DA LI I SRBIJI TO TREBA? Lidl u Britaniji uvodi kamere koje će moći da uhvate lopova u toku krađe
Kako bolje sprečiti krađu nego obelodaniti jasnu sliku lopova koji se usudio da iznese nešto što nije platio iz prodavnice? Upravo su Britanci smislili drastično rešenje koje će od kraja novembra da zaživi u skoro hiljadu maloprodajnih Lidl prodavnica širom zemlje.
Naime, svaki zaposleni će biti dužan da tokom radnog vremena na sebi nosi kameru koja će snimati sve u njihovom okruženju (takozvane bodi kamere, koje se nose na telu), međutim zbog nove bezbednosne mere Lidla postavlja se pitanje da li kupci moraju da brinu o svojoj privatnosti.
Prema pisanju medija, kompanija Lidl odbacuje sve negativne navode da će zbog tih mera biti ugrožena privatnost svakog ko kroči u njihove objekte, i objašnjavaju da se zaposleni unapred obučavaju za odgovorno korišćenje kamere.
Dodali su da je bezbednost zaposlenih na prvom mestu, ali da ovako radikalnim potezom žele da spreče ili makar smanje maloprodajni kriminal koji utiče na celokupnu industriju.
Iz kompanije Lidl procenjuju da će svi troškovi koji se odnose na uvođenje kamera za telo i obuku zaposlenih biti veći od dva miliona evra, ali i objašnjavaju da nije skupo ukoliko je to jedan od načina da se zaposleni, ali i kupci osećaju bezbednije.
Ovim povodom oglasili su se i nemački mediji koji smatraju da takva, stroga mera nije neophodna u njihovim prodavnicama.
Ono što je sigurno jeste da se u svakom većem trgovinskom objektu krade, negde više, negde manje, kako u svetu, tako i u sprskim maloprodajnim lancima, i da pojačana kontrola nije na odmet.
Da li bi britanski model za sprečavanje krađe mogao da se preslika u Srbiju?
Prema rečima Marka Dragića, pravnog savetnika iz Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS), zakon je taj koji štiti domaćeg kupca, kao i da je uopšte i teško zamisliti tako nešto u našim prodavnicama.
– Srbija nije takvo potrošačko podneblje, takav radikalan potez uvođenja kamera za telo je nezamisliv, a još bi teže bilo da se izvede u praksi. Naš zakon o zaštiti podataka ličnosti ne poznaje takvu metodu. Hipotetički, kada bi se kod nas uvodilo tako nešto, to bi onda značilo da bi morala da se menjaju pravila u sklopu zakona o zaštiti podataka. Dovodilo bi se u pitanje ko bi bio zadužen za praćenje i snimanje tih lica, kao i ko bi mogao da ima takva prava – govori Marko Dragić iz NOPS-a.
Sagovornik dodaje da i video nadzor može da se dovede u pitanje, ali da zakon u trgovini dozvoljava snimanje potrošača unutar trgovinskih objekata, kao i da je kupac svojim ulaskom u bilo koju prodavnicu time dao saglasnost o snimanju.
Radikalne mere poput uvođenja dodatnih kamera na telo zaposlenih, konkretno u Lidl objekte u Velikoj Britaniji, sigurno će smanjiti napravljene minuse svakodnevnom krađom, ali da li takvi objekti imaju dozvoljene minuse koje štite radnike od toga da se manjkovi pokrivaju iz sopstvenog džepa?
– Lidl kompanija svuda u svetu ima fondove za eventualni gubitak usled oštećene robe, pokvarene, ili jednostavno one robe koja iz bilo kog razloga ne može da se proda. Sigurno da postoji i fond za sve ukradene stvari, jer je nemoguće ispratiti baš svaku osobu koja uđe u neki objekat – zaključuje Dragić.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.