ZAGUŠENJE U LANCU SNABDEVANJA U AMERICI Šta je to „Diznilend efekat“ i zašto brodovi širom SAD stoje
Kako počinje špic sezone transporta, najprometnije američke luke ponovo se suočavaju sa zagušenjima i kontejnerskim brodovima koji čekaju na obalama SAD-a.
Neki stručnjaci to nazivaju „efekat Diznilenda“.
– Ako odete u Diznilend ili Dizni svet i koristite aplikaciju i ona vam kaže koliko je potrebno da čekate na vožnju, svi vide da je Spejs Mountain 55 minuta, a Indijana Džons 15 – objasnio je Nejtan Strang, direktor okeanske trgovine. upravljanje trakama u Fleksportu i dodato da „svi onda trče do Indijane Džonsa i kada stignete, red na vožnju čeka se 60 minuta“.
Tako se Južna Kalifornija suočila sa saobraćajnom gužvom za razliku od bilo koje druge oblasti tokom pandemije koja je rezultirala rekordnim brojem kontejnerskih brodova koji su čekali u vodama izvan luka Los Anđelesa i Long Biča.
Situacija se popravila kod obala Los Anđelesa: u junu je luka premestila 876.611 kontejnerskih jedinica (TEU) ekvivalentnih dvadeset stopa, a zaostatak je pao sa rekordnih 109 plovila na 21, piše Yahoo finance.
Ali u međuvremenu, špediteri su usmeravali više saobraćaja ka lukama u Atlantskom okeanu i Meksičkom zalivu. Ovaj trend traje već neko vreme, kažu lučki zvaničnici na istočnoj obali, zbog čega se pojavio novi zastoj.
– Sada je mnogo veći pritisak na lance snabdevanja na istočnoj obali SAD zbog te promene – rekao je Vivek Srivastava, viši trgovinski analitičar u VesselsValue.
Istočna obala i obala Meksičkog zaliva imaju više luka od Zapadne obale, ali imaju manje kapacitete u poređenju sa onima u okrugu Los Anđelesa. U ovim lukama takođe obično nema značajnih zagušenja, što predstavlja nove izazove za lučke vlasti.
Zvaničnici u luci Savana u Džordžiji, četvrtoj po veličini američkoj kapiji za uvoz morskih kontejnera, rekli su prošle nedelje da su dokovi u Savani obradili više od 5 miliona kontejnerskih jedinica po prvi put u fiskalnoj godini koja se završava 30. juna. Obim saobraćaja u luci se uvećao za skoro 5,8 miliona kontejnerskih jedinica izvoza i uvoza, što je rast od 8 odsto u odnosu na pre godinu dana.
Prema podacima kompanije VesselsValue, kontejnerski brodovi čekaju preko 200 sati – što je ekvivalentno 9 dana – u luci Savana. U međuvremenu, u luci Long Bič, prosečno vreme čekanja je oko 5 sati.
Od utorka, otprilike 40 brodova je stajalo na sidru na moru, čekajući da pređu reku Savanu i iskrcaju se na dokovima u luci.
Koji su uzroci kašnjenja
Porast potrošnje u 2021. značio je da se pomorski saobraćaj proširio izvan onoga što su luke mogle da podnesu, što je, zauzvrat, dovelo do većeg zagušenja. I dok je nivo tereta pao u odnosu na ono što je bio 2021. godine, primetio je Strang, luke su i dalje radile na nivou kao pre pandemije.
Dosta tereta nastavlja da dolazi u „luke koje su već bile napregnute i koje su već radile sa skoro maksimalnim kapacitetom, čak i pre pandemije“ rekao je on.
Strang je takođe ukazao na još jedan problem:
– Određeni veliki uvoznici ne preuzimaju svoje kontejnere. Tako da ih ostavljaju tamo i koriste luke i železničke terminale kao skladište koje onda stvara zagušenje. To ih tera da se vrate nazad u dokove, a onda to uzrokuje kašnjenja – rekao je on.
Lanci snabdevanja su takođe bili poremećeni nedostatkom radne snage 2021. godine, a situacija je ovoga puta drugačija.
– Prošle godine skladišta nisu imala dovoljno radne snage – rekao je Strang i dodao da „ove godine u magacinima ima dosta radne snage, ali su puna jer nema gde da se odnese teret zato što je prodaja opala ili zato što je ušlo previše tereta“.
Strang očekuje izvesno popuštanje oko oktobra i napomenuo je da do februara sledeće godine „verovatno nećemo videti brodove na sidru“.
Međutim, upozorio je, „to ne znači da neće biti zagušenja 2023. Ta situacija se lako može ponoviti“.
Luke Los Anđeles i Long Bič su usred pregovora o novim ugovorima između 22.000 pristaništa i brodara. Bilo je nekih znakova napretka sa obe strane nakon što je postignut probni dogovor, ali se dalje od toga nije odmaklo.
– Poruka je da postoji problem. „Ali uz malo dodatnog istraživanja, otpremnici i menadžeri lanca snabdevanja mogu da pronađu luke koje nisu zakrčene ni na jednoj obali, ni na zapadnoj ni na istočnoj obali. Još uvek postoje načini da premestite svoj teret u SAD bez potrebe da čekate u dugim redovima – rekao je Srivastava.