ŠTA KAD „VIŠA SILA“ UBIJE TELEVIZOR Da li zbog posledica oluje građani mogu da traže popravku kućnih uređaja
Nevreme, odnosno superćelijska oluja, koja tutnji celim regionom nekoliko dana unazad, napravilo je veliku štetu u brojnim domaćinstvima – stradali su automobili, terase, krovovi, a svedoci smo da je i mnogo elektronskih uređaja svoju karijeru tragično završilo.
Nažalost se ispostavilo da obavezno isključivanje kućnih uređaja tokom grmljavine nije mit, i da su kvarovi usled strujnog udara, odnosno kratkog spoja u slučaju udara groma, i te kako, mogući.
Ali, šta ako stvarno dođe do kvara ili prestanka rada lap topa, televizora, frižidera, bojlera, šporeta i ostalih elektronskih uređaja?
U razgovor za Bizportal, Marko Dragić, pravni savetnik pri Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) rešava dileme građana.
– Ukoliko dođe do prekida rada elektronskog proizvoda kao posledica elementarne nepogode, neke „više sile“, u tom slučaju nije moguće da se oštećeni građanin poziva na saobraznost, dnosno neće moći da reklamira proizvod na nedostatke. Saobraznost se, za razliku od proizvođačke garancije, ne odnosi samo na tehničku ispravnost proizvoda (odsustvo skrivenih mana, pravilno funkcionisanje proizvoda) već se odnosi i na posedovanje očekivanih svojstava proizvoda – govori on.
Koja je razlika između garancije i saobraznosti?
Saobraznost proizvoda ugovoru se najlakše može opisati kao svojstvo očekivane savršenosti tog proizvoda za koje odgovara prodavac – i to pune dve godine od trenutka kada je potrošaču proizvod isporučen. Saobraznost se, za razliku od proizvođačke garancije, ne odnosi samo na tehničku ispravnost proizvoda (odsustvo skrivenih mana, pravilno funkcionisanje proizvoda) već se odnosi i na posedovanje očekivanih svojstava proizvoda.
Saobraznost podrazumeva da ukoliko se u proizvod ili usluga pokvare u roku od prvih šest meseci od kupovine, potrošač ima prava da bira između popravke, zamene ili raskida ugovora odnosno povraćaja novca.
Sa garancijom se potrošač može obratiti i prodavcu i proizvođaču, i to za sve vreme dok je proizvod u garantnom roku. Garancija nudi samo dodatne pogodnosti po potrošača i može trajati vremenski duže u odnosu na saobraznost. Njom trgovac zapravo daje obećanje, u pisanoj formi (garantni list) u vezi sa prodatom robom ili uslugom, kojim se obavezuje da će u određenom roku vršiti otklanjanje kvarova nastalih na prodatoj robi.
Kada građani mogu da očekuju nadoknadu za napravljenu štetu?
Za moguću nadoknadu nakon prijave kvara elektronskih uređaja neophodno je malo strpljenja, a moguća je samo u jednoj situaciji.
– Jedini slučaj kada oštećena lica mogu da traže adekvatnu nadoknadu za nastali kvar na uređaju, je onda kada ovlašćeno lice utvrdi, odnosno dokaže, da je „viša sila“ prouzrokovala prestanak rada zbog kvara jednog ili više delova unutar uređaja. Stručni i licencirani majstori u kratkom roku procenjuju pravo poreklo kvara i problema, zbog čega proizvod ne radi kako bi trebalo – objasni0 je sagovornik.
Važno je naglastiti da ukoliko potrošač dovodi u vezu nestanak struje kao uzrok kvara uređaja, prvi korak svakako jeste reklamacija, pisanim putem uz zahtev da se šteta nadoknadi. Na reklamaciju je pružalac usluge, ili objekat gde je kupljen proizvid, dužan da odgovori, pisanim putem, najdalje za 8 dana.
Savet građanima
Dragić savetuje građane šta je najbolje da urade kada dođe do problema, kao i da zaborave na brzopletost, jer samo jedan neispravan korak može da ih košta garancije za uređaj.
– Kada dođe do kvara određenog proizvoda, koje god vrste, neophodno je odneti ga isključivo kod ovlašćenog servisera na popravku, ili u objekat gde je artikal kupljen. Oni proizvod kasnije prosleđuju svojim licenciranim majstorima na popravku. Ne treba se igrati, jer onog trenutka kada neovlašćeni majstor popravi određeni proizvod, tada se poništava garancija i gubi se opcija reklamacije na prodajnom, ovlašćenom mestu – zaključio je Dragić.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.