MASKE SU PALE – MEJKAP JE PONOVO IN U prvom tromesečju u Srbiji šminka beleži najveći rast prodaje u kozmetičkoj industriji
U prvom kvartalu ove godine, šminka u našoj zemlji beleži najbrži rast među kozmetičkim artiklima, u poređenju sa istim periodom lane. Najviše je skočila prodaja ruževa i sjajeva, čak za 50 odsto. Potražnja za šminkom za oči veća je gotovo 25 odsto, a za puderima, podlogama i rumenilima, porasla je više od 30 procenata.
Najveća je potražnja za šminkom za oči i usne
Kako za Novosti navode u kompaniji Loreal, kategorija šminke je sada toliko dinamična da svi proizvodi imaju rast, ne samo u odnosu na prošlu godinu, već premašuju i vrednosti iz prvog kvartala 2019. godine. U poređenju sa tim periodom pre pandemije, najviše je skočila tražnja za šminkom za oči i usne, oko 20 procenata. Ovaj trend ocenjuju kao prirodan, nakon raznih restrikcija koje su postojale tokom kovida.
U Srbiji, kao i na većini tržišta u našem regionu, ali i širom sveta, šminka je kategorija koja je bila najviše pogođena za vreme pandemije, pre svega jer je najviše oslonjena na društvena okupljanja, kažu u Lorealu. Ipak, postojali su neki segmenti koji su bili otporniji čak i tokom tog perioda, poput šminke za oči. To se pre svega odnosi na maskare, šminku za obrve i korektore za područje oko očiju, odnosno sve što je iznad maske i što je omogućavalo ženama da se izraze.
Karmini i ostali proizvodi za usne najteže prošli tokom pandemije
Oni navode da su karmini i ostali proizvodi za usne najteže prošli tokom kovida, ali da je i tu postojao izuzetak, poput dugotrajnog ruža za usne, koji je bio otporan na razmazivanje i nošenje ispod maske. Za tu vrstu karmina je tokom pandemije skovan izraz „mask-friendly“.
Mila Litvinjenko, vlasnica domaće kozmetičke kuće Aura, takođe, ukazuje da je skok prodaje šminke u prvom kvartalu ove godine povezan sa ukidanjem restrikcija koje su postojale tokom pandemije. Artikli dekorativne kozmetike, kako navodi, beleže rast od 30 odsto, pa naviše.
– Godišnje doba, takođe, utiče na potražnju za određenim proizvodima – objašnjava za naš list Litvinjenko i dodaje da se leti povećava prodaja lakova za nokte, kao i sjajeva, i raznih bronzera.
Prvo pandemija, a zatim i sukob u Ukrajini su doveli do ozbiljnih poremećaja u lancima snabdevanja
Prvo pandemija, a zatim i sukob u Ukrajini doveli su do ozbiljnih poremećaja u lancu snabdevanja. To otežava rad svih svetskih kompanija, pa tako i kozmetičkih. Kako ukazuje Litvinjenko, i poslovanje Aure se odvija pod vanrednim okolnostima, jer su vezani za dobavljače širom sveta.
– Rusija i Ukrajina su bile velika tržišta za kozmetiku – navodi vlasnica domaćeg brenda i ističe da se trenutna situacija odražava na mnoge segmente poslovanja.
Veliki uticaj društvenih mreža na krajnjeg potrošača
– Društvene mreže, odnosno, influenseri, blogeri i poznate ličnosti, sve više utiču na izbor krajnjeg potrošača – navodi Mila Litvinjenko, vlasnica Aure i naglašava da je to posebno izraženo kod mlađih ljudi. Populacija od 35 godina, pa naviše, već ima izgrađene stavove. Oni su lojalniji kupci i ne menjaju svoje izbore tako lako.
U Lorealu ističu da se i njihova kompanija suočava sa problemima u lancu snabdevanja. Oni ukazuju da na taj poremećaj utiče i veliki nedostatak vozača kamiona, kao i značajan rast cena goriva. Osim ovih faktora koji su globalne prirode, do povremenih zastoja u ovoj kompaniji dolazi i zbog nemogućnosti prilagođavanja proizvodnih kapaciteta povećanoj potražnji za artiklima u vrlo kratkom roku. Kako navode, situacija se stabilizuje, te u drugoj polovini ove godine očekuju značajno manje problema u lancu snabdevanja.
Tzv. karmin indeks kao ekonomski indikator
Takozvani karmin indeks je izraz koji je skovao Leonard Lauder iz kompanije Estee Lauder, kako bi opisao povećanu prodaju kozmetike i šminke tokom recesije u EU i SAD, početkom 2000-ih godina. On je tvrdio da prodaja karmina može da bude ekonomski indikator. Zapravo, žene su pazareći ruževe, zamenile skuplje kupovine koje nisu mogle da priušte, poput haljina i cipela, tokom teške krize. Slična pojava je zabeležena tokom pandemije, kada je zbog nošenja maske skočila prodaja šminke za oči. Sada se, kako podaci ukazuju, izgleda „karmin indeks“ vratio.