UMESTO DA POMAŽU – UBIJAJU Drugi ugao – šta ako saobraćajni znakovi izazivaju udes na putu
Borba protiv nesreća u saobraćaju često ne bira sredstva i najčešće je korisna. Ipak, poslednje istraživanje pokazuje da se ponekad i protiv saobraćajno-preventivnih akcija u saobraćaju treba – boriti. Jer, izgleda da i one ponekad mogu biti opasne.
U američkoj saveznoj državi Teksas često se pokazuju duže poruke na portalima na autoputevima. Na ekranima piše: Ne pijte i vozite ili, na primer, 20 poginulih u saobraćaju ove godine.
Poruke vozače teraju da razmisle, ali efekat možda nije pozitivan. Štaviše, deluje da su ovakve poruke na portalima opasne, pogotovo ako imaju previše slovnih znakova ili im je poruka takva da ostavlja tragove na psihu vozača.
Svake godine više od 1,35 miliona ljudi pogine u automobilskim nesrećama. Većina američkih država ima slične znakove. Nova analiza otkriva da možda nemaju željeni efekat. U radu objavljenom nedavno u časopisu Science, naučnici otkrivaju da su znakovi koji govore o broju smrtnih slučajeva na putu povezani s blagim povećanjem nesreća (1,35 posto) na deonicama autoputa. Autori studije, bihejvioralni ekonomista Džošua Medsen i transportni ekonomista Džonathan Hol, kažu da mali procenat povećanja nesreća ima opipljiv trag u celoj državi. Ova kampanja uzrokuje dodatnih 2.600 nesreća i 16 smrtnih slučajeva godišnje samo u Teksasu, sa troškovima od 377 miliona dolara godišnje.
Hol i Medsen sugerišu da negativno uokvirene poruke privlače previše pažnje i ometaju vozače da reaguju na promene u saobraćajnim uslovima. Naučnici koji nisu bili direktno uključeni u projekat kažu da bi problem mogao da bude preopterećenost informacijama uzrokovana celokupnim dizajnom bezbednosnih poruka.