Nove carine SAD štite domaće tržište ili ga uništavaju? Osnivač startapa pronašao rupu u potezu Bele kuće
Početkom ove nedelje predsednik SAD Džo Bajden podigao je carine na set kineske robe mahom vezane za sektor zelenih tehnologija (baterije, električna vozila, solarne ćelije i određene kritične materijale) predstavljajući ih kao način da se zaštite američko tržište i radnici od nefer praksi sa Istoka.
Ali, vlasnik izuzetno uspešnog američkog startapa, Džin Berdičevski vidi ogromnu rupu u planu Bele kuće. Odlučeno je da carina na grafit, koji je jedan od ključnih materijala za pravljenje litijum-jonskih baterija, stupi na snagu tek u 2026. godini. Kineski rudnici grafita pokrivaju, prema zvaničnim podacima SAD, veliku većinu potreba za ovim materijalom globalno.
– Ako je naša politika ta da Kinezi ne igraju po fer pravilima igre, i koristimo različite mehanizme da se im doskočimo, onda smo trebali to da uradimo na način koji će ostvariti naš cilj, a to je povećanje domaće proizvodnje baterija – istakao je Berdičevski na večeri za medije koje je organizovao u Vašingtonu.
Berdičevski, koji je CEO startapa Sila koji za proizvodnju nove generacije baterija ne koristi grafit, već silikon. Baterije koje oni proizvode lakše su od onih koje danas možete naći na tržištu i tvrde da njihove baterije u proseku imaju 20 odsto veće kapicetete tj. oko 100 milja više može da pređe auto koji ima njih instalirane.
Berdičevski, bivši zaposleni u Tesli, nedavno je tvrdio da je sasvim izvesno da će se električni automobili moći napuniti do „čepa“ za samo 10 minuta, čime bi mogli da izađu na crtu običnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
On je uz pomoć subvencije Ministarstva energetike SAD od 100 miliona dolara prošle godine otvorio fabriku baterija, i Berdičevski je tada postavio cilj da do 2026. proizvode oko 200.000 baterija za električna vozila godišnje. Mercedes-Benz je uveliko klijent Sila.
Kako je napomenuo tokom večere sa novinarima „Bela kuća šalje razočaravajući signal Silinim investitorima izuzimajući kineski grafit iz carina do 2026. i drugih politika koje su osmišljene da otklone proizvođače automobila od nabavke baterija i kritičnih sirovina iz Kine“.
On je dodao i da su carine odmah stupile na snagu, tržišta bi reagovala i primetila da postoje nove tehnologije u SAD koje mogu da zamene grafit, te bi u iste i investirali.
– Nove trgovinske barijere učiniće sva električna vozila u SAD skupljim, napomenuo je Berdičevski ali istovremeno to bi prema njegovom mišljenju bio dovoljno dobar signal da se „izađe iz kineskog grafita momentalno, ne za dve godine ili čak kasnije – istakao je on.
Evo zašto je izazov proizvesti novu tehnologiju u SAD
Proizvesti novu tehnologiju u SAD je već duže vremena veliki izazov. U slučaju startapa Sila, potrebno je skalirati biznis dovoljno da bi se zadovoljile potrebe velikih proizvođača, rekao je Berdičevski, a to zahteva milijarde dolara investicija.
Jako je teško prikupiti sredstva između venture-capitala i private-equity faza razvoja. Ta sredina nam fali, dodao je on.
Pored toga, SAD sporo transformišu svoju energetsku infrastrukturu, i elektromrežu i punjače za električna vozila, a to je preduslov za povećanje potražnje za električnim vozilima. Sa druge strane, postoji i rizik da će neka kompanija samo da prekopira tuđu tehnologiju i pokuša da se takmiči na tržištu.
Prema analizi Enviromental Defense Fund do sada je prijavljeno dovoljno investicija u proizvodnju baterija da će 2030. godine svaki električni automobil prodat u SAD imati bateriju iz domaće proizvodnje. Ali, za proizvodnju tih baterija i dalje će se uvoziti kineski grafit do 2027. godine.
Prema mišljenju stručnjaka ostale novouvedene carine su ipak samo simbolične. Trenutne tarife su dovoljne da se kineski električni automobili drže podalje od američkog tržišta, dok na primer jeftini solarni paneli i dalje stižu iz Jugoistočne Azije kako bi se preskočile dosadašnje barijere. Više takse na baterije, sa druge strane, mogle bi da naruše poslovanje Forda i Tesle koji zavise od uvoza iz Kine.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.