Zbog učestalih izmena pravila u poslovanju avio-kompanija i u zavisnosti od doba godine, piloti nemaju uobičajeno radno vreme od 9 do 17 h. Može im se zalomiti da lete na drugi kontinent kasno noću, subotom i nedeljom, ali i praznicima.
Prema međunarodnim propisima, kapetani komercijalnih aviona moraju da imaju osmočasovni predah između smena. To podrazumeva spavanje u odredištima gde je sleteo. Većina pilota provede u vazduhu od 75 do 80 sati na mesečnom nivou, a propisana vremena letenja ne smeju da pređu 100 sati mesečno. Za godinu dana propis nalaže da ne smeju u vazduhu provesti duže od 1000 sati.
Neustrašivi ste, staloženi, izuzetno odgovorni, strpljivi i izvrsnog ste psihofizičkog stanja? Ako vaš karakter krase ove osobine, imate pedesetak hiljada evra raspoloživog budžeta, a nemate strah od visina, ne časite časa i upišite neku od vazduhoplovnih akademija u Srbiji. Ne sanjate više, već živite svoje davnašnje dečačke snove!