ADVOKAT REŠAVA NEDOUMICU Dug za mobilni telefon je uredno plaćen preko izvršitelja – da li se moraju platiti i papreni sudski troškovi?
Jedna od najvećih nedoumica građana Srbije tiče se neprijatnog susreta sa izvršiteljima, to jest, kako da li mogu da ih izbegnu, tako što će se pozvati na zastarelost duga. Iako je mnogo puta pisano u medijima, vredi napomenuti još jednom. Dakle, dugovanja za komunalije (struja, voda, telefon, kablovska, parking) zastarevaju posle 12 meseci od nastanka duga, po Zakonu o obligacionim odnosima.
Posle toga, trgovac, ili javno preduzeće, ima pravo da tuži korisnika usluge koji, da bi izbegao naplatu duga, može da se pozove na rok zastarelosti.
Važno je napomenuti da i privatne firme, poput mobilnih i kablovskih operatera potpadaju pod Zakon, koji garantuje jednogodišnje zastarevanje. Međutim, upravo zbog neznanja (što mnogi trgovci obilato koriste), ljudi plaćaju bez pogovora.
Takav slučaj dogodio se i čitateljki Bizportala. Prenosimo njeno iskustvo:
– Ja sam posle pet godina, po nalogu izvršitelja, platila dugovanje za mobilni telefon, izvršitelj je poslao rešenje u PIO fond i oni su mi skidali sa penzije. To je bilo 2020. godine, da bi ove godine u junu našli da dugujem još 23.000 dinara, za neke sudske troskove. I to uplaćujem redovno, nisam znala za tu zastarelost duga. Da li je kasno za tužbu? – pita naša čitateljka.
Prema rečima advokata Edvina Prelića, nažalost, nije moguće tužiti ni firmu, ni izvršitelje. Jer, u trenutku kada počne plaćanje duga, na bilo koji način, rok zastarelosti biva poništen.
– Zastarelost potraživanja se prekida bilo kojim akcijom poverioca i dužnika koji se tiču naplate potraživanja. Bilo podizanjem tužbe, odnosno predloga za izvršenje, bilo plaćanjem dela duga, posle čega rok zastarelosti teče iznova. Takođe, treba naglasiti činjenicu: zastarelošću ne prestaje sama obaveza dužnika. Nego samo pravo da se potraživanje naplati prinudnim putem, ukoliko dužnik izričito istakne prigovor zastarelosti, tako da se ono što je već plaćeno bez prigovora zastarelosti ne može vratiti – naglašava Prelić.
Što se tiče konkretnog slučaja čitateljke, to znači da dužnik, čak i da je potraživanje zaista bilo zastarelo u trenutku utuženja, nema pravo na vraćanje plaćenog iznosa, jer nije isticao prigovor zastarelosti, već je dobrovoljno vršio isplate duga i time svaki put prekidao zastarelost.
– U datoj situaciji, dužnik je u obavezi da plati i troškove javnog izvršitelja – zaključuje Prelić.
Dakle, sa dugovima, tužbama i izvršiteljima je veoma važno pravovremeno odreagovati, kako ne bi dolazilo do ovakvih neprijatnih situacija.