NIKO NE ZNA ŠTA NAS ČEKA Banke ozbiljno udaraju građane po džepu – NBS će morati da reaguje
Početak avgusta doneo je ozbiljne promene kada je u pitanju cena bankarskih usluga, odnosno njihovo poskupljenje. Od kako je ova tema dospela u žižu javnosti, do sada su banke navele samo jedan, možda ne i opravdan razlog, za donošenje ovakve odluke – globalna kriza.
Izgovor ili ne, tako nam je kako je.
Shodno tome održavanje računa u pojedinim bankama u Srbiji biće čak i do 80 odsto skuplje. To je samo jedna u nizu usluga koje će korinici morati da plaćaju, a neophodno je navesti da se od 1. avgusta naplaćuje izdavanje kartica, što je do sada bilo besplatno. Cena te usluge iznosi 400 dinara, dok isporuka izveštaja o troškovima koji se šalje na kućnu adresu sa 50 skače na 800 dinara.
Kako su navele pojedine banke prilikom informisanja klijenata o promeni cena, porašće i provizija za podizanje novca sa bankomata druge banke, ali i sve transakcije koje se obavljaju preko preko aplikacija koje koriste eBanking.
Možda i najveće, naravno neprijatno, iznenađenje korisnika bankaraskih usluga jeste novitet koji se tiče gubitka platne kartice. Ukoliko je korisnik izgubi a da je na računu imao manje od 3.000 dinara, troškove nove kartice moraće sam da snosi.
Upravo zbog svega navedenog Narodna banka Srbije obavestila je javnost da se aktivno radi na donošenju adekvatnog paketa mera kako bi se zaštitio i sačuvao standard građana Srbije.
Novi propisi biće usvojeni 11.avgusta na redovnoj sednici Izvršnog odbora NBS, a iz centralne bankarske institucije najavili su da će javnost vrlo brzo biti upoznata kakve će mere biti primenjivane.
Vladimir Vasić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije, navodi da je ovo jedinstvena praksa do sada na našem tržištu i dodaje da ono što građani mogu da očekuju već 12. avgusta, za sada nije poznato.
– To još niko ne zna. Mi radimo sve u skladu sa zakonom kako bi se zaštitili građane i zakonom o zaštiti finansijskih usluga. Pretpostavljam da Narodna banka Srbije ima neki set mera koji bi mogli da iskoriste u ovakvim situacijama koji će naravno biti u interesu građana – objašnjava Vasić za Bizportal.
Kazna klijenata kao najbolja restrikcija
Menjanje banaka i dodatna birokratija jesu naporan proces, ali je možda i najbolje rešenje u ovakvim situacijama. Jedini način da se bankama oduzme mogućnost da preko mere zarađuju na svojim klijentima jeste odlazak iz stare i prelazak u neku od 22 banke u Srbiji. One „pametnije“ sa prihvatljivijim cenama usluga sigurno će izaći kao profiteri u ovoj kriznoj sitauciji jer će dobiti novi broj novih klijentata, i samim tim dobijaju mogućnost većeg obrta novca u njihovim filijalama.
Vladimir Vasić je ovom prilikom istakao da bi građani trebalo da se vode upravo gorenavedenim – da ne budu lenji i da jednostavno pronađu novu banku sa boljim i korektnijim uslovima.
– Naš narod nema naviku niti vremena da pregleda sajt Narodne banke Srbije, na kojem postoji odeljak sa 14 najčešćih tarifa banaka kako bi uporedili cene usluga, i samim tim da pre ikakvog potpisavanja dokumenata budu sigurni da su odabrali onu koja im najviše odgovara. Ovo je tržišna utakmica 22 banke u Srbiji, a klijent će sam da kazni onu banku za koju proceni da nije u njihovom interesu usled podizanja cena. Ja sam više na ovom tržišnom mehanizmu, da od 22 banke svako ima mogućnost da izabere sebi najbolju – ističe Vasić.
Želja da se u ovim kriznim vremenima obezbedi stabilan finansijska podrška je jedan od razloga zašto su se banke odlučile na ovaj korak i podigle cene usluga koliko im odgovara, a da li one imaju prava na to?
– To je stvar poslovne politike, ali i slobodnog tržišta. Svaka banka procenjuje tržište i shodno tome reaguje, u ovom slučaju je to nažalost povećanje cena usluga, što svakako ne ide u prilog građanima Srbije – završava Vasić, generalni sekretar Uduženja banaka.