Evropa zatvara banke, gotovine sve manje – bankari u Srbiji nemaju razloga za brigu
Na nesvakidašnji korak odlučila se Rajfajzen banka u Nemačkoj koja je zbog neobične niske potražnje za gotovinom počela da zatvara svoje svoje poslovnice širom zemlje, jer prema statistici od prošle godine, zaposleni na blagajnama su u jednom satu imali prosečno po dva klijenta.
Da se razumemo, ne može potreba za „živim novcem“ tek tako da nestane, ali dovodi se u pitanje da li će nedovoljna potreba „ubiti“ radna mesta zaposlenih po filijalama širom sveta?
Pretpostavlja se da mnoge banke mogu da slede primer Rajfazena u Nemačkoj, i da jednostavnu krenu sa zatvaranjem poslovnica. To bi im donelo finansijsko olakšanje jer prema inostranim studijama, snabdevanje poslovnica gotovinom košta banke oko dve milijarde evra godišnje – uključujući i troškove za oko 55.000 bankomata širom zemlje.
Međutim, šta ako takva praksa postane trend – da li bi to moglo da se preslika i na sve zaposlene u ovom sektoru u Srbiji?
Prema rečima Vladimira Vasića, bankara i finansijskog konsultanta, u domaćem bankarskom sektoru zaposleno je oko 18.000 ljudi, dok se plate zaposlenima koji se bave direktno sa klijentima kreću oko 700 evra, ali da niko od njih ne treba da strahuje.
– Digitalna era definitivno uzima sve više maha, i istina je da se mnogo manje gotovine koristi. Otkazi poput ovih u Nemačkoj, mogu i kod nas da se dese vremenom, ali sve to ide stihijski kako bi banka zaposlenima pronašla druga radna mesta u poslovnicama, nema tu preteranog prostora za brigu – započinje Vasić.
Bankar objašnjava da mi malo kasnimo kaskamo u tom digitalnom svetu, da je u Nemačkoj digitalizacija počela mnogo pre nego u Srbiji, kao i da je jedan događaj u velikoj meri promenio navike građana.
– I dalje je spora digitalizacija u Srbiji, ali se nama desio Kovid, koji je „pogurao“ prihvatanje digitalizacije i obavljenje uplata i isplata online putem. Pored toga što smo imali optor, najčešće kod starijih ljudi, promenile su se navike, pa čak i oni sve manje idu u banku. Uticalo je to na nešto manju potrebu za gotovinom, ali definitivno je da ne može tako lako „keš“ da nestane na našim prostorima. Zbog toga ne treba da imamo brigu oko otkaza u poslovnicama – kaže sagovornik.
Dodaje i da ako jednom dođe do niske potraženje za novcem, i to povuče zatvaranje banaka, uvek postoji program isplate zaposlenima, ali je realnije da se od banaka očekuje praćenje trenda i kada je donošenje poslovnih odluka u pitanju.
– Jedna poslovna odluka jeste da banka deo zaposlenih koji dođu u situaciju da budu „višak“ jednosavno prekvalifikuje za potrebe nekih drugih poslova, u nekim drugim sektorima. Ipak je to ono što bi se očekivalo od banaka, mnogo pre nego da podele otkaze da se razumemo – kaže Vasić za Bizportal.
„Banka je tamo gde je moj telefon“
Sve veća digitalizacija je neminovna, pa tu ne sme da bude prostora za ljutnju.
– Činjenica je da se smanjuje potreba za zaposlenim na uplatama i isplatama. I sada kad pogledate u odnosu na neki raniji period, primetan je manji broj ljudi na blagajnama. Ljudi se masovno prebacuju na online bankarstvo, čak i najstarijim građanima nije teško da savladaju te procedure na mobilnim telefonima, makar onima koji ne vole da stoje u redovima. Zato ja kažem, meni je banka sada tamo gde je moj telefon – završava finansijski konsultant za naš portal.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici