PREMAŠIĆE MILENIJALCE, I TO MNOGO Generacija Z očigledno zna kako i šta treba da rade sa parama
Pripadnici generacije Zgeneracije, od kojih najstariji sada imaju 26 godina, završava školovanje i počinje karijeru. I kako se sve više njih zapošljava, prihod kohorte se brzo širi. Očekuje se da će do 2030. prihod generacije Z dostići 33 triliona dolara na globalnom nivou, a do 2031. će premašiti ono što milenijalci zarade za godinu dana.
Dakle, šta mladi ljudi rade sa svojim prvim zarađenim novcem?
Uglavnom, generacija Z se bori protiv stereotipa o slobodnom provodu mladih i rasipanju svojih sredstava. Mnogi su gledali kako njihovi roditelji i milenijalci prolaze kroz prethodne recesije i naučili koliko ekonomija može biti nesigurna. Kao rezultat toga, generacija Z uzima oprezniji pristup svojoj finansijskoj budućnosti.
U majskom istraživanju Instituta CFA, globalnog trgovinskog udruženja za investicione savetnike, više od polovine ispitanika generacije Z reklo je da već ulaže, a 82 odsto američkih investitora generacije Z reklo je da su počeli da ulažu pre nego što su napunili 21. To je znatno više nego 31 odsto milenijalaca i 14 odsto generacije X koji su u anketi iz 2018. rekli da su počeli da ulažu u tom uzrastu.
Od generacija Z koji su već na tržištu, nešto manje od 90 odsto reklo je da aktivno trguju kao odgovor na ekonomske faktore kao što su inflacija i rastuće kamatne stope, pokazalo je aprilsko istraživanje Bankrate, što je daleko najviše od generacija. Sve u svemu, istraživanje potrošačkih finansija Federalnih rezervi pokazalo je da je više Amerikanaca držalo akcije u 2022. nego u bilo kojoj prethodnoj godini.
Ulažu da bi mogli da se penzionišu ranije
Mlade ljude ne brine samo ekonomska neizvesnost, već i planiranje odlaska u penziju. Više od polovine ispitanih od strane CFA Instituta reklo je da ulažu da bi mogli da se penzionišu kada to žele. S obzirom na to da finansijski savetnici kažu da će generaciji Z biti potrebno oko 3 miliona dolara za 20-godišnju penziju – visoka granica čak i za pametne menadžere novca – mladi ljudi ne gube vreme. Sve u svemu, 66% generacija Z koje je anketirao Transamerika centar za studije o penzionisanju reklo je da su počeli da štede za penziju, skrivajući srednjih 20% svoje godišnje plate — skoro duplo veći udeo prihoda koji su starije generacije rekle da skrivaju.
Neizvesne finansijske okolnosti generacije i rastući pristup finansijskim proizvodima inspirisali su spremnost generacije Z da uskoči u svet ulaganja. I dok postoji mnogo zamki i pogrešnih koraka koji bi mogli da muče mlade ljude na tom putu, Gen Z se oblikuje kao finansijski najrazumnija generacija do sada.
Porast maloprodajnog ulaganja
S obzirom na poplavu naslova koji govore da je generaciji Z ekonomski teže nego bilo kojoj prethodnoj generaciji, kako uspevaju da štede po stopama koje nadmašuju njihove generacijske prethodnike?
Erin Lovri, autorka serije knjiga „Broke Millennial“, rekla mi je da je „toliko toga jednostavno kao pristup“. Gen Z je odrastao na mreži, dugo nakon dana papirnih čekova i fizičkih štampača kreditnih kartica. Novac za nadolazeću generaciju je oduvek bio digitalan. Umesto gotovine, tu su Venmo i PaiPal. Umesto tradicionalne brokerske kuće, postoje aplikacije za investiranje kao što su Robinhood i Vebull. Umesto finansijskog savetnika, postoje kanali za finansijsko planiranje na platformama društvenih medija, uključujući IouTube i TikTok.
– Naročito ulaganje je postalo daleko demokratizovanije nego što je bilo za bilo koju prethodnu generacije – rekao je Lovri. „Gen Z su prvi digitalni urođenici, što ih takođe čini jedinstveno ugodnijim sa stvarima poput ulaganja putem aplikacije u poređenju sa prethodnim generacijama.“
Prema izveštaju CFA Instituta, 65 odsto investitora generacije Z reklo je da koriste aplikacije za investiranje za trgovinu, dok je samo 55 odsto milenijalaca i 38 odsto investitora Gen Xizjavilo da koriste aplikacije. Četrdeset osam odsto novopečenih investitora iz generacije Z reklo je da dobijaju finansijske savete od društvenih medija — i, kako se navodi u izveštaju CFA, ove platforme su „najbolji izvor informacija“ za mlade investitore u SAD, Kanadi i Velikoj Britaniji.
Ovi onlajn alati snižavaju barijeru ulasku za mnoge investitore generacije Z i stoje u oštroj suprotnosti sa poplavom obrazaca i nezgrapnim korisničkim uslugama koje nude tradicionalni finansijski savetnici.
– Mnogim starijim brokerskim kućama trebalo je dugo da se prilagode da bi imale pristojnu aplikaciju ili čak pristojan interfejs na svojoj veb stranici, rekao je Lovri. „Ako niste baš upoznati sa načinom na koji investiranje funkcioniše, to može biti neverovatno ogromno, čak i ako je jednostavno kao pokušaj otvaranja Roth IRA-e.
Izveštaj CFA Instituta otkrio je da su investitori generacije Z širom sveta spremniji da spekulišu o neproverenim investicijama nego bilo koja druga generacija, sa velikim interesovanjem za rizična sredstva kao što su nezamenljivi tokeni i kriptovalute.
Očigledno je da se psihički lom može brzo pokvariti. Prošle godine, skoro potpuni kolaps kripto tokena luna izazvao je značajan pad na ukupnom tržištu kriptovaluta. Procenjeno brisanje od 60 milijardi dolara izazvalo je velike gubitke mnogih investitora iz generacije Z. Jedan tada 23-godišnjak rekao je za Insajder da su izgubili životnu ušteđevinu nakon što su svoj novac uložili u imovinu.
– Ovde su lične finansije lične“, rekao je Tejlor Prajs, osnivač generacije Z i glavni službenik za iskustvo Savvi, aplikacije koja pomaže ljudima da maksimiziraju popuste na svoje kupovine. „Ako vidite savet na društvenim medijima koji se odnosi na ulaganje u određenu kompaniju ili indeksne fondove, uradite sopstvenu dužnu pažnju i shvatite to kao možda savet, ali ne nužno da sve bude sve.
Ne ulažu svi u generaciji U loše investicije. Prajs je primetio da mnogi mladi investitori jednostavno stavljaju svoj novac iza svojih želja i interesa, što može biti blagodat za te kompanije. „Ako im se sviđa Chipotle, oni ulažu u Chipotle – rekao je Price.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.