ŽALITE SE, IZ FOTELJE – NE KOŠTA NIŠTA Detaljan i lak vodič – sve što treba uraditi ako se banka ogrešila o vas
Narodna banka Srbije objavila je juče da je od početka godine, pa do 30. septembra, rešila 1.398 pritužbi korisnika na rad finansijskih usluga. Najveći broj žalbi odnosio se na postupanje banaka.
Od tog broja, čak 809 slučajeva, a uglavnom su bili u vezi sa platnim uslugama, to jest, sa problemima sa platnim računa ili platnim karticama.
Većina građana ne zna, ili jednostavno nema vremena da se bavi time, ali Narodna banka podseća da postoji relativno jednostavna procedura za pritužbu na rad banaka. Ipak, pre nego što se obrate centralnoj banci Srbije, nezadovoljni klijenti prvo treba da se žale matičnoj banci.
Banka zatim ima obavezu da u roku od 15 dana, klijentu dostavi jasan i razumljiv odgovor u pisanoj formi. Ukoliko je klijent i dalje nezadovoljan odgovorom, sledeća adresa jeste Narodna banka Srbije.
Najbrži najlakši put za pisanje žalbe je zvanični sajt Narodne banke, koji je dostupan i na ovom linku.
Kao što se može videti postoji više mogućnosti – klijent se može požaliti na rad banke, davaoca finansijskog lizinga, pružaoca platnih usluga ili izdavaoca elektronskog novca. Zatim je potrebno popuniti jednostavan obrazac. Preporuka – sve dokaze koje eventualno posedujete bi trebalo fotografisati, jer sajt ima opciju za slanje fotografija, koje će dobro doći zaposlenima u Narodnoj banci koji će se baviti pritužbom.
Osim pomentih pritužbi, građani se mogu žaliti i na rad davaoca usluge osiguranja, na rad društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom, ili ako je potreban predlog za posredovanje, ukoliko već postoji spor sa bankom.
Naravno, svakom je u cilju da izbegne sudski spor, bilo da je u pitanju banka ili klijent, pa stoji preporuka da je NBS ipak taj drugi korak koji bi trebalo da reši problem. U slučaju da je sudski spor već pokrenut, ne treba gubiti vreme – NBS neće uvažavati pritužbe koje su već stigle do suda.
Sledeći korak NBS-a jeste da zatraži od banke na koju se odnosi pritužba da se izjasni, i to najkasnije osam dana od dana prijema pritužbe. U slučaju da banka to ne uradi, Narodna banka ima pravo da je kazni.
Posle toga, treba biti strpljiv. NBS će u roku od tri meseca obavestiti klijenta o rezultatu njegove žalbe, a u komplikovanijim predmetima, taj rok se sme produžiti najviše za još tri meseca.
Inače, za tri poslednje godine, u nedavno objavljenom izveštaju NBS, piše da je rešena 3.421 pritužba. U 900 slučajeva, nepravilnost je otklonjena u toku postupka po pritužbi. Doneta su 33 rešenja i 75 nalaza, a sprovedena je 21 kontrola. Napisano je devet pismenih opomena i sedam novčanih kazni. U korist klijenata, vraćeno je 310 miliona dinara.