KAD BOJLER PUKNE, SEDAM DANA POSLE GARANCIJE Proizvođači namerno prave loše proizvode koji se brzo kvare – da li im je došao kraj
Malo šta može da iznervira čoveka nego kada se, recimo, bojler, kao veoma važan deo svakog domaćinstva, pokvari nekoliko dana posle isteka dvogodišnjeg garantnog roka. Upravo to se desilo našem čitaocu, B. L.-u, koji se požalio na muke koje je prošao upravo sa upornim sa kvarovima na bojleru. A za koji mu je inače proizvođač, veoma poznata firma bele tehnike iz Slovenije, garantovao da je vrhunskog kvaliteta.
– Ubedili su me da kupim prohromski bojler, koji je skuplji, jer kazan ne rđa. I to je tačno. Međutim, nisu mi napomenuli da je sve ostalo u njemu znatno lošijeg kvaliteta, u šta sam se relativno brzo uverio – kaže B. L.
Prema njegovim rečima, na bojleru je prvo stradala anoda (služi za borbu protiv kamenca), i to tačno sedam dana posle isteka garancije. Bojler je počeo da curi, a voda se slivala na električne žice grejača i zahtevao je hitnu popravku. Kada je B. L. pozvao servisera, objašnjeno mu je da ipak mora da plati popravku i da bi ona bila besplatna, samo da se curenje odigralo sedam dana ranije. Nemajući drugog izbora, čovek je platio popravku.
Nije prošlo ni šest meseci, bojler je opet prestao da radi, i to zato što je otkazao grejač. Opet popravka, plus kupovina novog grejača, koji je napukao i izgledao kao da će eksplodirati.
– Tako mi je dva puta preseo njihov prohromski kazan. Najradije bih ga vratio tamo gde sam ga i kupio, pa neka probaju da ga prodaju nekog drugoj budali – gnevno zaključuje čitalac Bizportala.
Ovakvih priča sigurno ima na hiljade širom Srbije, ali vest koja je juče stigla iz Evrope, mogla bi, jednog dana, da pomogne da se ovakve prevare više ne dešavaju. Dakle, objavljeno je da je borba za veća prava potrošača koju je hrvatska zastupnica u Evropskom parlamentu (EP) počela još 2014. godine je po svoj prilici uspešno privedena kraju. Kako su objavili mediji, Odbor za zaštitu potrošača i unutrašnje tržište EP-a je zabranio ugrađene kvarove i programirano zastarevanje proizvoda, kao jednu od najpoznatijih prevara koje decenijama prolaze nekažnjeno.
Borzan je u svom saopštenju tvrdi da će to omogućiti da uređaji za domaćinstvo traju duže, kao i veća šansa da budu popravljeni čak i posle isteka garantnog roka, što je poseban problem i u Srbiji. Takođe, kupovina rezervnih delova i servis bi trebalo da budu jeftiniji.
Doduše, ostaje još da se se nova uredba o brizi prema potrošačima usvoji na zajedničkoj sednici Evropskog parlamenta, koja bi trebalo da se održi u aprilu, ali to je samo formalnost.
Da li uskoro možemo da očekujemo da se slično dogodi i u Srbiji? Prema rečima Marka Dragića, iz Udruženja za zaštitu prava potrošača Vojvodine, ne bi trebalo očekivati da se kvalitet proizvoda previše brzo.
– To može da delimično da pomogne i popravi stanje, ali Srbija posluje po principima slobodnog tržišta i jasno utvrđene standarde te vrste. Samim tim, dobavljači će nastaviti da kupuju robu lošijeg kvaliteta, koje će prodavati po većoj ceni – kaže Dragić za Bizportal.
On napominje da bi vremenom moglo da dođe do toga da se potrošač može u najkraćem mogućem roku da zameni proizvod koji se pokvario. Što se garancije tiče, velika većina trgovaca nastaviće da koristi zakonski propisani rok od dve godine, i teško je računati na garanciju od, recimo, pet godina, koju nudi sam proizvođač.
Dakle, domaćoim kupcima preostaje da paze šta kupuju i da se trude da roba, pogotovo ako je u pitanju bela tehnika, bude što kvalitetnija. Evropska regulativa može da donekle da popravi situaciju. Ipak, i mimo toga, čak i najpoznatije kompanije, bilo da su to one koje proizvode mobilne telefone, kompjutere, frižidere ili aparate za kafu, će se truditi njihova roba što pre bude zrela za bacanje. I biće potrebno puno vremena i kažnjavanja da se i to promeni.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.