HOĆEMO LI USPETI? Srbija obara rekord od 2,5 milijardi evra
Verovatnoća da će ova godina za sektor turizma biti rekordna je 99 odsto, kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA. Na to ukazuju i aktuelni statistički podaci, ali i očekivanja izneta uoči i tokom obeležavanja Svetskog dana turizma, 27. septembra.
Od januara do avgusta ove godine našu zemlju posetilo je za četvrtinu više stranih gostiju, a interesantno je da se broj stranaca i domaćih gostiju gotovo izjednačio i da je Srbijom ove godine putovalo ukupno oko 2,8 miliona turista, od kojih su polovina stranci, kažu aktuelni podaci Republičkog zavoda za statistku (RZS).
Nedavno završeni 13. Turistički forum bio je prilika da se sumiraju rezultati ovogodišnje sezone, ali i da se podseti na 2022. godinu kada je, prema izjavama domaćih zvaničnika, po prvi put postignut rekord od 2,5 milijarde evra prihoda od turizma.
Prošle godine, prema podacima RZS, u našoj zemlji ostvareno je 12,25 miliona noćenja turista, od kojih su gotovo pet miliona noćenja ostvarili stranci. Najviše ih je noćilo u Beogradu i Novom Sadu, dok su u banjskim i planinskim mestima domaći posetioci i dalje češći gosti.
Takođe, u 2022. godini je prihod od turizma, prema rečima predsednika Srbije i drugih zvaničnika, dostigao 2,5 miljarde evra, dok se Ministarstvo turizma i omladine nada da će ove godine taj rekord biti oboren i da će prihod iznositi oko tri milijarde evra.
– Sve ovo govori u prilog tome da je Srbija dobro pozicionirala svoju turističku ponudu i pre izbijanja pandemije, kao i da se taj trend nastavlja. Međutim, ono o čemu moramo da vodimo računa je da toliko veliki procentualni pomaci neće biti mogući narednih godina, pošto već krećemo od dosta dobre pozicije, pa treba da se naviknemo i na jednocifreni rast – ističe Aleksandar Seničić.
On smatra da su ostvareni finansijski rezultati jako dobri.
– Ukoliko bi mogli da ostanemo na tome, ili nekoliko procenata gore-dole u narednih pet do 10 godina, to bi mnogo značilo – kaže Seničić.
Direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović je na ovogodišnjem Turističkom forumu iznela podatak da je, prema podacima Evropske turističke komisije, za prvih pet meseci ove godine Srbija prva po rastu noćenja inostranih turista.
Iako se „top destinacije“ u Srbiji po izboru domaćih i stranih gostiju godinama ne menjaju, naš sagovornik ističe da se pomak ipak desio i da je u prvih pet destinacija ušao grad Niš, pre svega zbog – aerodroma, prenosi Biznis.rs.
– To je primer delovanja pravila da je dostupnost destinacije izuzetno važna. Dobra putna infrastruktura olakšava ljudima da vas pronađu – ističe Seničić.
VRHUNSKA TURISTIČKA ATRAKCIJA Srbija dobija svoj prvi „skajvok“ vidikovac
Podaci o poseti tokom osam meseci ove godine kažu da je u domaćim banjama bilo 28 odsto stranih gostiju više nego prošle godine, dok je čak 30 odsto više stranaca posetilo naše planinske centre. U „ostalim mestima“ bilo je 25 odsto više stranaca i 16 odsto više domaćih turista.
Ima, međutim, i zanimljivih „iskakanja“ indeksa posećenosti, pa je tako Republički zavod za statistiku zabeležio da je tokom osam meseci ove godine na Rudniku boravilo čak 496,3 odsto više gostiju nego u istom periodu prošle godine.
– Statističke podatke treba pažljivo tumačiti – podseća Seničić i priseća se vremena kada su turisti iz Kine počeli masovnije da pristižu u Srbiju.
– Tako je prethodne godine od posmatrane, recimo, u Srbiji bio jedan turista, a naredne njih 3.000. Naravno, lepo zvuči naslov da je Srbiju posetilo tri hiljade puta više kineskih turista, ali ne daje pravu sliku – upozorava Aleksandar Seničić.
Kada je reč o najpopularnijim destinacijama za domaće goste u Srbiji, među gradovima su to Beograd i Novi Sad, a sada im se pridružio Niš, dok su uvek popularne Vrnjačka i Sokobanja, kao i Zlatibor.
– Kod stranih gostiju Sokobanja nije tako visoko plasirana u prvih pet, ali jesu sva ostala pomenuta mesta. Najveći broj stranaca su iz zemalja okruženja, ali beleži se pomak kod posetilaca iz Turske, Grčke, pa čak i Zapadne Evrope, funkcionišu ‘daleka’ tržišta od pokretanja direktnog avionskog leta do Pekinga – kaže direktor YUTE, ali i naglašava da „uvek može bolje“.
Neophodna ulaganja u infrastrukturu, smeštajne kapacitete i marketing
– Treba biti zadovoljan postignutim, ali ono što možemo da uradimo je da još neke destinacije uvrstimo u ponudu, a tu je najveći problem infrastruktura – upozorava Seničić.
Stranci, kako kaže, kada dođu u Srbiju ne mogu da veruju da im do Zlatibora treba tri do četiri sata autobusom, pošto je udaljen samo 200 kilometara od Beograda.
Takođe, osim u smeštajne kapacitete, neophodne su, kako kaže, i investicije u turističke sadržaje, ali i marketing.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.