NOVI PRAZNIK KUPOVINE Od danas kreću veliki popusti – ipak, čuvajte se
Sezona praznika je u punom jeku, a to znači samo jednu stvar- sniženja. Posle Crnog petka, koji je jedan od najomiljenijih praznika kupoholičara, danas počinju najnoviji popusti u Srbiji.
Za sezonsko sniženje Zakon o trgovini propisuje da ono najduže može trajati 60 dana i može biti organizovano najviše 2 puta godišnje. Zimsko sniženje, dakle, traje u razdoblju između 25. decembra i 10. januara, dok letnje može da započne između 1. i 15. jula.
U ovom periodu mnogi kupuju praznične poklone najmilijima ili recimo novogodišnju toaletu. U nekim prodavnicama sniženja idu i preko 50 odsto. Stoga se mogu očekivati povećane gužve u tržnim centrima, odnosno redovi ispred najomiljenijih radnji građana Srbije, piše Blic.
Zato bi trebalo biti posebno obazriv kada je reč o obeležavanju cene robe, kvalitetu, kao i koji artikli su na sniženju. Ovo su stvari na koje bi trebalo da obratite pažnju kako biste izbegli neprijatna iskustva:
Obeležavanje cena
Pojedini trgovci povise cene pred sniženje, a onda te artikle navodno „snize“, vraćajući im, zapravo, prvobitnu cenovnu vrednost.
Ako ste dovoljno dovitljivi, preporuka je da pratite cene nekoliko dana pred ovakva sniženja, kako biste bili upućeni. S druge strane, nije tajna da i tržišna inspekcija u tom slučaju ima posla, odnosno ingerenciju da nesavesne trgovce, koji svesno varaju potrošače, sankcioniše prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je cena promenjena.
Deklaracija
Gledajte i kvalitet proizvoda to jest deklaraciju, zatim koja cena je izložena na rafu, a šta vam je otkucano na kasi.
Posebno može doći do zabune ako „natrpate“ korpu, pa ni ne stignete da se preračunate na licu mesta. Vezano za prehrambene proizvode, kada potrošač sumnja u njihov kvalitet, potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji, u zavisnosti od toga kog porekla je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd).
Trgovci ne smeju da snize i izlažu artikle koji su letnji.
Kako nam je ranije pojasnio Marko Dragić, pravnik pri NOPS, „kada su u pitanju sezonska sniženja, moraju se primenjivati i poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini; ako je zimsko sniženje, u tom periodu je na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje, onda je samo letnja“.
Ako, na primer, u najavi radnje stoji da će cene biti spuštene i do 80 odsto, onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80 odsto.
Sniženje nije isto što i rasprodaja
U glava potrošača je razlika između ovih termina zamagljenja ili ih apsolutno poistovećuju. Međutim, razlike ima. Mogli bismo reći da je rasprodaja oslobađanje od poslednjih komada u radnji dok se sniženi proizvodi prodaju u zakonski predviđenom roku.
Dakle, termin „rasprodaja“ može se koristiti samo u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili prestaje da se bavi tom delatnošću. Takođe, bitno je istaći da trgovce i zakon obavezuje da snize barem deo artikala.
– Termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću. Ni termin sniženje ne može da se koristi van perioda koji je definisan zakonom. Može samo da se koristi akcijska ponuda. Akcijske cene, s druge strane, su najviše zastupljene u marketima kada predstoji neki bitan datum/događaj (slave, Božić, Nova godina, itd)“, rekao je za naš portal Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.