VLASNICI POSLOVNIH PROSTORA SVE LAKOMIJI NA PARE Lokali mahom zvrje prazni, a cene rastu, negde i do 100 odsto
Prvo pandemija, a sad i ekonomska kriza, naterala je ljude da se okrenu drugačijem vidu poslovanja, pa sve prazniji lokali po celom Beogradu i nisu neka misterija. Cena je naravno ključni problem, što dovodi do smanjenje zainteresovanosti za izdavanje, a znatno povećava prodaju raznih usluga i dobara preko Interneta.
Borča skoro kao Vračar
Listajući brojne oglase po popularnim sajtovima koji se bave oglašavanjem nekretnina cene su skočile i do 80 odsto na pojedinim mestima, tako da trenutno nema velike razlike u sličnim kvadraturama prostora za izdavanje širom prestoničkih opština.
– Vlasnica sam kozmetičkog salona u Borči. Lokal je mali, nepunih 30 kvadrata. Dve godine sam plaćala 250 evra mesečnu rentu, da bi sad, za kratak period moje zaduženje drastično poraslo, na 400 evra. Kada na to dodam sve troškove koje imam, dovodim svoj biznis u pitanje, iako sve radim sama. Plašim se da će kirija i dalje da raste, a onda to znači kraj mom poslu. Za 400 evra mogu da nađem mali lokal u Južnom Bulevaru ili na Vračaru, pa mi je zato ovo neobjašnjivo – objašnjava za Bizportal kozmetičarka Biljana M.
Prema rečima sagovornice Bizportala, agentkinje koja se već dve decenije aktivno bavi nekretninama, kako prodajom, tako i njihovom rentom, aktuelna situacija jedino odgovara vlasnicima poslovnih prostora.
– Situacija je izuzetno pozitivna za sve vlasnike, a poprilično negativna za sve one koji moraju da iznajmljuju nekretninu. Bilo da je stan ili poslovni prostor, cene su skočile i sve je teže na samom tržištu ponude i potražnje. Vlasnici koriste krizu i nezavidnu situaciju, pa tako svojim nekretninama podižu vrednost iz meseca u mesec, a odziv je sve slabiji. Čak i oni koji su godinama bili u jednom prostoru primorani su zbog novonastalih cena da napuštaju svoje biznise, da ih prodaju, ili da ih jednostavno izmeste negde gde je jeftinija kirija. Rast cena će se nastaviti, a njegov kraj se iz ovog ugla ne nazire – govori G.P, zaposlena u jednoj beogradskoj agenciji za nekretnine.
Tvrdnju o izjednačavanju cena potvrdila je i ona.
– Upravo zbog onih „koristoljubljivih“ vlasnika dešava se ova nivelacija na tržištu. Ovako nešto se nikad nije desilo. Do skoro je lokacija bila ta koja je striktno određivala visinu kirije, a sada je razlika u ceni minorna, bilo da je Vračar, Mirijevo, Zvezdara ili leva obala Dunava. Ovako nešto se nikad nije desilo. Veliki broj ljudi svoje poslove premešta za skoro iste pare, ili za malu razliku u novcu, na neke druge, čak i atraktivnije lokacije – objašnjava agentkinja za Bizportal.
Postoje naravno one lokacije koje ne mogu nikako da se porede ni sa čim na tržištu, i njima je cena uvek „ekskluzivna“. Knez Mihailova, veliki tržni centri ili lokali na Starom Gradu su top lokacije koje su važile za najskuplje, ali i najprometnije, pa se investiranje u takve objekte skoro uvek i isplati, prema rečima agentice G.P.
Epilog nezavidne situacije na tržištu ponude i tražnje ne ide u korist tražnje, jer se formiranje cena više ne radi po ustaljenoj metodi. Osnovni faktori poput lokacije, kvadrature objekta, opreme, više nisu ključni, i skoro da potpuno padaju u vodu, usled ekonomske krize koja je obuhvatila ceo svet. Cena višenamenskih prostora za izdavanje se određuje u hodu, lako je promenljiva, trend porasta je prisutan, na sreću vlasnika – podrazumeva se.