Polovni automobili su i dalje skupi – otkriven je i glavni razlog zbog kojeg će tako i ostati
Kupci polovnih automobila postaju svedoci sve češćeg poskupljenja, što je dovelo do nedoumica – ne samo onih koji kupuju automobile, već i kod sajtova za prodaju automobila, koji su u stalnom kontaktu i sa kupcima ali i sa prodavcima.
Nedavno je sprovedeno i jedno istraživanje na sajtu „Polovni automobili“ u kojoj je učestvovalo 133 vlasnika auto – placeva, kako bi se utvrdilo sa kojim izazovima se suočavaju prodavci polovnih automobila, a samim tim i došli do pravog uzroka poteškoća sa kojima se suočavaju i kupci. Jedno od pitanja bilo je šta je njima najveći izazov u poslovanju, usled aktuelnih dešavanja.
Nešto više od 44 odsto učesnika ankete navelo je veće troškove uvoza kao faktor koji je uticao na rast cena. Takođe, oko 20 odsto ispitanika navodelo je rast cene polovnih vozila u zemljama iz kojih najčešće se uvoze korišćena vozila.
Na osnovu odgovora ispitanika otkriveno je da glavne uzroke treba tražiti u tim faktorima – porastu cena u Evropi, jer je na mnogim velikim tržištima došlo do rasta inflacije prošle godine. Učesnici istraživanja su se osvrnuli na sveukupnu geopolitičku situaciju, ratne sukobe, ali i situaciju u Ukrajini. Sve su to faktori koji kupcima ulivaju nesigurnost, stoga se i u Srbiji nastavio trend poskupljenja polovnih vozila, koji je prisutan sada već preko dve godine.
Ukoliko bismo se osvrnuli i na cene polovnih vozila od najeftinijih do najskupljih modela sa većom kubikažom, kupci polovnih automobila takođe i o tome vode računa.
– Kubikaža je jedan od mnogih faktora koji učestvuju u ceni. Mnogo su bitniji faktori generalno stanje vozila, pređena kilometraža, servisna istorija, koliko ulaganje očekuje kupca posle kupovine. Stoga, ima dosta primera da je automobil veće kubikaže jeftiniji, recimo, od istog modela sa motorom manje zapremine, upravo zbog faktora koje sam malopre naveo – jer jača vozila, po pravilu, zahtevaju više ulaganja. Generalno, prosečne cene svih polovnih automobila su porasle u 2023. godini za nešto manje od 19 odsto u odnosu na 2022 – kaže Petar Veličković, sa sajta „Polovni automobili“.
U Srbiji je rast cena polovnih vozila prisutan već dve godine, ali trend polako usporava, pogotovo ako se pogledaju podaci iz 2022. u odnosu na 2021. godinu, kada su prosečne cene porasle za 24 odsto.
Kupce zanima koliko su povećani troškovi uvoza uticali na formiranje cene polovnih vozila i da li je to jedini uzrok?
– Troškovi uvoza polovnih automobila su porasli od septembra prošle godine. Podsetimo, cene obaveznog ispitivanja vozila porasle su tada za preko 70 odsto, (sa 7.000 na oko 12.000 dinara), a tu je i naplata ekološke takse, koja iznosi 12.34 dinara po kilogramu (plus PDV). To u praksi znači da su izdaci prilikom uvoza porasli za najmanje 200irzaključiti da povećani troškovi uvoza svakako imaju značajan uticaj na cenu polovnjaka kod nas, ali i da nisu jedini faktor – govori Petar Veličković.
Građani se dovijaju na razne načine kako da smanje cenu prilikom kupovine automobila, a jedno od rešenja vide i u nabavci električnog ili hibridnog vozila.
– Interesovanje za električna vozila polako, ali sigurno raste, ali realnost je da su automobili, pogotovo novi, i dalje finansijski van domašaja prosečnog kupca u zemlji. Kada je reč o polovnim automobilima na struju, u prošloj godini u Srbiji je prvi put prodato preko 500 takvih vozila. To je veliki pomak, jer je recimo 2022. godine taj broj bilo daleko manji – prvi put je registrovano 222 električnih polovnjaka. Postepeno se povećava i broj oglašenih električnih polovnjaka na našem sajtu. Trenutno ih u ponudi ima preko 370 – govori Veličković.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.